Er det mon en Datura eller engletrompet?

Jeg vil meget gerne have at vide, om planten på billederne er en engletrompet eller pigæble eller noget helt andet. Der var ingen mærkat med ved købet. Jeg har forgæves søgt på nettet. Normalt hænger trompetens blomster nedad, og en trompet i lilla kendes åbenbart ikke.

Datura

Plante købt uden navnemærke – er det mon engletrompet, pigæble eller noget helt andet? Foto: Mogens Elgum

Datura

Blomsterne er lilla og trompeten peger opad. Foto: Mogens Elgum

Med venlig hilsen
Mogens Elgum, juni 2009

Svar

Det er meget almindeligt, at planteskoler og lignende blander Engletrompet og Datura sammen. Det du har er en Datura. Nærmere betegnet en Datura metel.

Datura metel er en temmelig stor artsgruppe. Blomsterne kan være enkle, dobblete og tredobbelte. De findes i farverne hvid, creme gul, mørk gul, rødviolet og blåviolet. Hver form og hver farve kombination har sit eget varietets navn og nogle gange også deres eget sortsnavn.

Planten på dine billeder hadder Datura metel var. fastuosa. Jeg ved ikke, hvad fastuosa betyder, men navnet bruges om den varietet, der er dobbelt og rødviolet udenpå og hvid indeni.

Et lille tip, hvis du gerne vil have frø, som du kan så til næste år. Når blomsterne visner, så klip ikke blomsten af ved stilken. Nede i blomsterbægret under kronbladene (trompeten) sidder frugten. Nogle af disse frugter vil i sommerens løb blive bestøvet, og på 3–4 måneder vil frugten vokse sig større, og når de modner, er de fulde af spiredygtige frø. Du kan sagtens se, når frøene er klar til at blive høstet. Frugten mister farve. Siden revner den og når den gør det, kan du klippe den af, tage frøene ud og lægge dem til tørring på en avis eller lignende. De tørre frø gemmer du til marts–april, hvor du kan så dem på samme måde, som du gør med tomater.

Med venlig hilsen
Tonny Surrow-Hansen
Brugmansia Danmark

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Er det mon en Datura eller engletrompet?