Forum

Kommentarer til »Hvordan passes Cannaer?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan passes Cannaer? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Erik Risum Hansen, 14. september 2008 kl. 9.19

Jeg har en stor canna. 2,10m. Den står i krukke i drivhus. Når jeg tager den ind til vinter, må den så blive i krukken, for så at blive delt i måske 4 stykker til næste forår. Hvis den må blive i krukken, skal den så vandes i løbet af vinteren?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. september 2008 kl. 10.00

Hej Knud

Sæt den ind et sted, hvor den ikke får for meget frost, men hellere ikke for meget varme. Lad den herefter udtørre helt ind. Når den er visnet fjernes bladene og jorden og cannaen er så gået i dvale. cannaen overlever på en slags løg/knoldligende "spisekammer". Nogle sorter skulle eftersigende kunne overvintre ude, hvis blot de bliver tildækket.

Når foråret starter igen. Deles den og plantes ud i en ny ren og god jord og vandes lidt efter lidt.

Jeg ved at Erik fra Esbjerg overvintre alle sine i en opvarmet garage (på max 5 gr.) sammen med mange af hans andre exotiske planter.

Min egen erfaring med at skulle overvintre nogle gule cannaer, var den at der gik frost og svamp i det meste. Så man skal være meget omhyggeligt med at få dem renset for jord og døde blade.

Mange havebøger beskriver pasningen af Cannaer som værende på samme måde som daliaer (geoginer). Og dem har jeg heller ikke været heldigt med. Det skyldes at jeg ikke har mulighed for at opbevare dem rigtigt

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena Larsen, 9. maj 2009 kl. 23.33

Var så heldig i efteråret at overtage en del cannaer.Jeg satte dem ind i et udhus, hvor jeg dækkede dem med isolering,efter jeg havde klippet dem ned, men jeg kan ikke få dem til at gro igen. Kan jeg være heldig at få dem til at komme igen, og hvordan gør jeg. hilsen Lena

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Thomsen, 5. oktober 2010 kl. 22.18

Jeg har haft 2 store og flotte Cannaer hele sommeren. Har taget dem op af krukkerne, fjernet alle bladene og det meste jord og lagt dem i en trækasse med grus og anbragt kassen i en lun kælder. Tror du, at jeg kan lægge dem i krukker til foråret og tror du de vil blomstre igen.
Desuden har jeg haft forskellige Hortensia som slet ikke har blomstret i år, men er vokset meget med blade. De er aldrig klippet ned (er 2 år gamle). Tror du at der er håb om at de blomstrer næste år.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten G., 12. maj 2011 kl. 14.05

Kan min Canna blive i jorden/potten indendørs om vinteren, og hvor meget lys skal den have, og hvor varmt skal der være? Hvis den ikke kan blive i jorden, hvordan opbevarer jeg den så?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten G., 27. oktober 2011 kl. 13.14

Kære alle sammen.

Jeg har tidligere i maj spurgt, hvorledes jeg skal forholde mig til min Canna. Den har stået i potte hele sommeren og skal nu ind. Hvor meget skal jeg fjerne, og hvordan skal løget opbevares? Håber, en eller flere vil kunne hjælpe mig.
Med venlig hilsen Kirsten G.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 27. oktober 2011 kl. 22.21

Ang Canna, når planterne har stået i potter hele sommeren, er den bedste måde at vinter opbevare dem på, ved at lade dem stå i potterne et frostfrit sted, med den fulde top på, da der i den tørre stængel findes en del vand, der (når der kommer luft til) begynder at rådne og ødelægger dermed også knolden. I hvileperioden skal der ikke vandes. Når foråret kommer klippes toppen af ved jordoverfladen.
Denne fremgangsmåde kan bruges ved de fleste knold og løg vækster. Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Hvordan passes Cannaer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan passes Cannaer?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider