Forum

Kommentarer til »Er er væksthæmmer i min så- og priklemuld?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Er er væksthæmmer i min så- og priklemuld? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 6. april 2009 kl. 22.07

Tak for svar i Spørg Eksperterne

Tusind tak for, at du gad forholde dig til mit spørgsmål og give et bud på en forklaring. Min tro på, at du kunne læse noget ud af analysen, holdt stik, tak for det. – Det er langt fra første gang, jeg bruger spiremuld, købt året før, men det er første gang, jeg har problemer med det. Når jeg forspirer chili i februar, er det umuligt at opdrive så- og priklemuld i Silvan og supermarkeder, og jeg har ikke bil.

Ja, mulden er helt sort, hård og død. Da jeg først tog den frem, troede jeg, at det var kaktusjord, som jeg før har brugt til stiklingeformering. Det var først, da jeg indså, at noget var galt, at jeg til min overraskelse så, at det var almindelig så- og priklejord. – Noget må være sket med mulden, for jeg må jo have brugt af den kort efter køb sidste år. Så jeg tror på din forklaring, for lige nu ligner den bestemt ikke en spiremuld. Og der kom ingen ukrudt op, men de såede frø spirede dog. At det var en oprindelig for kraftig gødskning, havde jeg ikke forestillet mig, og at den kan omsættes til "osmotisk udtørring" er interessant ny viden for mig.

Det er heldigvis ikke købte frø, men af egen avl, og dem fra Kenya er taget i en have under ferie, og jeg har lidt flere, men jeg havde lovet planter væk af dem...

Og er selvfølgelig skuffet over nu at måtte skrotte alle spirerne, de sidste dages varme sol har ikke givet nogen virkning på dem.

Dejligt at få dit svar, så jeg kan stoppe spekulationer om, hvad jeg evt. selv kan have gjort forkert, for jeg synes ikke, der er noget, jeg har glemt at gøre. Til gengæld er jeg så blevet en viden og erfaring rigere.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Larsen, 15. april 2009 kl. 22.00

Isabelle Smith er gået fallit og det er dine planter også...;-)
Nej spøg til side...

Jeg bruger altid så-og priklejord fra Pindstrup og det må siges at det er en god jord...Alt gror som forventet og har aldrig svigtet...Har prøvet de udenlandske produkter...Det ligner savsmuld og duer ikke...

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joan, 16. april 2009 kl. 12.31

Blot til info, så har jeg også brugt Isabella Schmidts så- og priklemuld. Noget fra en åben pose fra sidste år og noget fra en pose købt i Silvan i år (den var på tilbud og lignede noget, der havde ligget siden sidste år og havde enkelte små (rødlige) orm i). Indtil videre ser det ud til at have virket efter hensigten. Artiskokkerne er ganske store og der er vældig gang i tomatplanterne, ligesom basilikummen så småt begynder at ligne noget. Derimod har jeg sået nogle få (citron-) chilifrø af egen avl, og her ser spirerne ud til at være gået lidt i stå. Men det tilskrev jeg egentlig de ikke helt optimale varmeforhold, idet jeg har forstået, at chili kræver en del varme for at spire. MVH

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M Skjoldborg, 10. juni 2009 kl. 13.04

Angående så og prikkeljord,da bruger jeg også pindstrup til asalier og rododendron,og kan ikke bruge andet,jeg kan kun anbefale det
mvh

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Andersen, 21. maj 2013 kl. 11.40

Hej derude

Jeg står desværre i nogenlunde samme situation. Jeg spirede mine chilier, og et par tomater i tørvebriketter start april, og omplantede så i Weibulls så og katusjord:

Anvendelsesområde:
Såning og stiklinger

Indeholder

Tørv H5-7, sand, kalk og hønsegødningsbaseret gødning.

Fraktion
0-12 mm

Sagen er den at de står som en flok minature planter, og det har selvklart bekymret mig de sidste 14 dage især, og så fandt jeg frem til denne tråd igår, og så blev min bekymring jo nok bekræftet, at jorden er uduelig, ubrugelig, og ret beset har ødelagt hele min høst iår.''

Og dog tænker jeg, min plan er er skylle alt jord af planter/rødder, og så plante dem ud i drivhuset i den sædvanelige gode muld jeg plejjer at bruge, mit spørgsmål er så om det er umagen værd, om væksten kan reddes?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. maj 2013 kl. 18.28

Jeg tror måske, at dine planter mangler gødning - der er jo ikke meget, der er i såjorden :)

Har du mulighed for at lægge et billede ind af planterne? Så er det lettere at give dig et brugbart svar...

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 21. maj 2013 kl. 20.22

Martin, hvis du læser både spørgsmål og svar fra Spørg Eksperterne ved at klikke allerøverst og dernæst min kommentar nr. 1, vil du se, at det drejede sig om, at en for gammel (fra året før) spiremuld havde koncentreret sig, så den tilsatte gødning i den blev for stærk og havde givet en "osmatisk" udtørring.
Det burde ikke ske, hvis du har brugt Weibulls Så- og Kaktusjord fra i år, den plejer at være god nok, jeg har selv brugt den tidligere.
Husk, at så snart småplanterne har fået de første rigtige blade, skal de prikles/plantes om i jord med mere/bedre gødning. Jeg bruger oftest en blanding af brugt og nyt pottemuld - så er det ikke for stærkt til dem. Hvis de prikles i nævnte kaktusjord, skal de ikke stå der ret længe (til de har fået et bladpar mere), før de plantes om i rigtig pottemuld og en større potte, så gror de.

Nyt svar til emnet »Er er væksthæmmer i min så- og priklemuld?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Er er væksthæmmer i min så- og priklemuld?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider