Forum

Kommentarer til »Kan I anbefale en sund blommesort?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan I anbefale en sund blommesort? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Gotthardsen, 3. september 2003 kl. 13.11

Jeg kan ikke helt forstå anbefalingen af Opal som en frugtbar sort. Jeg har i 10 år haft et opal-træ, valgt fordi sorten er tidlig i forhold til mine 7 andre blommetræer, og det er nu ca 5 m højt og det har vel givet ialt 2 kg blommer gennem tiden.(!) Jeg tænker mig faktisk at fælde det til vinter. mvh

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 3. september 2003 kl. 14.26

Hvordan forløber vækst og udvikling sæsonen igennem (mht. blomstring og frugtudvikling?) "Opal" er i den gængse litteratur kategoriseret som "meget frugtbart", så der er noget, der svigter i dit tilfælde.

Det er væsenligt, når åragen skal findes, først og fremmest at skele til blomstringen, -om den er normal eller er udeblivet. Hvis det sidste er tilfældet kan årsagen ligge i at væksten er for kraftig under blomsterknopdannelsen. Kvælstof i overskud kan fx reducere blomstringen. Hvis du har gødet træet, eller det står i for kvælstofrig jord ligger årsagen muligvis her. Beskæring har også negativ indflydelse på træer, der endnu ikke bærer. Har træet derimod blomstret normalt, vurderes frugtudviklingen eller mangel på samme og der skeles til forløbet mens frugtknuden vokser og udvikles. Aborteres frugterne, eller udvikles de dårligt? Opstår der svamp i blomsterklaser og unge frugter? Endelig sker det, at der sker fejlagtige mærkninger eller forbytninger; Ouillins Reine Claude kan være længe om at begynde bæringen, -helt op til 15 år. Træets historie og "opførsel" er her vigtig for at indkredse årsagen.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 3. september 2003 kl. 14.32

Præcisering jf. sidste linie (ovenfor): "træets historie og opførsel er altså vigtig for at indkredse årsagen. (Sandsynligheden for en forbyttet sort er ret lille)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Gotthardsen, 3. september 2003 kl. 15.25

Træet står lyst iblandt nogle lave buske i almindelig god havejord til den lerholdige side, og har aldrig været gødet eller beskåret.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 3. september 2003 kl. 21.32

Hvordan har blomstringen forløbet, evt. frugtfald? Fortæl så meget som muligt, -også om evt symptomer, visne skud eller blade... Hvad angår sikker idendifikation af sort (Opal) endvidere: har blommerne, du har høstet været klar sidste halvdel af august, har de været rødblå, store og af god kvalitet. Har der været saftdråber eller sorte huller på evt. nedfaldne, (i tilfælde af frugtfald i juni).

Nyt svar til emnet »Kan I anbefale en sund blommesort?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan I anbefale en sund blommesort?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider