Forum

Kommentarer til »Gode kirsebærsorter til haven«

På denne side finder du kommentarer til teksten Gode kirsebærsorter til haven. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bille, 5. august 2008 kl. 14.35

Jeg plantede et kirsebærtræ af sorten Merton Glory for 10–12 år siden. Det var et stort træ allerede da det blev plantet, og i alle årene har det givet mange bær, som kan spises fra lidt ind i juli og er helt modne omkring midten af juli. Sidste år revnede de, men i år var de helt perfekte. Eneste minus jeg har opdaget ved træet er, at det er blevet for stort til det sted, hvor det blev plantet. Nu spekulerer jeg på, hvordan jeg bedst beskærer kronen, så træet fortsat ser pænt ud.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 5. august 2008 kl. 15.12

Hej Pia
Til lykke med at du får en masse bær – og du kan, eller nogen kan beksære træet, så størrelsen bedre passer. Det skal ske nu – eller til næste år i juli måned, så snart frugterne er spist.

Du skal bare være opmærksom på, at træet fremover skal beskæres hvert år på samme tidspunkt, for du har opnået at træet har fået en stor rod og er i stand til at blive lige så stor, som før du beskar – på 2 års vækst.

Så enten affinder du dig med størrelsen, som dog kan begrænses lidt (max. 30%) – og ellers er der arbejde hvert år.

Der fjernes primært noget i højde, træet gøres måske mere åbent og grenene kortes ind til en levende gren. Enkelte grene fjernes helt ad et par omgange, hvor det ønskes mere åbent. D.v.s. første år skæres ind til en levende gren, næste år, længere ind – til endnu en levende gren og til sidst er den kun et godt stykke gren tilbage, som ikke får ret meget lys – og træet er ved at lave egne forholdsregler for en sådan gren, som på længere sigt vil gå ud og måske falde af. I stedet fjernes den i år 3.

Alt dette bøvl for ikke at få råd i selve stammen, som nemt kan opstå, hvis der fjernes store grene uden at bruge ovennævnte metode. Metoden bruges også til alletræer, hvor det vil være nærmest en katastrofe, hvis der går råd i stammen.

www.de-gamle-sorter.dk

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv Følling, 5. august 2008 kl. 23.58

Er kirsebær på dansk synonymt med søtkirsebær likesom på svensk? Det tilsvarer moreller på norsk. Men jeg liker godt surkirsebær (kirsebær på norsk). Det kommer av den gode saft og likør osv man kan lave av dem, og da særlig av skyggekirsebær men de får visst lett monilia? disse trærne blir heller ikke så store som moreller og meget vakre med sine tynne overhengende grener. Men jeg valgte et annet surkirsebærtre pga faren for monolia, det er bare at jeg ikke liker disse bærene fullt så godt, de mangler den deilige kjærnesmaken. Ha rnoen erfaring med dette treet og skal jeg ta sjansen likevel?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. august 2008 kl. 8.06

Kirsebær er betegnelsen på både søde og sure kirsebær, søde bær kalder vi for sødmoreller, sure for skyggemoreller.

Mvh. Svend Høst

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 15. september 2008 kl. 16.42

Hvor stor bliver et kirsebær træ podet på colt(Sunburst) hvis det vokser i god lermuld?

Kan man evt. begrænse væksten så det ikke bliver alt for højt, men stadig giver rigtigt godt?

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv Følling, 15. september 2008 kl. 17.22

Har fått råd om å delvis ringe stammen eller grener som blir for store, dvs skjære av barken rundt en delav stammen inn til vekstlaget. Vet ikke om det vil bli fare for smitte el likn Interessert i høre kyndige personers råd, en podet gren på mitt pæretre vokste altfor mye i forhold til to andre sorter på samme tre og fikk det rådet.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Nielsen, 7. juni 2011 kl. 15.40

Jeg har et kirsebær træ der er ca. 5-6 år gammelt og hvert år kommer der utrolig mange bær på - men nu i starten af juni begynder alle bærene at falde af træet... Jeg har 3 kirsebær i haven, 2 Stella og et almindeligt surkirsebær - fordi at jeg har fået at vide at kirsebær træene skulle bestøve hinanden...

Men jeg forstår ikke hvorfor bærene falder af ?? Jeg vil så gerne have glæde af alle mine kirsebær.....

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 7. juni 2011 kl. 17.58

Det er ikke nok at have 2 sorter, de skal også blomstre samtidig. Nu er Stella normalt selvbestøvende, men hvis ikke der er bier til at bestøve, hjælper det ikke at den er selvbestøvende. Når bærrene falder nu er det ofte p.g.a. manglende bestøvning eller også er det eftervirkning af de frostnætter, der ramte det meste af landet omkring blomstringen. Når der er frost i luften er der ikke udviklede pollen i blomsterne til bestøvning.

Der kan også være tale om tørkeskade - i visse egne af landet er der et meget stort nedbørsunderskud, som kan få træerne til at regulere frugtmængden.

Nyt svar til emnet »Gode kirsebærsorter til haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Gode kirsebærsorter til haven«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider