Forum

Kommentarer til »Hvorfor krøller mine tomatblade?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor krøller mine tomatblade? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 11. august 2008 kl. 17.19

Det var dog rart at vide, at krøllede blade på tomater ikke behøver betyde sygdom/skimmel. På mine frilandstomater har een af dem krøllede blade og har haft det et stykke tid. Næsten hver dag vender jeg et blad for at se, om der er skimmel, men det er der vist ikke. – Men så vidt jeg husker, puttede jeg vist lidt fnuller af gødning ned i plantehullet, da de blev sat, og det blev åbenbart for meget for den ene af planterne, hvis jeg har forstået ret.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birte Hedevang Stampe, 12. juli 2009 kl. 13.43

Hvad er den bedste temperatur i et drivhus.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 12. juli 2009 kl. 23.16

Hvad er den bedste temperatur for mennesker?

Det samme gælder for tomatplanter.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. juli 2009 kl. 10.02

Tomater har det godt ved 30–32 gr. men det har mennesker ikke puha...

Mvh. Svend Høst

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Trentemøller, 31. maj 2022 kl. 14.14

Mine tomater har ikke fået gødning udover det der er i plantesækken ved køb, men de krøller alligevel i bladene, hvorfor?

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Trentemøller, 31. maj 2022 kl. 14.14

Mine tomater har ikke fået gødning udover det der er i plantesækken ved køb, men de krøller alligevel i bladene, hvorfor?

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Trentemøller, 31. maj 2022 kl. 14.14

Mine tomater har ikke fået gødning udover det der er i plantesækken ved køb, men de krøller alligevel i bladene, hvorfor?

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. maj 2022 kl. 16.17

Skrevet af Henrik Altman .

Krøllede blade hos tomat er ikke ualmindeligt, og ses ved store svingninger mellem dag- og aftentemperaturer. disse skift påvirker plantens omsætning og efterfølgende fordeling af assimilat i bladene. Problemet er ikke så skadeligt, men kan reduceret fotosyntesen en smule, og genere avlerens æstistiske sans.

Ved at fjerne de krøllede blade, kan man komme til at mindske forsyningen til tomatklaserne uhensigtsmæssigt, så kvaliteten reduceres. Problemet er således en fysiologisk klimareaktion, og smitter ikke.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 31. maj 2022 kl. 17.52

En gang til , det er oppe hver forår sommer , og svarerne er vildt forskellige , mine tomater gør det lige nu , og da de står på friland så er temperaturen stort set ens lige nu døgnet rundt , det bedste svar fik jeg da jeg havde tomat problemer og kontaktede landbohøjskolen i kbh og fik en tomatekspert i røret , bladene krøllede fordi man nipper sideskudene af så toppen bliver mindre
end roden som sender mere energi op i planten end den kan bruge , tomatplanter der vokser vildt har ikke krøllede blade .men de krøllede blade har ingen betydning for tomathøsten .

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. maj 2022 kl. 18.59

Svend.

Jeg tror at jeg har fundet 4 -5 tråde med samme emne indenfor Havenyt . Bla har jeg fundet dette ,som også giver svar på de krøllede tomatblade.
www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/13619.html .

Jeg tror at der, som du skriver i tråden her, flere svar på dette emne. Uden at vi kan komme det mere præcist.

Nyt svar til emnet »Hvorfor krøller mine tomatblade?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor krøller mine tomatblade?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider