Forum

Kommentarer til »Kan jeg bruge plænerens mod skvalderkål?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan jeg bruge plænerens mod skvalderkål? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Riedel, 4. september 2003 kl. 9.12

Jeg har en gang arbejdet på en planteskole,
hvor vi sprøjtede med Roundup overalt under træerne, også tæt på stammen.

Det kunne træerne da godt tåle, så jeg er sikker på at pærekvæden også klarer det.

2 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fritz Thunø, 14. juni 2004 kl. 15.11

Kan jeg bruge raundup imod skvaderkål imellem mine roser,eller er der noget andet,eller skal jeg gå den tunge vej,at grave mine roser op,og flytte dem.

Det er fortvilende,og kedeligt.

3 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Obbekjær, 20. juni 2004 kl. 20.15

Har haft et alvorligt angreb af skvalderkål i rododendronbed – også med stensætning. Har nu vundet kampen over skvalderkålen. Metode: knib hovedet af hver plante med fingrene og dup Roundup på stilken. Det virker og skåner de andre planter.

4 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit, 27. juli 2005 kl. 22.01

Jeg vil mene at det er ok at bruge plænerens på skvalderkål. Plænerens er netop et ukrudtsmiddel. Herbatox eller Toxan og virker kun på 2 kimsplanter hvad skvalderkål jo må siges at være. Pærekvæden går ikke ud, da giften bliver optaget igennem bladene på skvalderkålen. Træer der er plantet i en græsplæne går ikke ud hvis man behandler græsset mod ukrudt

5 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benthe Andersen, 23. oktober 2005 kl. 14.52

Jeg har brugt plænerens på skvalderkålen i sommer – penslet/sprøjtet ca. 15 gange. I det område hvor de var mest koncentrerede, er de nu gået ud, men der kommer små nye planter udenom. Måske kan en massiv indsats gennem år få bugt med dem?. De vokser også ud i plænen, så det er nok med at undgå at stænglerne under jorden har forbindelse til bedet.

6 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fritz Thunø, 12. november 2005 kl. 11.13

Store hvide larver med brunt hoved.

De æder i kartoflerne,og værst er at de æder roden over på jordbær planterne.

hvad er det for nogen,og hvad gør man ved dem.

Vores kolonihave er snart fyldt af dem i hele kolonien.

7 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fritz Thunø, 29. august 2006 kl. 11.23

Midel imod skvalderkål.

Jeg fandt ud af,at man kan bruge eddikesyre 32% blandet med vand.

1 Liter eddikesyre med en liter vand i en sprøjte.

Det er efektivt,og det slår også andet ukrudt ihjeld.

Mine roser står fint,og bare man ikke sprøjter på rosernes blade sker der ingen ting har jeg set.

Nu bruger jeg det også til inde i bunden af hækken imod ukrudt,og det virker fortrinligt uden at hækken tager skade.

8 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fritz Thunø, 12. oktober 2006 kl. 16.36

Nu har jeg prøvet ren eddikesyre imod ukrudt i hækken og andre steder,og det virker fortrindeligt,bare man ikke sprøjter på rosernes blade,og ikke sprøjter på de tings blade man vil have i haven.

Jeg jubler over,at man kan gører det her,og så er det billigt det her.

Mine fliser i gården har ikke ukrudt mere,eller mos imellem fliserne.

Hvorfor har man dog ikke beskrevet det her før,istedet for at købe det dyre raundup i handelen.

Raundup slår jo alt ihjeld.

Edikesyre er jo ikke farligt for miljøet som raundop.

Prøv ren edikesyre,men kun på bladene af det man vil have aflivet,og det virker.

hilsen Fritz

9 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Banditten, 12. maj 2007 kl. 11.34

Hmmmmm, og hvordan er det så lige eddikesyre (methylcarboxylsyre) medbrydes? Stofmænden der bruges er i hvert fald mange gange større end medn Roundup!

10 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fritz Thunø, 14. maj 2007 kl. 12.12

Hej banditten.

Jeg har set dit indlæg om edikkesyre (methylcarboxylsyre).

Det er sådan,at i 1960 var vores forældre jo fattige den gang,og de købte edikkesyre og blandede det en til ti,og syltede agurker og rødbeder med det,ren edikke var for dyrt.

Så farligt er det ikke som alt andet gift.

Bruger man det i en sprøjte,strækker det jo langt,og når det bliver regnvejr bagefter,så er det blevet foryndet flere hundret gange inden det kommer i jorden,og er ufarligt for menesker og dyr i grundvandet.

Hvis det var farligt,kunne jeg da ikke side her i dag efter at have spist så mange syltede rodbeder og agurker syltet af edikkesyre blandet 1 til ti.

11 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth, 21. maj 2007 kl. 17.45

Hej Fritz jeg bliver lige nød til at spørge dig om dit skvalderkål er forsvundet helt eller om du stadig skal gå og sprøjte imod det i dine bede. Jeg gav mit Herbatox igår d. 20–05–07 og idag er de allerede begyndt at bukke under for det. Men hvis det andet virker bedre vil jeg da prøve det.

Mvh Kenneth

12 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 21. maj 2007 kl. 20.43

Jeg har virkeligt været træt af Snerler imellem hindbærplanterne, og da Raundup åbenbart kun virker på blade sprøjtede jeg meget forsigtigt Snerlerne nederst nede – da der ingen blade var på Hindbærplanterne. I år ser Hindbærplanterne mildest talt elendige ud, men snerlerne er fuldstændig borte. Så erfarede jeg dét. håp

13 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fritz Thunø, 22. maj 2007 kl. 9.08

Hej Kenneth.

Ja nu er jeg blevet skvaderkålene kvit, jeg vovede et forsøg.

Jeg sprøjtede imellem roserne med ren edikkesyre, og mine roser tog ikke skade af det, bare man ikke rammer bladene på roserne, så er det efektivt.

hilsen Fritz

14 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth, 22. maj 2007 kl. 9.38

Det lyder fandme godt, så ved jeg godt hvad jeg skal hjem og gi den hvis det som jeg har givet dem ikke virker...

15 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: P. Hansen, 22. juli 2008 kl. 16.19

Hvordan virker edikkesyre på græsset når der står mælkebøtter

16 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: R.Low, 20. august 2008 kl. 17.57

Jeg forstår ikke jer såkaldte havemennesker, der sprøjter med alt muligt i jeres haver for at det skal se pænt ud. Tænk dog på jeres børn og børnebørn – og læs lidt om pesticider på DANVA's hjemmeside.

17 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: PETER MØLLER, 7. april 2009 kl. 19.57

Nogen der ved om der er noget gift der kan sprøtes mellem vintergrønt da jegeg har et stort problem med ukrut der, planterene er ca 2år gammel. MVH. Peter.hh

18 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 10. april 2009 kl. 21.54

R.Low

Ja "far". Men svar dog heller på det sóm er de gode rå der ønskes – fra dem som har forstand. "GOD opdragelse er vi så bedaget med. Nu skal jeg knagemig også ud og "ofre". håp

19 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Hh, 21. april 2009 kl. 22.32

Det var da flot

20 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peer Jakobsen, 9. juni 2010 kl. 12.56

Hej
Til bekæmpelse af ukrudt mellem fliser og andre steder kan man bruge mange forskellige ting, men ikke alt man bruger er åbenbart tilladt.
I min søgen efter pesticidfrie midler løb jeg på dette om brug af bl.a. eddikesyre. Det undrede mig meget.
Se engang her:
www.videntjenesten.life.ku.dk/Park_og_Landskab/Spoergsmaal/Edikesyre_til_ukrudt_paa_belaegninger.aspx

Hvorfor ikke undersøge påvirkningen i miljøet ved brug af disse ikke godkendte men alm. brugte bekæmpelsesmidler som salt, Gl. Dansk, Klorin, Gori 88 eller husholdningseddike.
Det er da vigtigt at få undersøgt. Mange bruger det jo.

Jeg tror mange med mig ikke bryder sig om at bruge roundup, men det er jo godkendt og effektivt - ja-ja!

21 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. juni 2010 kl. 14.25

Hej.

Lidt at tænke over:

Min rengøringsdame hev det vand, hun havde vasket gulv i, ud på græsset.

3 dage efter var græsset gået ud på en stor plet. Hun sagde, at det var et svanemærket middel, de brugte. Men måske har jeg slæbt et eller andet med ind :-).

Hans

22 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 10. juni 2010 kl. 12.26

Jeg har i år prøvet på et lille stykke af plænen som jeg alligevel skulle lave om til køkkenhave at sprøjte skvalderkål og brændenælder som bredte sig ud i plænen og som stod tæt op af min vindrue med plænerens.
Græs og vindrue har det fint mens skvalderkål og brændenælder er visnet helt ned.
Så min konklusion er at det kan du godt.

23 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. juni 2010 kl. 19.40

I skal lige være søde at huske, at dette ikke er et giftblanderforum, men at grundtanker er at undgå brug af gift i vores haver...

Et lille klip fra forumreglerne:

Debatten skal foregå i en god tone og med respekt for at man har forskellige holdninger til havedyrkning. Indlæg kan blive fjernet, hvis dette ikke overholdes eller der anbefales metoder, som er ulovlige eller skader mennesker, dyreliv og miljø.

mvh
Anja

24 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 10. juni 2010 kl. 20.08

Hej Anja.

Jeg håber ikke mit seneste indlæg bliver misforstået, men måske har jeg udtrykt mig forkert.

Det var ment som en advarsel mod at bruge hvad som helst på steder hvor det ikke har noget at gøre. Selv midler, miljøgodkendt til andre formål, skal man være varsom med, hvor de havner henne i den sidste ende.

Mvh. Hans

25 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 10. juni 2010 kl. 23.09

Jeg er heller ikke så glad for at skulle bruge kemiske midler, men der findes desværre tilfælde hvor jeg mener at jeg ikke helt kan komme ud over det.
Derfor prøvede jeg plænerens da jeg havde læst at det kunne tage noget mens det lod andet stå.
De gange som jeg har måtte ty til de lidt skrabere midler har jeg også været meget forsigtig med kun at ramme det som jeg skal have væk og intet andet.
Jeg skal i år forsøge at få bugt med en humle som er ved at nedlægge min ligusterhæk, men vil prøve eddike, vand og salt-blanding sprøjtet direkte ind i stænglen med en engangssprøjtefor ikke at ramme noget andet end humlen.

Nyt svar til emnet »Kan jeg bruge plænerens mod skvalderkål?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan jeg bruge plænerens mod skvalderkål?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider