Forum

Kommentarer til »Snapseurter i september og oktober«

På denne side finder du kommentarer til teksten Snapseurter i september og oktober. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten, 21. juli 2003 kl. 19.56

Apropos valnøddesnaps.

Det er vigtigt, at det er de grønne, umodne nødder, der bruges.

Og det var dog synd og skam at tilsætte sukker eller honning.

Lad nødderne stå dækket med snaps i ca 1 år. Derefter filtreres og luftes. Lad så essensen stå og lagre i ca 1 år. Filtrer igen, og du har nu den dejligste velsmagende, velduftende kryddersnaps – sådan lidt hen ad en rigtig god portvin.

Hvis du har lavet essens nok – eller hvis du har viljestyrke nok – lader du essensen stå i endnu 1–2 år. Så er den perfekt. (Jeg har prøvet!)

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Bøgely Sørensen, 29. juli 2004 kl. 10.47

Jeg har i flere år med sukses benyttet en opskrift, som går ud på at indsamle de grønne frugter af valnød, i midten af august – 3 frugter til èn flaske vodka – Nødderne deler jeg i kvarte, og de trækker til sidst i december hvorefter jeg sier frugterne fra og esensen trækker yderligere 3–4 mdr.

herefter kan de utolmodige fortynde essensen til en brugelig dram, andre kan med fordel lade snapsen trække endnu et år.

Tolmodighed her belønnes med en yderst velsmagende snaps.

Jeg fortynder esensen med Vodka til den får en cognak lignende farve.

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Liffgren Jørgensen, 6. oktober 2005 kl. 19.47

Valnødder skal indsamles inden 15. august, efter denne dato er skallen begyndt at blive hård. Når man ikke dette, kan man når nødderne er modne, knække skallerne og bruge selve nødden, blot skal man sørge fpr at de mørke vægge, mellem nøderne er væk, de er meget bitre. De bør trække i ca. 6 uger. Skallerne kan også bruges og bør trække i et år.

Med venlig hilsen Preben Liffgren Jørgensen. Læs meget mere på WWW.drambryg.dk

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Liffgren Jørgensen, 11. oktober 2005 kl. 18.49

En anden meget aktuel snapseurt netop nu er almindelig hvidtjørn
(crataegus laevigata)

2,5 m. høj busk eller mindre træ. Bladene er tre-fem-lappede med indadkrummede strenge, grunden kile-formet til afrundet. Hvidtjørn blomstrer i maj–juni med hvide blomster. Hvidtjørn er meget udbredt og findes stort set overalt og er almindelig overalt i Europa, undtaget er de nordligste egne.

OPSKRIFT: Fra hvidtjørn kan bruges både blomsterknopper og frugter. Blomsterknopperne trækker i 5 uger og fortyndes efter filtrering ca. 1–6. Frugterne skal trække i ca. 8 uger, gerne længere, efter filtrering fortyndes ca. 1–6. En hvidtjørnebærdram er meget velsmagende. Ved Forenede Dram Bryggere snapsekonkurrence der blev afholdt lørdag d. 8. oktober, besatte den både 1. og 2. pladsen, læs mere om dette på WWW.drambryg.dk
Med højt løftet glas
Preben Liffgren Jørgensen

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Høegh, 23. november 2005 kl. 15.39

Det er synd og skam at drikke valnøddesnapsen før den har lagret 3, men helst 5 år. Indrømmet: Det er dælme svært at vente. Men det er bestemt tålmodigheden værd!

Jeg har løbende sammenlignet 2 valnøddesnapse: En færdiglagret som var over 5 år og en ung portion mens den lagrede. Først da den var 5 år gammel var den lige så god som de "gamle". Inden da smager den også godt, men det er som forskellen på billig og dyr chokolade/kaffe/rødvin osv.

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Liffgren Jørgensen, 11. april 2006 kl. 17.33

Foråret er begyndt, og det er tid for mælkebøtterødder, rens dem og lad dem trække i 3 uger, en herlig dram.

Med venlig hilsen
Preben Liffgren
formand for Forenede Dram Bryggere
http:// www.drambryg.dk

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Liffgren Jørgensen, 17. september 2006 kl. 18.59

Netop nu er det tiden for surbær,(Sort Røn eller Aronia som navnet er i planteskoler) det er en formidabel dram. Lad frugterne treække i 6 uger i en neutral snaps (Svendborg Snaps eller vodka er det mest neutrale der er på det danske marked) og filtrer gennem et kaffefilter. Lad derefter essensen lagre i 2 måneder og fortynd derefter ca. 1–6, dvs 1 glas essens fortyndes med 6 glas snaps eller vodka.

Med venlig hilsen
Preben Liffgren
Formand for
Forenede Dram Bryggere
se vores hjemmeside på adressen
www.drambryg.dk

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gurli, 30. december 2007 kl. 23.37

Bagest i haven vokser KRÆGE. Og hvad kan disse lidt sure frugter så bruges til?

ja, jeg satte dem på snaps, og den blev god, rigtig god

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Vestergaard, 23. september 2008 kl. 21.25

Sloe Gin
Vores jule tradition er slåen gin. Efter den første nat med frost samles plukker vi slåenbær. 10 bær ned i en flaske god gin, og lad den ligge til jul.

Drikkes enten som ren som snaps til julefrokosten, eller med tonic mens ungerne pakker gaver op.

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. september 2008 kl. 9.59

Hej Preben

Jeg mener også at i har lavet en snaps, hvor i kom nogle grenstumper at pil ned i og lod den trække i ca 3 uger. Den skulle være god imod hovedpine :-).

Desværre var også denne snaps "bare lige en, man skulle smage" ligesom de andre"

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 31. juli 2009 kl. 8.32

Der står i artiklen at de store hyben fra den rødblomstrede ikke duer...

Men den har jeg nu lavet mange gode flasker af...

Jeg fylder et sylteglas op med flækkede udkernede hyben, smider i hvad jeg har af honningrester, fylder op med vodka, og gemmer/glemmer så glasset bagerst i et køkkenskab. Det må gerne stå nogle år, før det filtreres.

Den "hybensnaps" er altid farvoritten på vores gæstebord.

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kent Christensen, Sindingvænget 13. 8600 Silkebor, 6. september 2009 kl. 20.13

Kære Preben.

Jeg har en masse surbær i mim have, og vil gerne have en komplet opskrift på surbær på brøndumsnap. Hvor mange surbær skal der bruges til en 1/2 fl snaps, og skal der andre ting blandes i og hvorlænge skal den trække, og evt fortyndes med andre bær,frugter.

Med venlig hilsen.

Kent Christensen, Sindingvænget 13. 8600 Silkeborg
tlf. 86855534–mobil 50581889

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Sanders, 7. september 2009 kl. 20.34

Hej Kent

Preben kan desværre ikke besvare dit indlæg.

Surbær er en super kryddersnaps.

Jeg plejer at fylde en flaske op med bær, og så lade den stå i 3–4 måneder. Derefter filtreres og man lader det filtrerede koncentrat trække i 4–6 måneder.

Herefter kan man fortynde med Brøndum efter behag.

Jeg selv blander aldrig med andre frugter, men drikker kryddersnapsene rent.

Venlig hilsen
Kirsten Sanders

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik, 14. november 2009 kl. 14.15

Alle jer gode folk med opskrifter på valnøddesnaps, som jeg rigtig godt kunne tænke mig at prøve: Hvis man ikke lige ved et sted, hvor der vokser valnødder – hvor kan man så købe dem?

Henrik

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten, 14. november 2009 kl. 15.08

Det tror jeg bare ikke, at du kan komme til. Jeg har aldrig set grønne valnødder til salg.

Hvor i Danmark bor du – måske kan jeg hjælpe dig med et sted, hvor du kan finde dem.

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik, 14. november 2009 kl. 15.30

Hej Kirsten!

Paradoksalt nok bor jeg kun et stenkast fra Rold Skov i Støvring – men hvis og hvor valnødderne står der, aner jeg ikke.

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten, 15. november 2009 kl. 20.58

Jeg tjekker lige ud og vender tilbage

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten, 16. november 2009 kl. 21.16

Send mig lige en mail – så kan jeg give dig besked...

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Madsen, 22. marts 2010 kl. 23.09

Jeg vil til enhver tid anbefale hyben-snaps. Læg mærke til, at hybensnaps og hybenvodka er en af de nogle af de få anvendelser med hyben, hvor det ikke er nødvendigt at fjerne frø.
Jeg vil anbefale at kigge på www.alt-om-hyben.dk - der er nogle gode opskrifter på hyben-snaps og hyben-vin.

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. marts 2010 kl. 20.00

Folk siger , at jeg driver hjemmebrænderi .
Det er det rene vrøvl og opspind
Det er noget min nabo har udspredt ,
forbi han ikke må smage .

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 24. marts 2010 kl. 8.48

Hvorfor må han ikke smage? Noget af det sjoveste ved at lave kryddersnapse er da at få andres reaktion på dem?

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. marts 2010 kl. 9.21

Jeg tror at det stammer fra et citat fundet i en knallert, som man bruger til jul og jeg syntes at den var meget sødt .

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 24. marts 2010 kl. 14.36

Jeg tænkte nok at det var sådan noget lignende, men da det ikke rimede var jeg ikke sikker ;o)

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Madsen, 24. marts 2010 kl. 21.58

Hehe, Søren Duun. Det er god humor. Jeg tror vist ikke, at Lotte fangede den :-)

Nyt svar til emnet »Snapseurter i september og oktober«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Snapseurter i september og oktober«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider