Forum

Kommentarer til »Er det mon en Datura eller engletrompet?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Er det mon en Datura eller engletrompet? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Bo Jensen, 23. juni 2009 kl. 10.30

Det er da den der bliver kaldt trompetplante der bliver kaldt Pigæbel. Frugten lign. en kastanieskal.

Mvh. Erik Bo Jensen.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Matthew Sleigh, 1. juli 2009 kl. 2.13

Dear Mogens Elgum, please can I use your Datura metel Double Purple photograph on our web-site b-and-t-world-seeds.com/carth.asp?species=Datura%20metel%20Double%20Purple%20GA-3%20treated%20seed&sref=441132 I have put your name on the picture.

All the best,
Matthew Sleigh

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. juli 2009 kl. 20.44

To Matthew Sleigh.

Off cause you can, I will only be pleased. It will not cost you a penny.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Hald, 10. oktober 2009 kl. 10.44

Jeg har en datura som Mogens. Købt i Netto for 25 kr. Den har blomstret helt fantastisk hele sommeren, men ikke vokset meget. Lige nu står den med 3 store blomster og 5–6 knopper. Jeg har desværre ikke fået gemt en frøstand i sommer og læser nu at planten er en-årig.

Er det for sent at få frø eller kan jeg gemme planten?

Ville gerne se på den igen næste sommer.

Hilsen Pia H

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2009 kl. 17.52

Der findes både dem der kaldes pigæble og hvor frugten rigtig nok ligner en kastanie og der findes en et-årige trompet blomst/engletrompet som kommer i handlen om foråret og som har større blomster end pigæblet.

Denne blomster indtil frosten tager den. og kan, hvis dens frugter modnes finde på at så sig selv.

De flerårige hedder ikke Datura, men Brugmansia Præsis hvad de andre hedder på latin ved Erik frarEsbjerg mere om end jeg. Men alle sammen er meget giftige. Ved at søge på havenyt finder man denne artikel. God læsning

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/stauder/564.html

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. oktober 2009 kl. 21.43

Hej Pia.

Den du har kaldes Datura metel og er temmelig giftig. Den er eftertragtet af narkomaner da de bliver "høje og skæve" af frugterne. Bruges også af de indfødte i Amason junglen når de flipper ud. Brug handsker hvis du åbner frugten. Et billigt flip for 25 kr. Men mange af vores stueplanter er også giftige, det står bare ikke på urtepotten.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Hald, 10. oktober 2009 kl. 21.49

Hej Mogens...lyder interessant :-)
Men... kan frugterne stadig nå at modne så jeg kan tage frø til næste år... eller er det du mener at den er "farlig" at have i haven?

Flot er den da. Og beundret har den været hele sommeren pga de dobbelte blomster og de mørk lilla knopper.

Hilsen Pia

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. oktober 2009 kl. 22.12

Hej Pia.

Jeg har ikke forsøgt med frø, for mine børnebørn syntes frøkapslerne var sjove at lege med, så planten blev hurtigt smidt ud.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny Surrow, 11. oktober 2009 kl. 0.03

Hvor store er frøstandene nu?

Selv om de er nye og små, så kan du tage planten ind før frosten og stille den i et lyst, solrigt vindue, hvor både den og frugterne kan udvikle sig videre.

Fra bestøvning til du kan høste modne frø går der 2–4 måneder. Du kan se, hvornår frøene er modne, fordi frøstandene begynder at blive blege og skøre og når øjeblikket er inde til at høste, så ved du det, fordi du kan se, at den begynder at revne i overfladen og indeni kan du se, at frøene er brune. Så fjerner du frugten fra planten og frøene fra standen og breder frøene ud på evt. en avis og lader dem tørre et par dage og du kan se, hvornår tørringen har nået det punkt, hvor du enten kan gemme dem eller så dem, når overfladen er knastør og frøene er blevet meget lettere.

Så du kan sagtens nå det endnu, for hvis du sætter planten indenfor snart, så har du om et par måneder de frø, du ønsker og det bliver muligt for dig at så nye blomster i det tidlige forår, så du har massere af dem, når det bliver sommer igen :)

Tonny

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mika Sund, 17. september 2014 kl. 11.55

ej hvor er den flot!!
det er ikke sådan at du har ekstra frø, jeg må overtage? :D

Nyt svar til emnet »Er det mon en Datura eller engletrompet?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Er det mon en Datura eller engletrompet?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider