Forum

Kommentarer til »Den selvforsynende have«

På denne side finder du kommentarer til teksten Den selvforsynende have. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Bønneløkke, 2. november 2009 kl. 23.05

Måske har du lige glemt at læse at bogen som ganske rigtig er udmærket, men også er ret selvmodsigende, idet den i forslag om bekæmpelse af skadedyr foreslår mange giftstoffer. Desuden er der også hist og her anvisninger, som ikke kan anbefales, f.eks. brug af havefræser, eller menneskeaføring i kompost plus meget andet.

Carsten

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. november 2009 kl. 23.43

Det er da rigtig, at alt i bogen ikke skal sluges råt, så man skal selvfølgelig bruge sin sunde fornuft og plukke det ud, som man kan bruge. Mange ting har jo også ændret sig, siden bogen blev skrevet i 1978.

Men det er en voldsomt inspirerende bog, der i hvert fald har sat mig i gang med at dyrke min have for snart længe siden. Den bliver stadig læst fra tid til anden – bare fordi det er hyggeligt!

Der er vel ikke så mange totale selvforsynere i DK, men det er en fascinerende tanke, synes jeg... Selv om det nok kræver en del mere arbejde, end de fleste – inclusive undertegnede – orker!

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 2. november 2009 kl. 23.58

Bogen udkom første gang på dansk i 1980, og dengang var der ikke mange bøger med det indhold. Derfor har den næsten fået kultstatus blandt grønsagsdyrkere. Og der er mange gode og inspirerende ting i den. Om man vil bruge menneskelatrin som gødning må være op til den enkelte haveejer. Sygdomskim bliver som bogens forfatter skriver nedbrudt i komposten – det har jeg en embedslæges ord for. Den skal blot vente med at blive brugt til efter min. 9 måneder.

Bogen er netop i dag udkommet igen i en meget let redigeret udgave og under titlen Den nye selvforsynende have. Den mest iøjnefaldende ændring er dog farvelægning af en stor del af de gamle brune tegninger.

Hvis man køber den skal man være opmærksom på at få et rettelsesblad med til skemaet side 78, hvor tabellen med havegrønsagernes forskellige vækstforhold er uden indhold. Gyldendal har meddelt, at rettelsesbladet vil blive sendt ud sammen med bøgerne til boghandelen.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 16. november 2009 kl. 11.26

Jeg synes, det lyder som en meget spændende havebog, som jeg længe har ønsket mig (hvem ved, måske jeg er heldig til jul?)
Jeg kan ikke helt forstå Karna Maj, når hun skriver, at man får "et rettelsesblad med til skemaet side 78, hvor tabellen med havegrønsagernes forskellige vækstforhold er uden indhold."
Hvad menes der lige med det? Hvad er et rettelsesblad, og er side 78 tom eller...? Er det en løs side man får med?

Hilsen Louise

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 16. november 2009 kl. 11.39

Hej Louise

Jeg prøver lige at forklare det bedre. Bogens side 78 har et skema, hvor oplysningerne mangler inde i de enkelte celler i tabellen. Rettelsesbladet er et løst ark, man får med bogen.

Rettelsesbladet er trykt – jeg har fået et fint eksemplar tilsendt fra forlaget for en uges tid siden. Det er trykt på samme papir som bogen, så man kan lige klæbe det ind ovenpå side 78. Måske er det sat ind i bøgerne fremover. Men check lige siden, inden du køber bogen. Hvis man ikke har fået det med, så prøv at efterspørge det hos Gyldendal, som har udgivet bogen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 16. november 2009 kl. 16.37

Hej Karna Maj,

Mange tak, nu forstod jeg helt klart bedre, hvad det drejer sig om :).

Det er nu også meget rart at vide sådan noget, så man kan være sikker på at få det fulde udbytte for sine penge.

Hilsen Louise

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 16. november 2009 kl. 16.42

Hej Louise

Du kan faktisk ikke finde oplysningen andre steder end her, tror jeg. Jeg fandt fejlen, da jeg modtog bogen til anmeldelse, og forlagte meddelte øjeblikkelig, at der ville komme rettelsesblad med ud til bøgerne.

Med venlig hilsen
Karna Maj

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofie Smith, 10. marts 2010 kl. 18.05

Hej alle sammen!

Vil bare lige give et godt tip, da jeg fandt den nye udgave af denne fantastiske bog rigtig billigt på en hjemmeside som sammenligner priser mellem flere forhandlere.
Jeg har prøvet at få linket over, men er ikke en rigtig haj til det her internet, så håber det virker! :) www.boghit.dk/details.aspx?id=9788702017335

mvh

S. Smith

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. marts 2010 kl. 18.09

Hej Sofie -

dit link virker fint - men det er den gamle udgave af bogen, du har fundet. Dog koster den nye udgave det samme:

www.boghit.dk/details.aspx?id=9788702083347

Men så vidt jeg kan læse længere oppe, er der ikke den store forskel - ud over at illustrationerne er i farver i den nye version...

mvh
Anja

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janni Vejsholt, 6. december 2010 kl. 16.00

Hejsa alle.

Er der nogen herinde som kan fortælle mig forskellen på henholdsvis
1"Den selvforsynenede have"
2 "Den nye selvforsynende have"
3 "Den nye komplette håndbog i selvsorsyning"
Bare hvad der er bedst at tilføre ønskelisten, evt hvorfor eller gode praktiske erfaringer.
God jul og hyggelæsning til jer alle.
Venlig hilsen Janni

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janni Vejsholt, 6. december 2010 kl. 16.02

selvforsyning skulle der naturligvis stå i nr. 3 =; )

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janni Vejsholt, 6. december 2010 kl. 16.06

Hov, nu går det godt. Står der noget om at holde de små klistrede bæster til dræber snegle ude af haven. Jeg har metalsneglehegn rundt om mine 100m2 nuværende nyttehave, Men da gerne vil bruge min lille mark på ca. en hektar bli´ver det jo en alt for dyr løsning.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. december 2010 kl. 20.20

Hej Janni -

Håndbog i selvforsyning kommer rundt i en masse kroge - mere eller mindre brugbare for de fleste, men sjove at læse. Dyrehold, slagtning, fremstilling af ost, øl og meget andet... Det drejer sig grundlæggende om, hvordan man kan blive selvforsynende med alt muligt på 1 tønde land.

Den selvforsynende have er mere specifikt haveorienteret, så den er nok mere brugbar for de fleste.

Jeg har dem begge og bruger dem som inspiration, så jeg ved ikke, hvilken jeg ville vælge at ønske mig - nok i virkeligheden dem begge!

Mht. sneglene, så bør du nok oprette en ny tråd til dem - eller bruge søgefunktionen øverst til højre...

mvh
Anja

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janni Vejsholt, 6. december 2010 kl. 22.33

Tusind tak! Den første lyder lige som den rette, men den anden lyder også rigtig spændende. Jeg må se om jeg kan opdrive dem.

Nyt svar til emnet »Den selvforsynende have«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Den selvforsynende have«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider