Hvorfor krøller mine tomatblade?

Jeg har et spørgsmål angående mine tomatplanter. Efter jeg har plantet dem ud, krøller bladene sammen, de er ikke visne eller har tegn på sygdom, de er flot mørkegrønne, men de krøller sig bare sammen. Hvorfor gør de det?

Med venlig hilsen
N. Gerdes, juli 2008

Svar

Du har været for god ved dem med gødning. Hvis tomater får rigeligt med kvælstof, krøller bladene. Det passer også med at de er flot mørkegrønne.

Det skader ikke tomaterne at bladene krøller, og du kan hurtigt få normalt udseende på bladene, hvis du kan nedsætte doseringen af gødning til planterne. Overgødskning kan dog gøre planterne mere attraktive for skadedyr og mere modtagelig for sygdomme, så det er en god ide at give dem lidt mindre gødning.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Solsikken

Alt til den økologiske have

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvorfor krøller mine tomatblade?