Forum

Kommentarer til »Byg bolig til de enlige bier«

På denne side finder du kommentarer til teksten Byg bolig til de enlige bier. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt K. Mikkelsen, 8. februar 2009 kl. 21.23

Hvornår skal jeg rense et bi-bo?

Min have bliver drevet efter princippet om optimal levested for flora og fauna.

Jeg har tænkt mig at lave et par boliger til vilde bier, ud over de muligheder de har i gamle træstubbe og lign.

Jeg mangler blot lidt oplysning om rensning af sådanne kunstige bi-boer.

Da de forskellige arter klækkes over en lang periode, vil jeg gerne vide hvornår jeg skal rense bi-boerne.

Mvh. Kurt Mikkelsen

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. februar 2009 kl. 22.56

Hej Kurt.

Jeg tror ikke at du skal rense dem overhoved. Det vil de selv gøre.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 8. februar 2009 kl. 23.01

Hej Kurt og Søren

Jeg har skrevet artiklen på baggrund af et meget interessant foredrag, som lektor Holger Phillipsen, LIFE, holdt på et seminar for økologiske frugtavlere. Og han understregede, at det var meget vigtigt at rengøre biboerne.

Jeg kontakter ham og får mere nøjagtig information om tidspunktet for rengøringen.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. februar 2009 kl. 14.24

Her er svaret fra lektor Holger Phillipsen, LIFE:

Angående rengøring er pointen den at det er gunstigt at få fjernet de faktorer, der kan have en negativ indflydelse på biernes udvikling i den nye sæson.

Jeg havde til foredraget medbragt nogle eksempler på, hvad det var, nemlig snyltehvepseangreb og bilarver der var angrebet af svamp.

Angående rengøring kan man så vælge, hvor grundigt man vil gå til værks.

Ved at tage pladerne fra hinanden kan man pille alt andet end det, man erkende som kokoner ud, så har man skaffet sig af med nogle af de faktorer, der kan begrænse udviklingen i en ny sæson.

Til "privathavebrug" er det nok, hvad der kan blive aktuelt. Hvis der er tale om mere kommercielt orienteret anvendelse af enlige bier, vil der kunne blive tale om mere rationelle tiltag.

Det korte af det lange er, at hvis man fjerner nogle af de begrænsende faktorer, så er der større sandsynlighed for at bierne klarer sig godt.

Så var der lige det med tidspunktet. I løbet af vinteren, altså inden forårsaktiviteterne starter.

Med venlig hilsen
Holger Philipsen

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 11. februar 2009 kl. 17.49

Jeg er nærmest født i en bigård. Far havde mindst 37 bistader + en hel del ved forskellige gartnere og ved marker. Jeg ved ikke af at han rensede ud.

De faktorer o.l. Holger Philipsen omtaler forstå jeg heller ikke hvad det evt. kan være. Han beskriver det heller ikke. håp

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. februar 2009 kl. 20.02

Kære Hans Åge Pedersen

Prøv at læse den artikel, som denne tråd udspringer af. Linket er øverst på siden.

Hilsen Karna

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt K. Mikkelsen, 11. februar 2009 kl. 21.21

Tak for besvarelsen ang. rensning af kunstige bi-boer.

Det vil under alle omstændigheder være spændende at kigge lidt i de forskellige typer og derved opnå viden om biernes valg af bosteder, og samtidig kan man jo ligeså godt rense boet.

Mvh. Kurt Mikkelsen

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit Pihl, 2. juni 2014 kl. 12.35

Hej.
Jeg er ny på siden, og kan læse i tråden, der er interesse for insekthoteller.
Jeg er ved at designe et insekthotel der passer til byhaver (Urban Gardening) og har i den forbindelse lavet en del research på området.
Jeg har nu valgt det skal være til enlige bier, men har endnu ikke selv gjort mig erfaringer i praktisk forstand. Derfor vil jeg høre om der er nogle der vil dele sine erfaringer? Fx med tips omkring materialevalg, udformning, og andre praktiske ting.

mvh. Berit Pihl

9 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. juni 2014 kl. 17.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. juni 2014 kl. 17.31

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Byg bolig til de enlige bier«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Byg bolig til de enlige bier«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider