Forum

Kommentarer til »Fæld træer med rod med en kædetalje«

På denne side finder du kommentarer til teksten Fæld træer med rod med en kædetalje. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Hattesen, 1. august 2009 kl. 22.27

Som uddannet skovarbejder vil jeg STÆRKT FRARÅDE at forsøge at lægge træer ned på den beskrevne metode, ved at trække med en talje.

Indtrækning af træer er farligt, og må kun ske i forbindelse med egentlig fældning af træet (med forhug og fældesnit).

Der er adskillige potentielle livsfarlige situationer, der kan opstå med den beskrevne metode:

* Et af ledene i trækket (befæstigelse, talje, kæde, reb m.v.) eller sammenføjningerne mellem disse kan blive overbelastet bryde pludseligt, og der kan komme dele flyvende og ramme personen der trækker – det har jeg personligt set ske!

* Træet kan knække og resultere i at grene og stammestykker flyver i alle retninger.

Jeg vil stærkt anbefale at få en erfaren, faguddannet person til at fælde træer, hvis de er højere end 5 meter eller har en større stammediameter end 20 cm.

Det koster ikke forfærdeligt meget, hvis man selv står for oprydning og bortskaffelse af grenaffald.

Hilsen

Morten
omkap.dk træfældning og topkapning
www.omkap.dk

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Okem, 6. september 2017 kl. 16.37

Jeg er enig med Morten. Det er da vildt farligt at gå i gang med sådan et projekt selv. Hvis du står og mangler en til træfældning så kan jeg stærkt anbefale Aamann Natur & Træpleje. Du får lige et link her ( aant.dk/traefaeldning-kolding/ ). Dengang jeg boede i kolding, fik de fjernet alle træerne i haven så vi kunne nyde den gode udsigt.

Men held og lykke med det..

Maria

3 af 4 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. september 2017 kl. 17.22

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 6. september 2017 kl. 17.33

Syntes også at det lyde noget farligt da man ingen ide har om hvad der giver sig først.
Er det roden, stammen eller spillet.

Få nu en erfaren til at gøre det.

Der er mange eksempler på you tube med hvordan det går galt.
Mvh

Nyt svar til emnet »Fæld træer med rod med en kædetalje«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Fæld træer med rod med en kædetalje«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider