Forum

Kommentarer til »Hvordan laves et espalier til fritstående frugttræer?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan laves et espalier til fritstående frugttræer? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Christensen, 20. august 2003 kl. 20.15

Imponerende flot og præcist svar.

Det er det som gør denne portal værd at genbesøge.

Tak,
Hilsen LChr

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 20. januar 2005 kl. 21.54

Vi vil gerne lave et espalier som beskrevet i indlægget. Det skal være omkring køkkenhaven, og jeg vil derfor gerne vide, hvor langt der skal være mellem frugttræet og og selv køkkenhaven? Er de 1,5–2 meter mellem træerne en diameter eller kan vi nøjes med mindre ind mod køkkenhaven?

Christina

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Milton, 9. april 2005 kl. 20.35

Se nedenstående link – her kan printe en vejledning ud med espalier i rigtig mange udgaver.

M.v.h.

Jørgen Milton

web.agrsci.dk/djfpublikation/index.asp?action=show&id=721

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carstenrio, 23. december 2006 kl. 16.50

Man kan også med fordel lave espalier af rionet, som kan købes i forskellige tykkelser i tømmerhandler...

Jeg har brugt 8 mm og sat dem på stolper.

Montering på stolperne klarede jeg ved at bore huller, men der kan også skæres en rille hvori rionettet sættes...

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth, 13. maj 2008 kl. 23.35

Jeg er meget opsat på at lave espalier i vores have. Men jeg kunne egentlig god tænke mig at lave flere rækker af espalierer – men hvor tæt kan de laves, så man stadig får en masse god frugt. Er det nok blot med fx en halv meter eller kræver det mere?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Milton, 14. maj 2008 kl. 17.20

Hvis du kan vende rækkerne syd – nord får de mest lys på alle blade, og lav afstanden mellem rækkerne lige som bred som højden på espaliet – så vil rækkerne ikke skygge for hinanden, og med nord – syd får du optimalt lysindfald – virker fint hos mig, hvor jeg har 10 rækker i alt med vin og frugttræer.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Kølster, 15. maj 2008 kl. 9.42

Kære Jørgen Milton
Et billede af dit system vil være guld værd. Det lyder ikke alene smukt men også interessant.

Jeg tror du kan sende det til Karna Maj, redaktøren af havenyt.dk

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Milton, 15. maj 2008 kl. 9.57

Skal jeg nok – kommer senest fredag.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Milton, 15. maj 2008 kl. 20.54

Jeg var ikke helt sikker på, at Karna ville være formidler, så check www.milton-c.dk/have – her jeg lagt lidt billeder ind.

M.v.h.

Jørgen

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth, 15. maj 2008 kl. 23.33

Vi vil gerne omkranse en bålplads med frugttræer i espalier. Kan træerne holde til den intense varme af og til – uden det går ud over frugten? Hvor tæt på bålstedet (som max vil være 1 m i diameteren) kan man med sikkerhed plante frugttræerne?

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 16. maj 2008 kl. 6.40

Ved det ikke eksakt. God plads og afstand. Men det afhænger af bålets dimensioner og vindforholdene. Hvis der skal være plads til personer rundt om bålet, er det fint bag ved disse, og disse skal lidt på afstand pga strålevarmen. Gætter på, at du som udgangspkt skal holde min 4 meter til alle sider, idet der skal også være ordenlig sikkerhedsafstand, hvis man pludselig skal flytte sig pga af kraftig røgudvikling/vindpust, bål, der falder sammen etc.

Men hvorfor ikke bare etablere bålet og så erfare dig frem og plante senere. Det kan være en bedre løsning end et huhej design, der ikke fungerer.

Nyt svar til emnet »Hvordan laves et espalier til fritstående frugttræer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan laves et espalier til fritstående frugttræer?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider