Forum

Kommentarer til »Kan barkskade på bøgehæk skyldes sygdom fra æble og birk?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan barkskade på bøgehæk skyldes sygdom fra æble og birk? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Sejer, 13. maj 2008 kl. 17.40

Hej Sten Porse,

Det tilllader jeg mig at stille spørgsmålstegn ved... Jeg mener godt bøg kan rammes af en kræft sygdom, her hedder den Nectria ditissima, i stedet for Nectria galligena som angriber frugttræer...

Der nævnes flere steder, blandt andet på jeres egen hjemmeside i en artikel af Maren Korsgaard, at bøg godt kan angribes af denne svamp. Jeg ved godt du skriver af spore fra birk og frugttræer ikke smitter direkte, men hvis der har været skader på bøgen i forvejen, kan den vel godt være ramt af kræft nu, og jeg ville mene at det ville være en god ide at skære det angrebne materiale væk.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Gaarde, 13. maj 2008 kl. 22.44

Hej Sten
Jeg har selv bøgehæk, plantet af flere gange, der har rigtig mange lignende skader, 20–30% af planterne har været skiftet fordi de simpelthen er døde som følge af "sygdommen" og rigtig mange lider stadig, mindre skade kan lukke sig med tiden mens større skader hvor barken sprækker og blotter veddet og hvor der kommer råd, heler det ikke op!

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte P, 14. maj 2008 kl. 22.05

Jeg har en del bøgehække, som er plantet ad flere omgange i årenes løb. Flere af planterne er/har været angrebet af, hvad eksperter har diagnosticeret som nectria. Min erfaring er, at det er en dødelig sygdom for den angrebne plante. Den viser sig som sår i barken, der tørrer ud, så sårene står åbne og med bark, som man kan pille af i hårde flager. Om vinteren er sårene tydelige, og når foråret kommer, kan de angrebne planter også kendes på, at de brune blade sidder længere på planten end på raske planter og på, at de brune blade er mere krøllede end på raske planter. Nogle gange er der i sårene sorte fedtede lus om sommeren, som myrene løber til og fra.

Der er ikke andet at gøre en hårdt og brutalt at hive planten op og kassere den. Det nytter ikke noget at klippe den ned til sundt ved – sygdommen kommer igen. Jeg har ingen stor erfaring med, hvor meget den smitter – vi har, fordi naboen meget gerne ville have det, ladet et par angrebne planter stå, og det er ikke mir indtryk, at det har voldsom effekt på sundhedn på de omkringstående planter.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Nielsen, 2. juni 2008 kl. 21.39

Jeg har en 10 år gammel bøgehæk som i 2007 fik en 3–4 planter som i april/maj havde store knopper og også påbegyndte at folde blade ud, men meget hurtig stoppede planterne med at folde blade ud og nogle blade der var follet ud stoppede i vækst, herefter skete der ikke mere og planterne er nu gået helt ud og er helt tørre.

Her i 2008 er der på begge sider af de 3–4 planter fra 2007 sket det samme for 3–5 planter på hver side, mens resten af hækken (75 m) står meget grøn og sund.

Jeg er nu i tvivl om det er vigtigt at fjerne alle syge planter med det samme og hvad fejler min hæk. På en planteskole har jeg fået at vide at det med stor sikkerhed er sort svamp og at den ikke smitter og at det derfor ikke er nødvendigt at skynde sig med at fjerne syge planter, men min oplevelse sidste år og i år, syntes jeg modsiger dette og at det ligner noget der smitter. Er der nogen som kan hjælpe med dette, så ville jeg blive meget glad.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte P, 3. juni 2008 kl. 9.58

Er du sikker på, at de nye planter har fået vand nok i etableringsfasen? Det er hård kost for nye barrodede planter uden de fine hvide rodspidser at blive sat ind i en etableret hæk, hvor de gamle planter har et forgrenet rodnet, som suger alt tilgængeligt vand op.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Madsen, 21. november 2008 kl. 18.57

Vi har en stor bøgehæk, hvor nogle planter er ramt af omtalte kræftsygdom.

Foran hækken har vi en lav hæh/pur af taks, som er 3 år gammel.

problemet er at der er mange af taksplanterne som er gået ud, vi har efterplantet med nye taksplanter ad flere gange over de sidste par år.

Jorden er almindelig havemuld og planterne har ikke været udtørret.

Kan kræften fra bøgeplanterne smitte taksplanterne, der er ikke nogen form for kræft at se på taksplanterne, de bliver bare mere og mere gule for derefter at gå ud.

Taksplanterne hedder Green Mountain.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jen P. Dragsdal Nielsen, 18. september 2009 kl. 19.34

Det ville være interessant at vide om denne sygdom – nectria – i bøgehækplanter er medfødt eller om den udvikles pga jordbundsforhold.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jen P. Dragsdal Nielsen, 18. september 2009 kl. 19.34

Det ville være interessant at vide om denne sygdom – nectria – i bøgehækplanter er medfødt eller om den udvikles pga jordbundsforhold.

Nyt svar til emnet »Kan barkskade på bøgehæk skyldes sygdom fra æble og birk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan barkskade på bøgehæk skyldes sygdom fra æble og birk?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider