Forum

Kommentarer til »Hvordan undgår jeg stråleplet og meldug på roserne?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan undgår jeg stråleplet og meldug på roserne? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Koring-Larsen / Mosegaard Skovbrug, 3. august 2003 kl. 11.25

Ang. økologiske svampemidler.

Jo – der findes faktisk et produkt, " Helt Naturligt " – som består af bl.a. hvidløg m.m

mvh

Henrik Koring
Mosegaard Skovbrug

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 4. august 2003 kl. 0.16

Sidste år var efterhånden alle mine kun 6–7 roser angrebet af formentlig stråleplet, bladene blev sortplettede, gule og faldt af. Selv dem, jeg havde lavet fra stiklinge, var blevet angrebet.

I april plantede jeg så 4 af dem om, for de stod forkert. Jeg plantede dem noget dybere end før, faktisk i en skålform, hvor jeg og regnen lidt efter lidt lagde mere jord på. Rosengødning fik de først lidt senere.

De omplantede roser voksede op som friske, sunde planter med større, tidligere og flere blomster end sidste år. Mens de 2 i samme bed, der ikke blev plantet om, igen fik stråleplet. Og først nu ser det ud til, at det måske vil sprede sig til de omplantede, men foreløbig har jeg kun fundet en enkelt bladflig, der var angrebet.

Altså kan jeg kun få opfattelsen af, at det kan hjælpe at plante roserne dybt. Og dybere end man tror nødvendigt, for nyløsnet jord klasker sammen til ingenting sommeren igennem.

Jeg må nævne, at det er første år, jeg har brugt rigtig rosengødning i bedet, de andre år har bedet fået Tybjerg tørret hønsemøg. Men det har jo ikke udlignet forskellen mellem de omplantede og de ikke-omplantede.

Jeg vil gerne have kommentarer til dette, også fra eksperter.

æ

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Nielsen, 23. januar 2005 kl. 13.27

Til indlæg om bekæmpelse af stråleplet på roser bliver der givet et svar at hvidløg er velegnet.Her må jeg så spørge hvornår, hvordan, hvormeget.

m.v.h.

Lis Nielsen

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbet, 23. august 2007 kl. 22.45

Meldug på roser har jeg med held bekæmpet med en stærk te af agerpadderok (fås i Matas og helsekostbutikker). Jeg kogte en meget stærk te, der trak længe, siede den, lod den køle af og hældte den i en blomstersprøjte. Så sprayde jeg rosen med teen – og efter en-to uger var den blevet meget pænere.

Hvis roserne i øvrigt står med god luft omkring sig (ikke for meget bunddække eller ukrudt) og dybt i god jord med passende næring, kan meldug skyldes tørke i foråret. Hvis der er tørt om foråret, eller hvis roserne står tørt, fx op ad en husmur, skal de vandes meget grundigt, lige fra de skyder om foråret og nogle måneder frem. Herefter tåler de bedre tørke.

Problemet er, at man først ser langtidseffekten af tørke i foråret flere måneder senere, og så er det for sent.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie Jæger, 31. august 2009 kl. 16.51

Også jeg vil gerne vide mere om at hindre rosenstråleplet, tak!

Nyt svar til emnet »Hvordan undgår jeg stråleplet og meldug på roserne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan undgår jeg stråleplet og meldug på roserne?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider