Skal jeg fjerne de visne blomster på min sommerfuglebusk?

Skal de visne blomster på en sommerfuglebusk klippes af. Vil det fremme ny blomstring eller hvad?

Med venlig hilsen
Jens Erik, september 2002

Svar

Det gælder fuldstændigt generelt, at de afblomstrede frøstande forbruger af planternes energipulje. Hvis man fjerner dem, bliver der med andre ord mere tilovers for næste blomstring. Specielt hos roser, syrener, rhododendron og de blomstrende stauder fremmer denne pleje en betydeligt rigere blomstring.

Desuden kan der være en anden – ofte overset – grund til, at man bør fjerne de visne blomsterstande, nemlig faren for spredning ved selvsåning. Sommerfuglebusken er netop i disse år ved at etablere sig som landskabsukrudt, så lad os endelig få dem trimmet, før det sker!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Skal jeg fjerne de visne blomster på min sommerfuglebusk?