Forum

Kommentarer til »Blandingskultur giver mange fordele«

På denne side finder du kommentarer til teksten Blandingskultur giver mange fordele. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 15. april 2008 kl. 21.22

Kunne man ikke blande squash og stangbønner, hvis man laver en firkant på 1 x 1 meter og sætter en pind i hvert hjørne, og så en squash i midten.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Neel Maria Helvind, 23. april 2021 kl. 22.20

Jeg har lidt svært ved at få min køkkenhaveplan til at gå op.

Jeg vil lave et firedelt sædskifte med
1. Kartofler
2. Kål (grønkål, spidskål og rosenkål) og ærter
3. Majs, bønner og græskar
4. Gulerødder og salat

Men jeg kan ikke finde plads til mine rødbeder, så mit spørgsmål er, om jeg kan dyrke gulerødder og rødbeder som blandingskultur?
(Jeg ved at man anbefaler at dyrke løg med gulerødder, men det passer bare ikke rigtig til vores behov)

Mange Hilsener
Neel

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Neel Maria Helvind, 23. april 2021 kl. 22.20

Jeg har lidt svært ved at få min køkkenhaveplan til at gå op.

Jeg vil lave et firedelt sædskifte med
1. Kartofler
2. Kål (grønkål, spidskål og rosenkål) og ærter
3. Majs, bønner og græskar
4. Gulerødder og salat

Men jeg kan ikke finde plads til mine rødbeder, så mit spørgsmål er, om jeg kan dyrke gulerødder og rødbeder som blandingskultur?
(Jeg ved at man anbefaler at dyrke løg med gulerødder, men det passer bare ikke rigtig til vores behov)

Mange Hilsener
Neel

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. april 2021 kl. 10.04

Hej Neel Maria Helvind

Med udgangspunkt i den artikel af Troels Østergaard, som du har kommenteret vil jeg da mene, at argumenterne blandingskultur giver medvind til din ide om at forsøge at gøre gulerødder, salat og rødbeder til naboplanter.

En anden vigtig erkendelse som Troels Østergaard beskriver er, at blandingskulturer kan forstås som tidsforskudt sædskifte - dog gør han jo opmærksom på at kartofler og kål skiller sig ud ved at være udsat for jordbårne sygdomme og at de som minimum bør have firårigt sædskifte.

Så start festen ! Og fortæl gerne til efteråret, hvordan det så gik med rødbeder i kombination med salat og gulerødder...

Venlig hilsen
Lone

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. april 2021 kl. 11.17

Jeg tror også sagtens det kan lade sig gøre. Husk dog to ting: Rødbederne har en kraftig top som vil skygge gulerødderne hvis du får sat dem for tæt og nogle sorter "sommergulerødder" skal høstes noget tidligere end rødbederne hvilket også kræver lidt plads. I princippet kan du nå et hold sommergulerødder inden rødbederne når fuld størrelse, men det er lidt et sats fordi ting ikke altid vokser efter kalenderen. Især ikke hvis du er mådeholdende med vanding.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. april 2021 kl. 17.24

@Neel
Har du plads til et 5 eller 6 delt sædskifte, for så får du flere kombinationsmuligheder?
Jeg har 18 bede, og det giver store muligheder for at opnå den rette sammensætning af afgrøder, og opnå en passende mængde af hver afgrøde, så det passer til vores forbrug.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Neel Maria Helvind, 24. april 2021 kl. 20.14

Tusind tak for alle jeres svar!
Jeg har måske mulighed for at inddrage et 5. bed i sædskifteplanen, men ellers vil jeg prøve at blande i pr og se, hvordan det falder ud 😊

Nyt svar til emnet »Blandingskultur giver mange fordele«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Blandingskultur giver mange fordele«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider