Forum

Kommentarer til »Endelig en god regnbyge«

På denne side finder du kommentarer til teksten Endelig en god regnbyge. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonnie, 2. juli 2008 kl. 23.32

Ang. vanding...

Jeg læser i månedens havenyt, at man skal grundvande og ikke bruge timer med en vandkande og katastrofevande...

Ak, desværre har jeg ikke andre muligheder. Jeg har en underlig vært, der ikke vil have, at jeg sætter en vandslange til min hane i køkkenet, så jeg må vade med vandkandën... Og grundvanding orker man ikke, hvis det skal være 30 mm, der svarer til 30 liter/m2, det vil tage det halve af natten...!

Jeg går en runde hver aften og giver alt, hvad der trænger, og alt hvad der er nyplantet, mere eller mindre vand. Det nyplantede får meget.

Heldigvis er min jord ret leret, og når jeg graver ned for at plante nyt (det er en ny have), er jorden fugtig mindre end en spadestik nede. Det er forhåbentlig en fordel, når man har en sær vært, der har magt over vandressourcerne?

Hilsen
Tonnie

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik, 3. juli 2008 kl. 11.53

Prøv at vande med en spand, hvori der er boret et lille hul i siden lige over bunden. Det er en effektiv form for sivevanding, hvor spanden tømmes så tilpas langsomt, at vandet ikke løber af på overfladen. På den måde kan du give hver af dine planter 12 eller 20 liter vand (afhængigt af spandens størrelse), uden at det tager dig længere tid, end det varer at fylde spanden. Hullet skal bores med et 1–2 mm bor. Jeg foretrækker et hul på 2 mm, da et 1 mm hul nemt stopper til, hvis der er den mindste urenhed i vandet.

Det tager et par timer for en 20-liters spand med et 2 mm hul at løbe tom. På meget tør lerjord kan det være nødvendigt at grave en lille fordybning med hånden, der hvor vandstrålen rammer jorden, så vandet får tid til at synke ned.

En 12-liters spand kan fås for mindre end 20 kr., så man kan købe 5 eller 10 spande, hvis man har mange planter, der skal vandes.

Det kan selvfølgelig diskuteres, om det er kønt at se på spande, der står i havens bede, men det er kønnere end visne planter – og effektivt.

Nyt svar til emnet »Endelig en god regnbyge«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Endelig en god regnbyge«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider