Forum

Kommentarer til »Forbundne vandtønder«

På denne side finder du kommentarer til teksten Forbundne vandtønder. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. juni 2008 kl. 21.56

Til Ida og Finn...Jeg tror egentlig ikke I behøver at tømme jeres tankanlæg for frosten, da jeres tønder er bredest foroven. En isblok i overfladen vil blive skubbet opad og ikke gøre skade. Mine tønder er bredest på midten og har været tilfrosset i overfladen (op til ca. 15 cm. tyk) flere gange, uden problemer. Jeg har bemærket at mellem kanten af isblokken og tønden er der en smal åbning med vand hele vejen rundt, måske fordi plastiken er lidt varmere.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ida Og Finn Johannessen, 8. juni 2008 kl. 22.20

I en mild vinter er det givetvis ikke nødvendigt at tømme anlægget, men vi har faktisk været ude for at en bundfrossen vandtønde revnede. Derfor er det sikrest at tømme tønderne før vinteren, og nemmest at gøre det mens vandet endnu er flydende.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. juni 2008 kl. 22.45

Jamen så har jeg jo været heldig ikke at have bundfrost i mine tønder, det skal jeg huske hvis det bliver rigtig vinter igen.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila, 20. august 2008 kl. 15.14

Suk suk. Nu har jeg ledt efter en sort regntønde i flere måneder og her er så et billede af én :-) Kan du hjælpe med hvor jeg kan købe sådan en sort tønde?

Vh
Laila

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 20. august 2008 kl. 15.52

Husk at vandet kan være forurenet og ikke bør anvendes til grøntsager olign

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 20. august 2008 kl. 21.53

Til Laila...køb en grøn i dit byggemarked og mal den sort.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila, 20. august 2008 kl. 22.05

Tak N. – kan man det? Men det vil jeg da prøve :-)
B – skriver i dag:
"vandet kan være forurenet" – kan man ikke bruge vandet i en vandtønde til planterne i drivhuset...!?

VH LH

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 20. august 2008 kl. 22.23

Det kan være kontamineret med fugleeskrementer fra tagrende og tungmetaller fra taget, og frarådes generelt til vanding af planter du vil spise fra

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. august 2008 kl. 20.24

Til Laila...jeg har opsamlet regnvand fra tag med beton tagsten og fra tag med plast. trapetz plader i 30 år, til vanding af alle grøntsager og planter, og familien har ikke taget ska-ska-skade. Det kan være problematisk at opsamle regnvand fra bliktag og eternittag.

Du kan let male en blå plast.tønde med grøn maling. Min får en opfrisker med mørkegrønt hvert 5 år.ca.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila, 21. august 2008 kl. 21.22

Hejsa Mogens. Ihhh – tusind tak for dit indlæg. Jeg har gået og spekuleret som en gal på det med "forurening". Jeg opsamler regnvand fra mit drivhustag af glas og blev da noget nervøs over at vi har gået og spist af grøntsagerne, hvis det var forurenet! Det er dejligt at høre, at andre gør som jeg – uden thi, hi at have taget ska-skade :-) Det andet lød da lidt voldsomt. Fuglene laver da også ekskrementer i grøntsagsbedet i haven!

Bør man have et filter på, som jeg har set kan købes i Byggemarkederne?

Hvad slags maling skal man bruge...? Maler du med pensel?

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. august 2008 kl. 22.24

Lalia...det filter er vel beregnet til blade, men spar de penge for du rengør tønden indvendig med vandslange og kost en gang om året alligevel. Jeg har malet med en superdæk træbeskyttelse fra Hjem+fix, du kan bruge alt bare ikke plasticmaling, det duer ikke udendørs, og så med en bred billig pensel. Hvis du til næste sommer ser myggelarver i overfladen af tønden, drypper du 2 dråber tynd olie på overfladen. Det dræber larverne og din familie får ikke mygstik

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. august 2008 kl. 22.29

Undskyld, der skulle stå Laila, det er det med ska-skade. Håber du laver et overløb til tønden, det er det nemmeste.

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila, 21. august 2008 kl. 23.24

Hej Mogens. Ihhh – tak fordi du tar'dig tid til lige og skrive og hjælpe sådan en "ny" uerfaren haveejer med super gode råd:-). Vh Laila

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. august 2008 kl. 8.29

Brug ikke regnvand opsamlet fra et tag med tagpap til køkkenhaven, tagpapet afgiver flere kedelige stoffer til vandet, angående regnvand som indeholder rester af fugleklatter er der en risiko for salmonella, men kun hvis vandet rammer f.eks tomater som man senere spiser rå.

Mvh. Svend Høst

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Sølvhøj, 17. maj 2009 kl. 13.47

Hej. Jeg har søgt rundt på nettet for at finde nogen der har erfaring med montering af en gammel vintønde til vandtønde. Jeg har fået nye tagrender, og har fået sat sådan en dims på til at sluse vandet over i tønden, men nu kan jeg ikke rigtigt finde ud af hvordan man monterer tønden. Skal man lave et hul i tioppen af tønden, eller skal man bare sætte indløbet i,i siden? Er der nogen der har prøvet det? MVH Jette

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 22. maj 2009 kl. 21.46

PÅ den måde, du beskriver, vil jeg tro at: Hvis du har købt en vandudviser, skal den monteres et stk. over tønden – altså skal røret saves over, og vandudviseren sættes imellem de to oversavede rør. På studsen af vandudviseren skal monteres den bøjelige slange, der medfølger. den bøjelige slange skal så forbindes med tønden øverst i siden, som bliver skruet fast i den invendige side af tønden. For at vandet skulle kunne løbe frit -sættes vandudviseren lidt højere oppe. end tøndekanten. Du skal altså have savet hul, som passer til den bøjelige slange. Inden frosten sætter ind, kan man skrue den bøjelige slange af, og i stedet – proppe en plastpose lidt ind i studsen på vandudviseren – og binde den stramt udenpå(det gør man også, hvis man ikke vil have mere regnvand-så løber det bare videre udenom regntønden. En lidt snirklet forklaring, men jeg er ikke ekspert på området. Held og lykke.

Mh B. Madsen

Nyt svar til emnet »Forbundne vandtønder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Forbundne vandtønder«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider