Forum

Kommentarer til »Salt og eddike som ukrudtsgift?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Salt og eddike som ukrudtsgift? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: André Graavett, 11. juli 2003 kl. 0.12

Hej Steen

Jeg forstår ikke helt det du skriver,
for eddike syre klare det nemt selv.

Jeg har lidt svært ved at du skriver,
"overens med en økologisk tankegang"
men jeg vil meget gerne spøge dig om,
– er eddikesyre dårligt for naturen/grundvandet? isåfald hvad gør
det ved jorden og grundvandet?

2 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bernd Nissen, 26. juli 2003 kl. 21.53

Gennem mange år har min svigerfar bekæmpet ukrudt på terrassen med ufortyndet eddikesyre. Han fortæller det er effektivt, når det udbringes i solskinsvejr, da bladene svides!

3 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 27. juli 2003 kl. 11.40

Det er helt rigtigt forstået: eddikkesyre er syre, og derfor virker den også forsurende på jorden. Det betyder en hel række ændringer i jordbundens økologi, men det værste er, at forsuringen tvinger aluminium ud i jordvandet. Derfra bliver det optaget i planterne, hvor det virker som gift. Denne mekanisme er én af hovedårsagerne til, at "syreregn" er så ødelæggende for plantevækst.

Men desuden virker eddikesyren også opløsende på betonmaterialer, så med tiden vil belægningerne skørnes og blive frostsprængt.

4 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 15. oktober 2004 kl. 12.25

Salt er ikke nødvendig. Eddikesyre er nok. Den smule eddikesyre som skal bruges har ingen effekt på hverken jord eller fliser.

Put eddikesyren i en forstøver og sprøjt det på ukrudtet. Ukrudtet bliver svedet af og eddikesyre fordamper og trænger derfor hverken ned i jorden eller ind i fliserne.

5 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten, 22. marts 2005 kl. 21.17

Jeg bruger en blanding af 5 liter almindelig eddike og 1 liter eddikesyre. Det er mest effektivt på en solskinsdag.

6 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 8. september 2005 kl. 11.26

"Eddikesyren fordamper og trænger hverken ned i jorden eller ind i fliserne" – fordamper hvorhen? Den kommer garanteret ned igen! Eddike og eddikesyre er ikke godkendte bekæmpelsesmidler; vi har ingen som helst garanti for at de er "ugiftige". (De slår dog noget ihjel...)

7 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 8. september 2005 kl. 15.12

Slap af!

Der er ingen godkendte ukrudtsmidler, som ikke er ufarlige. De går alle i grundvandet og er til fare for os mange år fremover.

Eddike (eddikesyre) derimod findes naturlig og bliver 100% nedbrudt i naturen.

"kemikeren"

8 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Millen, 22. april 2006 kl. 17.40

Har lidt svært ved at se hvorfor man ligefrem skal bruge eddikesyre, Jeg tager hvert år 5 l eddike og 1 l vand og vander alle flisearealer grundigt om formiddagen en dag hvor der helst er hedebølge, vandet gøt at ukrudtet sluger eddiken bedre og så kommer middagssolen og svitser det af, så efter en lille uge kan jeg feje de visne ukrudtsplanter væk, kan så godt være et par enkle planter man skal fjerne med hånden, men det virker fantastisk, lugter godt nok ikke så godt indtil det er tørt igen :-)

9 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 25. april 2006 kl. 8.36

Eddike er eddikesyre fortyndet med vand. Det er derfor at eddike virker!

10 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Penille, 25. april 2006 kl. 13.48

Kære Lars
Alt bliver vel nedbrudt i naturen – det er bare et spørgsmål om hvor lang tid det tager!

Jeg har oplevet den umiskendelige lugt af eddike efter kommunale "fortovs-ordnere" – så der må være nogen der har fået lov til at forsøge sig med dette ikke godkendte ukrudtsbekæmpelsesmiddel – bare jeg viste hvem, om det virker og andre resultater (nedbrydelighed, sure regnorme :-), o.s.v.)

Venligst

11 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 25. april 2006 kl. 14.30

Nej, ikke alt bliver nedbrudt i naturen. Der findes mange uorganiske og organiske forbindelser som mikroorganismer mm. ikke kan nedbryde.

lars

12 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 28. april 2006 kl. 9.55

Når man som debattør går ind her i forum og anbefaler andre at bruge eddike og salt mod ukrudt, så påtager man sig et stort ansvar, for det er jo ikke kun ukrudtet, som udsættes for den kemiske opløsning, som det er, uanset at vi mennesker spiser det. Vi påvirker de titusinder af mikroorganismer i hver lille plet jord med denne væske, når vi vander med denne. Som almindelige havefolk har vi ingen indsigt i, hvordan det bliver nedbrudt – eller ikke nedbrudt – og til hvad, og hvordan det påvirker miljøet i øvrigt.

Solen skinner derude, og der er næppe ret mange danskere, som ikke trænger til lidt motion efter en hel vinter. Det ville være en god ide, at vi i stedet for at diskutere at hælde eddike og salt ud i miljøet, gik ud og fattede hakkejernet.

13 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 28. april 2006 kl. 12.03

Øh, nu ved jeg da godt at flisegange "fås" i mange størrelser, ligeså tearrasser. Men hvad er der i vejen med ganske almindeligt kogende vand?

Op i en kande med alt det varme skyllevand der alligevel hældes ud efter kedel og kaffemaskine er afkalket, det er ikke meget vand den enkelte ukrudtsplante skal have. Sådan holder jeg min tearasse ukrudtsfri.

Naturligvis kan vandet man har kogt æg i, også bruges.

14 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben, 5. september 2006 kl. 13.41

Det er vist meget tydeligt at de mange indlæg om eddike/eddikesyres farlighed vidner om en total uvidenhed om ganske basal kemi og i særdeleshed om stoffet eddikesyre. Eddikesyre er en såkaldt svag syre, der faktisk dannes under nedbydning af ganske almindelig alkohol – og det foregår i vores lever når vi drikker vin, øl og spiritus. Eddikesyren forbrændes heefter i organismen til vand og kuldioxid – to temmelig uskadelige stoffer i kemisk forstand. Forresten danens der også eddikesyre i vores krop under nedbrydning af sukker. Så hvis eddikesyre skulle være så farlig som det antydes, så ville de fleste af indlægsskriverne være mere end døde nu.

Som sagt er ediieksyre også en svag syre. Det betyder bl.a. at den slet ikke på samme måde som de stærke syrer som svovlsyre, salpetersyre, saltsyre m.fl. er i stand til at opløse metaller på den måde, som et indlæg påstod gjaldt for aluminium. Eddikesyre er for miljøet så godt som uskadelig – så der er ingen grund til at undlade at bruge det i stedet for alverdens klorbaserede pesticider, som er tusinde gange værre.

15 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne Buhrkall, 25. januar 2007 kl. 17.22

En lille tanke
Desværre er samfundet sådan at ukrudt i haven ikke er velanset også fra nabo side. som kan være med til at man bliver nød til at holde sin have pæn og ren, som alle de andre. ukrudt har et neggativ ord de burde have et andet ord som feks.vores danske vilde planter, de er jo smukke som er med til at give en mangfoldighed af "gamle"uspulerede arter, der ikke er forædlet på vores primisser.

16 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. november 2007 kl. 22.06

Sprøjt ukrudt med eddike

Nogle hjemme-gartnere bruger allerede eddike som et ukrudtsmiddel, og nogle planteskoler sælger eddike-pesticider. Men ingen har testet det videnskabeligt indtil nu.

ARS's videnskabsmænd (Agricultural Research Service (Landbrugs Forskning Service)) fremsætter det første videnskabelige bevis på, at det måske er en potentiel ukrudtsbekæmper der er billig og sikker for miljøet – perfekt til økologiske landmænd.

ARS's forskere Jay Radhakrishan, John R. Tealsdale og Ben Coffman fra Beltsville, Md., testede eddike på ældre/større ukrudt – almindelig hvid gåsefod, kæmpe rævehale, kinajute, top-amarant og canadisk tidsel – i drivhuse og ved studier i marken.

De sprøjtede ukrudtet ved håndkraft med forskellige opløsninger af eddike, og sørgede for at dække bladende ens. Forskerne fandt ud af, at koncentrationer på 5 og 10 procent slog ukrudtet ihjel i løbet af de første to uger. Andre planter krævede højere koncentrationer af eddike, for at slå dem ihjel. Af de højere eddikekoncentrationer, var der en sandsynlighed på 85–100 procent for, at de kunne slå alle de forskellige størrelser ukrudt ihjel. En flaske husholdningseddike har en koncentration på ca. 5 procent.

Canadisk tidsel, en af de mest hårdnakkede ukrudtstyper i verden, viste sig at være den mest påvirkelige; opløsningen på 5 procent havde 100%'s chance for at slå dens tilbagevendende vækst ihjel. Opløsningen på 20 procent kan gøre dette på to timer.

Pletvis sprøjtning på kornmarker med 20% eddike slog 80–100% af ukrudtet ihjel uden at skade kornene, men forskerne lagde vægt på behovet for mere forskning. Hvis eddiken blev sprøjtet over hele marken, vil det koste omkring 65 dollars (338,88 kr.) per ca. 0,4 hektar. Hvis det kun blev anvendt til lokale ukrudts befængtheder, som for eksempel at, det forekom i rækkerne af afgrøder efter dyrkningen, vil det måske kun koste omkring 20–30 dollars (104,27–156,41 kr.)

Forskerne brugte kun eddike der var lavet af frugt eller korn, så det kan være i overensstemmelse med de økologiske landmænds standarder.

ARS er den amerikanske landbrugsafdelings chef videnskabelige forsknings organisation.

17 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Böhm, 12. november 2007 kl. 14.51

Jeg har brugt alm. husholdningeddike til at holde rent mellem fliserne i snart mange år, det virker udemærket, men skal gentages flere gange i løbet af en sommer. Jeg synes, at Haven, haveforenings blad havde lovet en afprøvning, jeg er ikke stødt på nogen?

18 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. november 2007 kl. 1.02

Et miljøvenlige alternativ til ukrudtsbekæmpelse
.

Midlet, der regnes for at være Sverige, Norges, Canada og USA mindst skadelige ukrudts-produkt på marked og har været solgt under navne som Ecoval, Kverk og Ecosharp kan let fremstilles hjemme i køkkenet.

Midlet, koster ca. 4–5 kr. pr. liter i materialer og kan anvendes på brændenælder, tidsler, Bjørneklo, kvikgræs, skvalderkål mv.

Fremstillingsmetoden er som følger :

Tilsæt 2–4% citronsyre pr. liter. husholdningseddike. Svarende til 20- 40 gram citronsyre pr liter eddike. Er der tale om ukrudtskimplanter kan blandingen fortyndes med vand (max 50%)
Blandingen er 80% mindre skadeligt end brugen af eddikesyre (12%) som mange haveejere anvender (viser svenske undersøgelser). Midlet kan forbedres ved at benytte et udtræk af bl.a. brændenælder eller malurt der begge har en væksthæmmende virkning på andre planter og som kan neutralisere eddikens lugt. Andre benytter hvidløgsekstrakt, men hvidløg har ingen syre effekt. Både eddiken og citronsyren forekommer begge naturlig i vore kroppe ved nedbrydning af bl.a. alkohol samt i citrusfrugter mv.

Man skal dog være opmærksom på at blandingen kan irritere øjnene, søg derfor at bære beskyttelses briller og handsker og hvis det kommer på huden/øjnene, skyl med rigeligt vand. Blandingen på endnu ikke tilladt at benytte i erhvervsmæssigt øjemed eller godkendt af miljøstyrelsen i Danmark, men benyttes af mange private haveejere.

Midlet virker ved at fjerne planternes beskyttende vokslag (mod fordampning) og ca. 2–3 timer efter at midlet er påført planten ses en virkning. Efter ca. 2–3 dage efter ses en nedvisning af planten.

Midlet er desuden meget økonomiske da der ikke skal mere end 0,9 deciliter pr. kvadrat meter. Miljø påvirkningen er lille, da der ikke tilføres mere end 8 gram syrer på kvadrat meter Modsat eddiken, der giver en syrer påvirkning på hele 40 gram pr. kvadrat meter (ved en 12% eddikesyre opløsning)
Citronsyre kan anvendes til meget andet end ukrudtsbekæmpelse og hvis man er storforbruger at det kan det købes billigt hos America a/s i Thisted.

Eddiken kan gøres billigere i ved at blande en ltr. 32% eddikesyre med 7 ltr vand (så fås en 4% blandning) Heri tilsættes ca 150 gram citronsyre og man har 8 ltr klar til brug til ca. 80 kvm og af den nette sum af kr. 16,– (ca. kr 0,20,– pr- kvadrat meter.). Her kun overgået af prisen på Glyfosat.

Hvis man vil lave det med økologi for øje, kan man købe en ltr økologisk husholdnings eddike og tilsætte hvad der svare til 300 ml. citronsaft

19 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunnar, 9. januar 2008 kl. 16.45

Jeg har et spørgsmål. For mange år tilbage, kan jeg huske, at der hvær vinter kom en mand forbi og sprøjtede vores frugttrær med hvad?.

Jeg husker det som om, de blev blå. Var det blåsten og kalk der blev brugt den gang?

Er der nogen der kender opskriften, vil jeg gerne høre. Vi har så mange orm i vores frugtræer, vi fjerner alle nedfaldne blade hver år.

20 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. januar 2008 kl. 20.44

Hej Gunnar.

Jeg mener, det hed Bordeauxvædske, og var en blanding af kalk og blåsten. Jeg har ikke selv brugt det, men fra familie mener jeg frugtavlerne brugte det mod svampesygdomme og ikke mod skadedyr. Så vidt jeg husker fra min farbror, var det noget stads, at arbejde med. Hvis du endelig vil sprøjte findes der i dag midler, som ikke er nær så giftige og ligeså effektive.

Mvh. Hans

21 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunnar, 10. januar 2008 kl. 9.27

Tak til Hans.

Er der så nogle der ved, hvad de midler heder,
og hvornår skal der så sprøjtes, det fremgår måske på sprøjtemidlet. Kan jeg også få at vide hvor jeg kan købe.

Mvh. Gunnar

22 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annemarie Dalegaard, 4. februar 2008 kl. 16.44

Jeg er også meget interesseret i at finde et middel, som kan erstatte bordeauxvæske. De sidste to somre har vores vin i drivhuset været angrebet af skimmelsvamp, trods konstant udluftning. Jeg har spurgt på planteskoler, som kun kender midler til sprøjtning af frugt, der er sat an – og det virkede ikke. På nettet, på vinavlersider, anbefales bordeauxvæske, men ikke hvor man skaffer det eller hvad alternativet er.

Mvh. Rie

23 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. februar 2008 kl. 18.09

Hej Annemarie o. a.

Jeg har gransket i en af mine gode gamle "bibler" og fundet opskriften og anvendelsen af bordeauvædske, både til frugt og vin.

Det er en ret udførlig beskrivelse, som det i første omgang er for meget at referere her. Hvis I er meget interesseret, kan jeg måske skanne siden fra bogen, og enten sende den direkte, eller lægge den ind her.

Mvh. Hans

24 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Juhl, 1. marts 2008 kl. 15.19

Kære Hans Petersen
Tak fordi du har gjort en indsats på spørgsmålet om Bordeauxvæske.

Jeg er meget interesseret i opskriften, og vil være glad, hvis du vil videreformidle den, jeg tror ikke, at jeg er den eneste med denne interesse.

med venlig hilsen

Poul

25 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. marts 2008 kl. 16.20

Hej Poul o. a.

Problemet er, at der ikke kan vedhæftes filer på indlæg på denne side. Jeg regner med at jeg kan skanne siden ind og sende den separat til dem, der måtte være interesseret. Jeg skriver en mailadresse til sidst.

Oplysningerne er forøvrigt fra Landbrugets Ordbog årgang 1952. Et digert værk, hvor der står alt mellem himmel og jord om alt mellem himmel og jord fra den tid, hvor alt,man foretog sig, var det,man i dag kalder økologisk. Hvis nogen tilfældig skulle løbe på de to bind så lad være med at skrotte dem. Der er meget god viden i.

mail: merekorntak@pc.dk

Mvh Hans

26 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mona Jørgensen, 24. august 2008 kl. 16.17

Jeg har læst om og brugt med meget godt resultat:
1 dl. opvaskemiddel(svanemærket) 2 dl. eddikesyre og 1 l. vand.

Vander brolægningen, ganske tyndt, med vandkande med spreder. 1–2 gange årligt er nok.

Salt bryder jeg mig ikke om, men måske er det, jeg bruger heller ikke godt?

mvh. Mona.

27 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Caroline Andersen, 18. april 2013 kl. 13.05

Jeg har med stor interesse læst alle indlæggene herinde, da jeg ad omveje har hørt at flere andre haveejere her i vores forening har brugt eddike, men ikke viste i hvilke forhold og hvordan. Det er jeg nu blevet meget klogere på, mange tak for det.

Dog har jeg stadig et par spørgsmål.......

Tager disse blandinger (og hvilke gør/gør ikke) græs mellem fliserne, da det er mit største problem, skal det evt. være stærkere blandingsforhold?

Og sidst men ikke mindst, kan jeg bruge det inde langs hækken, hvor jeg er MEGET plaget af skvalderkål (som grundet rødder jo ikke bare kan graves op) uden at ødelægge hækkens rødder (ligusterhæk)?

Håber på hurtigt svar så jeg kan komme i gang
Caroline

28 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. april 2013 kl. 14.03

Blandingen har en osmosisk virkning og virker forskellig på planterne ud fra hvor kraftige de er blandet. Jo kraftigere , jo bedre.
Græs behøver ikke så kraftig en dosering som eksempelvis skvalderkål.

29 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Caroline Andersen, 18. april 2013 kl. 16.17

Tak Søren for det hurtige svar, men hvad så med rødderne på mine buske? vil de tage skade hvis jeg bruger det helt ind til kanten af hækken/ind under hækken?

Caroline

30 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. april 2013 kl. 17.00

Nej det vil de ikke , så skal du virkelig overdrive med det. Holder du dig til de nævnte doseringer sker der ikke noget.

31 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 27. april 2013 kl. 20.53

Jeg har med stort held brugt en blanding af lige dele eddikesyre og vand. lagt ud med kande med spredebom indtil 2 centimeter fra en martsviol, der skulle skånes. Violen blev skånet, og det andet kunne rives sammen efter en uges tid.
Angående Bordeauxvæsken: Den kan ikke købes, da den skal blandes på stedet og neutraliserer sig selv på meget kort tid. I øvrigt er den godkendt til brug på økologiske vinmarker.
Den og eddiken er ikke på den danske liste over godkendte bekæmpelsesmidler (find den med google - virkelig uhyggelig læsning). Det er en foldet avis mod fluer heller ikke lige så lidt som sæbevand med sprit mod plantelus.

32 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Caroline Andersen, 27. april 2013 kl. 21.53

Tak Poul Børge Pedersen. Men så er det lige at man spøger sig selv om hvad den liste overhoved kan bruges til ik´ for så er der kun knofedt (og det er vi nogle stykker der er forhindret i af forskellige grunde) eller div. ECO produkter, som jeg ikke ved om er så "eco" som de påstår... Go´sommer til alle med de gode gamle huskeråd

33 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 27. april 2013 kl. 23.07

Jamen eddikesyre bliver i vid udstrækning lavet ved destillation af træ ved den proces, hvor man også får trætjære. Og de fleste skove, jeg kender bliver hverken kunstgødet eller kemikaliesprøjtet, så det virker da temmelig økologisk for mig. De "godkendte bekæmpelsesmidler" er derimod for de flestes vedkommende fremstillet ved en indviklet kemisk syntese og indeholder stoffer, jeg ikke tør lægge jord eller planter til.

Salt er derimod den rene gift for planter og grundvand og vil ved nedbrydning blive endnu værre.

34 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. april 2015 kl. 12.03

Det er interessant at haveejere med så åbenlyst begrænset kemisk indsigt, mener at de er bedre til at vurdere farligheden af herbicider end myndighederne. Selv med min baggrund som civilingeniør i kemi og bioteknologi synes jeg det kan være svært at vurdere farligheden af disse gør det selv midler.

Derfor synes jeg det er uheldigt at man:
1) Undergraver det princip at kemisk planteværn skal godkendes af myndighederne.
2) Spreder ting man ikke har begreb om på jorden.

Til gengæld så jeg gerne at man fra myndighedernes side blåstemplede visse gør det selv midler og leverede opskrifter som skulle følges. Et eksempel kunne være insektsæbe.

For at samle lidt op på tråden:

Bordeauxvæske
-er et kobbermiddel som har været brugt på vinmarker siden 1800 tallet. Herhjemme har det været forbudt fordi jord og behandlet frugt forurenes med tungmetallet kobber. I udlandet bruges det stadig til økologisk frugt og vin fordi man mener gammelt automatisk er økologisk. God appetit. Jeg finder det helt uacceptabelt at omgå det danske forbud og jeg skal gøre opmærksom på at fremstillingen er forbundet med en vis ætsningsfare.

Salt
-er skadeligt for havens planter og jordens struktur. Alene derfor ville jeg aldrig bruge det i min have. Det kunne aldrig godkendes som herbicid fordi 1) Giftigheden er for høj. 2) Det siver ned til grundvandet. 3) Det skal bruges i alt for store doser. I det store billede er forureningen fra brug som foreslået dog ubetydelig i forhold til alt det salt som bruges på vejene.

Eddikesyre
Er biologisk nedbrydeligt, men jeg kender ikke mobiliteten i jord. De to faktorer afgør tilsammen risikoen for nedsivningen. Jeg vil umiddelbart ikke tro det udgør nogen fare for grundvandet i sig selv. Til gengæld er det korrekt som nævnt højere oppe at eddikesyre kan "mobilisere" tungmetaller i jorden som ellers var utilgængelige for planterne og fastholdt hvor de er. På den måde er der indirekte risiko for grundvand og fødevarekvalitet.
Alt i alt tror jeg dog det største problem med eddikesyre er skader på fliserne, men det faktisk et ganske komplekst stof at vurdere. Måske vi skulle overlade det til myndighederne?

35 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. april 2015 kl. 13.30

Claus, hvor har du ret!

Især din pointe med at Miljøstyrelsen fik fingeren ud og godkendte de kendte husråd med tilhørende vejledning/ opskrift.

Desværre er det min opfattelse, at de kommercielle interesser også her går forud for miljøhensyn.

Så jeg er stadig bevidst lovovertræder, når jeg blander min egen insektsæbe eller bytter frø :)

36 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. april 2015 kl. 14.03

Ikke med hensyn til frøene - det er flere måneder siden, at lovgivningen blev ændret :)

37 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. april 2015 kl. 14.34

Rettelse: Om Bordeaux væske skulle der stå:

Herhjemme har det været forbudt *siden 1995* fordi...

38 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. april 2015 kl. 16.23

Anja, kan det passe, at regeringen har været så effektiv?
Jeg kan kun finde den version af bekendtgørelsen, hvor paragraf 1stk. 2 stadig understreger, at bekendtgørelsen gælder for "overdragelse uden vederlag".

39 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. april 2015 kl. 17.20

Ja - ændringen trådte i kraft i februar for private - nu mangler vi bare lempeligere regler for de små frøproducenter :)

40 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. april 2015 kl. 17.21

Undskyld - 15. marts trådte den i kraft :)

hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/44436

41 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. april 2015 kl. 18.55

Ja, i følge høringsportalen.
På retsinfomation, hvor gældende ret ligger, er det stadig den gamle version, så det er stadig forbudt.
Jeg håber da på, at det nås inden et valg )-

42 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henny Hansen, 23. april 2016 kl. 8.36

Så er jeg som ny bruger i gang medhjemmesiden. Mange gode ting, ser det ud til.
Mht. ovenstående tråd har jeg besluttet mig: Jeg gør, som jeg plejer. Bukke ryg, skarp kniv i hånden og så stikke/rykke ukrudtet op med det samme resultat som alle de forgangne år: En værkende ryg og en god fornemmelse af ikke at have brugt kemikalier i min have.

43 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex Madsen, 17. august 2019 kl. 11.59

Herregud.
Eddike og eddikesyre er naturligt forekommende og vi prducerer det endda selv i kroppen.
Og det er NATURLIGT økologisk, hvis det kan glæde svage sjæle.
Og vi bruger det i køkkenet dagligt, og så må man ikke give fliserne et strint af og til.
Til glæde for fantaster, så fremstilles det bla. af vin.

Måske skal vi også spørge Naturstyrelsen, om lov til at nyde et glas god gammel vin.

Gud fri os vel!

MVH

Alex Madsen

44 af 46 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. august 2019 kl. 12.05

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

45 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 17. august 2019 kl. 12.37

Salt er jeg enig i: Det er en vederstyggelighed i ferskvandsnatur. Og hvis det bliver nedbrudt, er det nok til noget endnu værre. Eddike, derimod, nedbrydes til ugiftige og ukomplicerede forbindelser. På den anden side af Øresund er man ikke så bange; der sælger man i super- og byggemarkeder "ogräsättika" i 5 og 10 liters dunke med en koncentration på 12 %. Store mængder behøves ikke: 1 liter eddikesyre fortyndet til 12 % dækker 12 til 15 kvadratmeter jord. Efter en uges pause og et regnvejr med 5 - 10 mm nedbør kan man rense jorden for diverse jordstængler og rødder og så/plante til (hvis det er meningen). Det er nok ikke på listen over godkendte bekæmpelsesmidler, men tag den lige med ro: Sammenrullede aviser mod generende fluer står heller ikke på nogen godkendelsesliste - lige så lidt som sæbevand mod diverse plantelus.

46 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. august 2019 kl. 11.41

Der findes godkendte herbicider med eddikesyre som aktivstof her i Danmark.
Sæbevand er ligeledes godkendt som insekticid.

Gode økologer husker selvfølgelig at købe de godkendte produkter og betale pesticidafgiften ;-)

Salt og eddike er desuden på listen over "basisstoffer", men kun som svampemidler.

Nyt svar til emnet »Salt og eddike som ukrudtsgift?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Salt og eddike som ukrudtsgift?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider