Forum

Kommentarer til »Tørrede æbler er det rene slik«

På denne side finder du kommentarer til teksten Tørrede æbler er det rene slik. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fot, 27. november 2007 kl. 16.15

Man behøver ikke nogen dyre apparater for at tørre æbler.

Jeg bruger en brædt, hvori jeg sætter nogle pinde af forskellig slags, så de strittede ud til begge sider.

Æbleringene skyder jeg ind på pindene med lidt afstand imellem, hvorpå jeg sætter himstregimsen på oliefyret og lader æbleringene tørre på den måde.

Det giver et fint resultat efter min mening.

Jeg elsker tørrede æbler og ønsker god fornøjelse til dem der vil prøve denne metode, som for de fleste ikke koster en øre at fremstille.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditte-Marie, 31. august 2008 kl. 21.14

Man behøver såmænd ikke gøre det mere besværligt end at skære dem i ringe af et par mm tykkelse, lægge dem på en rist i ovnen og give dem 2 timer ved 100 grader.

Så skal de lige dampe af og så er de sprøde og lækre.

Det er måske lidt dyrere end oliefyret, men måske mere hygiejniskt

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 1. september 2008 kl. 17.48

Jeg har opdaget at min udestue er en udemærket tørreovn til f.eks. krydderurter og svampe.

Der var 35 C idag på trods af udluftning.

Krydderurter tørrer ud på 1–2 dage og er friskgrønne og kan knuses med hånden og herefter opbevares i plasticposer eller lignende-gælder også basilicum som er vanskelig at tørre.

Bare et hint om at æbleskiver trukket på snor formentlig vil opføre sig på samme måde.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fot, 10. september 2008 kl. 11.25

Se indlæg 1.

Min seneste erfaring er, at så snart æbleskiverne er lidt krøllede (halvtørre), kan de lægges til resttørring i fx. en stor kagedåse eller i en æske uden låg.

Så går det meget hurtigere, og man kan jo næsten ikke få for mange. De holder sig jo meget længe

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Persson, 24. september 2008 kl. 16.07

Det kan lade sig gøre at tørre rigtig mange æbleringe i ovnen på en gang. Jeg har trukket ringe på tynde bambuspinde som lige passer i rillerne i siden af ovnen. Derefter sætter jeg dem ret tæt og fylder ovnen. Tørrer dem ved ca 75 grader i nogle timer.

Før tørringen dypper jeg ringene i fortyndet citronsaft, det pynter på udseendet og smanger ikke surt.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 24. september 2008 kl. 19.23

Er der nogen af Jer her som har kendskab til æbleskrællermaskinen.?

Jeg har lige fået en', og har allerede brugt den til alle vores nedfaldsæbler. Det gør lynhurtigt med at skrælle og få kernehuset ud. Æblerne bliver så skåret i tynde skiver ligesom når man skal lave tørrede æbler.MEN de tynde skiver hænger sammen som en lang spiral. Det er OK når æblerne skal koges til mos, men når de skal tørres syntes jeg altså det er bøvler, og ser forkert ud at skulle skære en spiral ud. Så bliver ringene jo heller ikke helt runde.

Er det fordi jeg ikke har brugt maskinen rigtigt, eller skal den indstilles på en speciel måde...?

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fot, 25. september 2008 kl. 16.06

Kære Vina Fiona!

Der kan man bare se. Du vil have lige ringe, mens jeg tilstræber skæve ringe.

Så skærer jeg gennem ringene, hvor de er tykkest bemærk tykkest

Så får elle ringene tyngdepunktet i nærheden af snittet, og så er det meget nemmere at få dem til at ride på pindene.

Fidusen med citronsyre skal jeg rigtignok også prøve.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mirjam Juel Petersen, 16. august 2009 kl. 9.38

Jeg har gemt og afbarket nogle juletræ-toppe til at hænge krydderurter til tørre på, mon ikke også de kan bruges til at tørre æbleringe på – jeg skal igang:O).

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 17. august 2009 kl. 19.56

Jeg har hverken oliefyr eller tørremaskiner, men radiatore...

Når der alligevel tændes for varmen i november, skæres æblerne i skiver, og ligges på radiatorene. Nogle af dem tørre jeg bare hele med kernehus og det hele, de er smukke i blomsterdekorationer, og er dejlige at "nippe" af (ellers kan jeg sagtens spise hele produktionen på en time...)
Dem der skal bruges i müsli har fået fjernet kernehuset.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 17. august 2009 kl. 19.56

Jeg har hverken oliefyr eller tørremaskiner, men radiatore...

Når der alligevel tændes for varmen i november, skæres æblerne i skiver, og ligges på radiatorene. Nogle af dem tørre jeg bare hele med kernehus og det hele, de er smukke i blomsterdekorationer, og er dejlige at "nippe" af (ellers kan jeg sagtens spise hele produktionen på en time...)
Dem der skal bruges i müsli har fået fjernet kernehuset.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Sophie, 17. september 2009 kl. 7.44

Min mor tørrede gerne æbler (for den sags skyld også pærer) i den helt store stil. Men hun dyppede dem først i en saltopløsning, så de holdt sig fine hvide. Jeg har forgæves søgt efter ''formelen'' på denne saltlage. Hvor meget salt pr. liter vand? Det er jo en hårfin balance at få virkningen uden at få den salte smag med.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. september 2009 kl. 10.40

Hej Ann-Sophie

Nu er dette bare en tanke, som ikke giver dig svar på ønsket om en formel:
Er det en mulighed, at det du i din mors køkken har opfattet som salt i stedet for er citronsyre (der ser ud som salt)?

Det er en gammelkendt husmor-erfaring, at citronsyre i små mængder opløst i vand hindre iltning (=brunfarvning) af ituskåret frisk frugt (æbler og pærer).

I stedet for kemikaliet citronsyre kan du eventuelt gøre et forsøg med saft af en økologisk citron opløst i 1 liter vand...

Med venlige hilsner fra
Lone

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Sophie, 17. september 2009 kl. 16.53

Hej Lone!

Godt forslag, men nej. For det er som voksen, jeg har overværet tørringen af æbler, og det var vitterlig salt, ikke citronsyre. Borteset fra det, kunne det være et godt tip. Blot har jeg selv forsøgt med citron i vandet, og jeg synes (i modsætning til en tidligere debattør i denne streng) at det giver en let syrlig ''fornemmelse'', når man bider i de tørrede æbler...

I øvrigt kan man jo også blot leve med en let brunfarvning – hvide æbler med rød kant er blot så delikate at se til! ;-)

Bedste hilsener,
Anne-Sophie

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Christoffersen, 13. oktober 2011 kl. 23.47

det er altid en god idé at læggebehandlede æbler i saltvand. ca. 1 spsk til 5 l vand. da de jo ikke ligger der så længe, tager de ikke megen saltsmag.

Nyt svar til emnet »Tørrede æbler er det rene slik«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Tørrede æbler er det rene slik«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider