Kan I anbefale en sund blommesort?

Vi har tænkt os at plante et blommetræ, men vi er i tvivl om sorten. Vi vil gerne plante et sort som er så sundt og modstandsdygtig overfor sydom som muligt, da vi ikke er interesseret i at sprøjte vores træer. Hvilke sorter anbefaler I?

Med venlig hilsen
Afshin Foroughipour, august 2003

Svar

Det afhænger af smag. Der findes omkring en halv snes sorter, der sælges i planteskolerne og har tilfredsstillende sundhed opvejet mod smag eller udbytte. De er dog alle modtagelige for svampesygdommen grå monilia og ved angreb skal rådne frugtmumier fjernes; visne skud og blade bortklippes.

Meget frugtbare sorter er: ‘Rivers Early Prolific’ (fremmedbestøvning), ‘Opal’, ‘Victoria’ og ‘Jubilæum’. ‘Viktoria’ og ‘Opal’ (alle selvbestøvende) er det tit nødvendigt at tynde ud, for at frugterne bliver tilstrækkeligt store og smagfulde. De frugtbare sorter giver godt og stabilt fra år til år. ‘Viktoria’, der stadig er mest udbredt, vokser kraftigt de første år, men afdæmpes efterhånden når frugten begynder at tynge grenene ned.

Af mindre frugtbare sorter, der svinger mere fra år til år i udbytte, findes sorterne ‘Oullins Reine Claude’, ‘Althams Reine Claude’, ‘Grøn Reine Claude’, ‘Kirkes’ og ‘Italiensk Sveske’. De giver bedst med en anden sort i nærheden. Her er til gengæld en fremragende smag at hente, især i ‘Grøn Reine Claude’, ‘Italiensk Sveske’ og ‘Kirkes’. Sorten ‘Oullins Reine Claude’ kan være længe om at komme i bæring, men giver store, velsmagende gule blommer. Valget beror primært på smag og evt. plads til flere sorter.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan I anbefale en sund blommesort?