Forum

Kommentarer til »Vil vedbend, der vokser op omkring et træ, kvæle træet?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Vil vedbend, der vokser op omkring et træ, kvæle træet? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 18. september 2003 kl. 0.25

Vi havde en kæmpe vedbend som nær tog livet af en syren. Den var kravlet helt til vejrs med dens mange armstykke lianer, og derfor kom der kun lys til de aller øverste grene på syrenen. Det var tydeligt at træet var ved at gå til. Da vedbenden var så tæt og kraftig, var det ikke nok at kappe jordforbindelsen – den ville jo stadig skygge i lang tid. Derfor pillede og skar jeg møjsommeligt alle vedbendens slyngede grene af i det omfang det kunne lade sig gøre uden at beskadige syrenen. Hæfterødderne fra vedbenden sad nemlig så godt fast, at syrenens bark gerne ville med af!

Den fik lov at leve, vedbenden, men den får ikke lov at vokse højere end en meter.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 18. september 2003 kl. 22.47

Jeg har også været så "dum" at lade vedbend invadere nogle af mine træer. Og har måttet bruge mange timer på at få befriet en valnød og et pæretræ igen. Det er som du beskriver næsten umuligt, at fjerne vedbendens stamme rundt om et træ.

Vedbend er smuk, men inden den får lov til at klatre, skal man gøre sig klart, om den med tiden må overtage træet.

Nyt svar til emnet »Vil vedbend, der vokser op omkring et træ, kvæle træet?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Vil vedbend, der vokser op omkring et træ, kvæle træet?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider