Forum

Kommentarer til »Skal jeg fjerne de visne blomster på min sommerfuglebusk?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Skal jeg fjerne de visne blomster på min sommerfuglebusk? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit, 12. oktober 2009 kl. 20.43

Hvordan kan sommerfugle busk være landskabsukrudt?

tænker du på sygdomme (smitte fare)?

vh margit

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit, 12. oktober 2009 kl. 20.45

Ups forkert sted...

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. oktober 2009 kl. 11.30

Hej Margit

Sommerfugle busken kan sagtens så sig selv rundt omkring i landskabet. Jeg har fundet flere selvsået planter i nærheden af mine egne moderplanter. Frøene er meget meget små og kan derfor spredes lang omkring.

Hvis den i gennem flere år sår sig selv i naturen vil den blive det man kalder en invasiv art, eller "landskabs ukrudt". Det vil sige en art, som ikke høre hjemme i det danske klima. Sommerfugle busken stammer omrindeligt af Kina og Mongoliet. Her er den tilpasset et bestemt område, hvor den ikke breder sig uhæmmet. Planten indeholder også en fiskegift i bladene.

Mange andre planter såsom skvalderkål, hyben rose, gyldenris, Bjørneklo mv er også eksemplar på landskabs ukrudt, som efter hånden er blevet tilpasset den danske natur, således at andre hjemmehørende arter er uddøet. I en mose tæt ved mig var der i mange år flere orkideer, men efter at guldenrisen har fået fodfæstet har den fortræng orkideerne ved at skygge dem ihjel. Disse orkideer vil aldrig dukke op igen.

Nyt svar til emnet »Skal jeg fjerne de visne blomster på min sommerfuglebusk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Skal jeg fjerne de visne blomster på min sommerfuglebusk?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider