Forum

Kommentarer til »Kobjælde – en sart og blød vildstaude«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kobjælde – en sart og blød vildstaude. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Simonsen, 15. april 2008 kl. 21.52

Man kan se en mængde af dem på de høje skrænter ved Langstedhuller på Fur. Der står de i fuld sol og god vind og mangfoldiggør sig.

Tag turenm nyd dem og nyd udsigten.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Nielsen, 22. april 2009 kl. 18.22

Jeg gør hermed højlydt opmærksom på, at det ikke er tilladt at grave vilde planter op til havebrug. Køb Kobjælderne.

Kunne du, Jens Thejsen, gøre opmærksom på dette på din flotte side?

En Opret Kobjælde på Hjortsøjvej i Skæring – den eneste på stedet – er lige blevet gravet op. Meget sørgeligt!

Venligst Kirsten Nielsen

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 23. april 2009 kl. 7.55

Hej Kirsten
For netop at forhindre tyveri fra naturen annoncerer vi i dette forum,så havefolk kan lære at købe lovligt dyrkede planter.

Desværre er der mange,der ikke aner hvilke planter der er fredede. Men det er jo påpeget i denne artikel,men ikke alle læser med her.

Vi har selv problemer med at have gøgeurter i fred.''Der er jo så mange''!

Hilsen
Anne Marie

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Nielsen, 23. april 2009 kl. 14.07

Hej Anne Marie.

Undskyld, jeg havde ikke læst hele siden. I skriver det jo.

Kunne man ikke opfinde en lille knaldperle som forskrækker folk der forsøger at grave jeres gøgeurter op :-)...

Venlig hilsen Kirsten

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Haagensen, 23. april 2009 kl. 22.44

Hej Anne Marie

Måske I skulle sætte et skilt op, der fortæller at alle orkidéer er fredet, og kan politianmeldes i tilfælde at plukning, opgravning og salg.

For øvrigt hvis I sælger dyrkede terrastiske orkidéer, kunne i så ikke sørge for et CITES certifikat til disse dyrkede salgslovlige orkidéer. Og gøre det til praksis for alle Danmarks planteskoler? Sådan gør man i England. Jeg er nervøs for at købe terrestiske orkidéer fra planteskoler uden et CITES certifikat. Dog kan man gemme etiket på planten og regningen med et tydeligt stempel for købsstedet, men det er ligesom ikke det samme som et CITES certifikat.

Med Venlig Hilsen
Allan

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 25. april 2009 kl. 21.33

Det er ikke fordi jeg ønsker at grave fredede stauder op, men er det ikke lovligt at tage frø fra dem?

Jeg kender et sted ude ved stranden, hvor de gror som ukrudt, og ser helt fantastisk ud. En hel slette af blå kobjælder – så vil jeg ikke så dårlig samvittighed over at tage et enkelt hoved med frø, og prøve at få den til at gro.

Jeg har ikke gjort det – men er ret fristet af tanken. Er det lovligt?

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Nielsen, 28. april 2009 kl. 17.43

Hej Green.

Jeg spurgte på fugleognatur.dk – se link med svar og lovbestemmelser : www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=311693&ForumID=3.

Man må altså ikke tage frø af fredede planter.

Venligst Kirsten

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 28. april 2009 kl. 21.52

Hej Green
Køb den dog lovligt og lad naturen være i fred. Hvis vi alle bare tager en lille bitte bid forsvinder de helt.

Vi forhandler ikke stauder og har derfor ikke problemet i butikken,men vore vilde gøgeurt holder vi skjult for publikum. De breder sig hurtigt,når de for fred.

Anne Marie

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael B., 12. juni 2014 kl. 14.34

KOBJÆLDE: Jeg har fået en håndfuld frø af min mor. Jeg har en helt almindelig og hyggelig parcelhushave, men ikke megen erfaring endnu - synes dog kobjælderne er så smukke :-)
Hvorledes får jeg bedst frøene til at gro? Tidspunktet nu er midt i Juni. Skal jeg så dem i en potte først og senere plante ud? Skal jeg gemme dem til senere såning (hvornår?). Skal jeg blande lidt sand i den jord, hvor jeg vil så dem? Kan jeg så dem udenfor med det samme? Venlig hilsen blomster amatøren :-) ...alle råd modtages med kyshånd! Rigtig god sommer :-)

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stella Randal, 13. juni 2014 kl. 17.48

aquilegiaviridiflora.blogspot.dk/2013/06/kobjlde-pulsatilla-vulgaris.html

På dette link finder du bla info om frøsåning af kobjælde,

Vh Stella

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. april 2020 kl. 19.22

Ja Søren hvor lavt kan folk blive , man må håbe at man finder synderen .........

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. april 2020 kl. 19.37

Planten kan købes på nogle planteskoler og havde man gjort det kunne man få en skolet lovlig plante og en dyrknings vejledning med og finde ud af at den stiller krav. Krav som man sikkert ikke kan opfylde i sin have, hvilket er årsagen til at den er sjældent og... Fredet.

Men det lugter af bestilt arbejde..

Nyt svar til emnet »Kobjælde – en sart og blød vildstaude«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kobjælde – en sart og blød vildstaude«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider