Forum

Kommentarer til »Gæs på friland«

På denne side finder du kommentarer til teksten Gæs på friland. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne Jensen, 21. september 2003 kl. 15.02

Hej,
Vi købte gæs sidste år til frilandsopfodring og slagtning.

Vi beholdt den største og den mindste,
i håb om at det var en han og en hun.

Det var ikke til at se forskel.

vi var heldige og fik 10 sunde gæslinger
der lever i løsdrift og kun sjældent går i hus. Selv om natten er de ude.

Nu har vi det problem, at vi ikke kan se forskel på forældrene og ungerne.

Vi kan stadig heller ikke se forskel på hannerne og hunnerne.

Vi har tænkt på at beholde det gamle par,
da vi har hørt at de bliver "seje" -
og evt. et nyt par. Det er en blanding af grågæs og toulluse...

Er der fare for indavl hos fjerkræ?

Det har været sjovt at se gåsefar og gåsemor passe på deres flok og det er dejligt at se at de selv kan.

Da gæslingerne var 2 dage gamle gik de på græs under stærk bevogtning. De har gået mellem geder og heste uden vi har mistet en eneste. Jeg kunne sende et par billeder,men det er ikke muligt her.

m.v.h. Janne

2 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne H. Nielsen, 4. september 2004 kl. 12.49

Vi har på et marked i juli købt 4 gæs (2 hvide og 2 mørke)samt 10 ænder. Vi har de første 4–6 uger haft alle gående sammen på et græsareal, hvor vi også har anlagt et mindre vandhul på små 4 m2. For en uges tid siden blev græsarealet udviddet med et tilstødende område, som af vegetation består af græs og diverse variationer af ukrudt. For 3 dage siden fandt vi en af græssene ude af stand til at rejse sig, og efter knap et par timer var den død. I dag led en af de mørke gæs samme skæbne.

Kan det være noget af vegetationen på det nye areal, som de ikke kan tåle, eller bliver vandhullets vand forurenet for hurtigt af afføring af måske især ænderne. Det bliver skiftet med ca. 10 dages mellemrum.

Er der "grøntsager", som er kendt for uheldig indflydelse på gæs' helbredstilstand?

Mvh.

Arne H. Nielsen

3 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Frederiksen, 30. september 2005 kl. 6.45

Jeg har hørt at f.eks høns ikke kan tåle at få rå kartoffel/ kartoffeltoppe, spinat eller rå bønner, da de får en blodig afføring og en slags "podegra" (urinsyregigt), og derfor koger vi alle grønsager til dem, men hvad med gæs? Kan de tåle at få f.eks rå grønkål og rå kartoffel?

Mvh Birgitte Frederiksen (før Jensen)

4 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Hansen, 7. november 2005 kl. 14.22

Hej vi har lige fået 2 gæs foræret. Nu er spørgsmålet skal de have ekstra foder her til vinter og hvor meget. Vi har plads nok på marken til dem men er græs nok til vinter og kan de gå alene de 2.

Hvis det viser sig at være en han og en hun, hvad det gerne skulle være, Hvilke forhold skal de have for at yngle. De har at griseskur som hus med halm i.

Hilsen Anette

5 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne H. Nielsen, 7. november 2005 kl. 14.33

Hej Anette.

Vi har sidste vinter haft 2 gæs (han og hun) gående sammen med 6 ænder i en indhegning med græs, som hurtigt blev gnavet ned. Vi fodrede med korn og diverse grønssager fra husholdningen samt brød fra bageren. Ind imellem fik de lov til at gå en tur i det fri, hvor de finder lidt grønt.

Vi havde en lille sø, hvor de kunne bade, og gåsen lå også på æg, men der kom kun een unge ud af ægget, som desværre døde med det samme.

Hilsen Arne Nielsen

6 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 2. april 2006 kl. 14.11

Til Birgitte Frederiksen.

Kartofler indeholder et stof i de grønne del der er giftigt og kan i store doser resultere i døden.

Til Arne H. Nielsen.

Du skriver at du skifter vandet hver 10. dag.

Hvis det er det eneste vand dine dyr har tilrådighed, men ville du selv drikke vand, der er forurenet med afføring?

Dyr har krav på rent drikke vand der fornyes mindst 1 gang pr dag... Skam dig!

Det er en god ide at man mærker sine avls gæs. så er det nemmer at kende igen.

Hilsen Mads.

7 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne H. Nielsen, 2. april 2006 kl. 22.29

Så så Mads – far med lempe. Når jeg skriver, at vandet bliver skiftet med ca. 10 dages mellemrum, så udelukker det jo ikke, at jeg har rent drikkevand til dem i et trug, som suppleres dagligt. Man skifter jo ikke sådan lige 2–3000 l. vand ud hver dag. Ikke engang selv om vi har egen brønd!

Ænderne svømmer jo også rundt i byens gadekær uden, at nogen skifter det vand ud – ikk'?

Arne

8 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 3. april 2006 kl. 20.43

Nu har vildænder og gæs, jo den mulighed at de kan flyve væk fra et forurenet vandhul, og finde rent vand andetsted!

Det er jo de færreste tamgæs der kan det.

9 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne H. Nielsen, 3. april 2006 kl. 21.58

Sig mig Mads – kan du ikke læse indenad?

10 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne H. Nielsen, 3. april 2006 kl. 22.06

Til Mads.

Jeg må lige på igen. Ja vildænder og gæs kan flyve hvorhen de vil. Er du bybo eller hva'? Jeg ser aldrig vores landsbys ænder i gadekæret forlade dette.

11 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 3. april 2006 kl. 22.36

Ænder forlader ofte gadekæret, om ikke andet så at finde rent vand; Arne dine gæs døde, fat et hint, og skift det vand!

12 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne H. Nielsen, 4. april 2006 kl. 8.50

Undskyld min ligefremme facon. Du er simpelthen for snæversynet. Du vil kun se tingene med dine egne øjne, og det kan og vil jeg ikke gøre noget ved, men prøv for din egen og andres skyld at gøre en indsats for at indrømme, når du har stukket næsen for langt frem, og undtalt dig på et for tyndt grundlag.

Så stopper jeg for mit vedkommende strengen her, da det er utroligt irriterende for andre læsere, at stå model til sådan noget tovtrækkeri!

13 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 4. april 2006 kl. 20.24

Min kære Arne, næ jeg jeg er ikke bybo, født og opvokset på landet.

Jeg har haft høns, duer og ænder og gæs, opdrættet for æg og kødets skyld...

Aldrig har jeg mistet dyr af mistænksomme årsager, som forurenet vand.

Jeg skiftede ikke vandet i vandhullet hver dag. meN de fik rent drikke vand HVER dag!

14 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Hansen, 6. april 2006 kl. 18.33

Jeg har 2 gæs som ligger på æg, mange æg. Jeg vil gerne høre om gasen eventuelt også ligger på reden ind imellem? Hvor længe ligger de på reden inden æggene klækkes.? Hvad gør andre nu med fugleinfluenzaen? Gåsene lever jo hovedsageligt af græs, hvilket jo ikke er nemt når de skal være lukket inde i den samme indhegning hele tiden? Kan man give dem græsafklip?jeg har hørt at de kan kvæles i det.

Hilsen Anette

15 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne H. Nielsen, 7. april 2006 kl. 8.50

Hej Anette

Min gase bestiller ikke andet, end at holde os andre væk fra hunnen mens hun ruger, så jeg tror ikke en gase kunne finde på at ruge.

De ruge 28–32 dage inden klækning.

Du har ret, de vil gerne æde græs i store mængder, men vi skal jo også igennem en lang vinter, hvor der er meget begrænsede mængder af græs, og det går jo meget godt. Jeg gav vores gæslinger og halvstore gæs afklippet græs, uden at det har givet anledning til problemer.

Jeg vil også gerne modtage gode ideer til, hvad vi bedst gør, når vi er tvuget til at have vores dyr lukket inde hele tiden.

Hilsen Arne

16 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 21. april 2006 kl. 20.46

Jeg har to gæs og en gase. De fik 12 gæslinger ialt sidste år, hvor de havde to reder lige ved siden af hinanden. Gæslingerne gik i èn flok, som de passede sammen.

I år ser det ud til de lægger æg i den samme rede. Der er 22 æg nu – i en rede.

Skal jeg dele æggene ud – og arrangere en rede mere, eller skal jeg lade dem være i fred.

Bliver det ikke for mange æg at ruge på for en gås?

Hilsen Mette

17 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Hansen, 26. april 2006 kl. 13.41

Hej Mette
Jeg tror du skal lade dem selv gøre det de er bedst til. Jeg har en gås der ligger på 22 æg som den selv har lagt. Gasen hjælper til når det er rigtig koldt om natten og ligeledes om dagen de få minutter hunnen er ude og det er koldt så er gasen på reden. Jeg tror at det er fordi det kun er de to på stykket.

18 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Troels Bak, 7. oktober 2006 kl. 16.21

Er det muligt at holde 2 gæs på et ca. 30–35 m2 stort græsningsareal, hvis der supperes med f.eks. byg, opblødt brød o.l.? Min svigerfar har et større stykke tidligere frugthave, der er fuldkommen græstilgroet. Han kan ikke overkomme at holde det – heller ikke med kartofler. Men hvad med et par gæs? Han bor lidt på kanten mellem by og land.

Et par fuldfjedrede unggæs sat ud i maj og slagtet i november lyder da ikke så tosset!

19 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 31. oktober 2006 kl. 12.17

På en hjemmeside hvor de havde frilandsgæs, stod der at til 1 gås havde de mindst 15 m2 tilplantet friland at gå på.

Hvad med ænder? – moskusænder er rolige, dejlige dyr – de spiser i modsætning til gæs alt...(gæs er vegetarer) både grønt og alverdens insekter, krybdyr mv – incl. dræbersneglene...

20 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arend Doornbos, 22. februar 2007 kl. 10.35

Oke, nu skrive i hele tiden at gær er vegetar, men mine gæs har åbenbart ikke hort efter de elsker snegle, de går rund om mine køkken have og i min hve kan jeg ikke finde snegle, mens resten af byen har sit til at slogse med disse dyr.

Så om det nu passe at de er helt vegetar, eller om det er fordi mine gæs lige som deres ejer gerne vil skille sig ud ved det ikke.

21 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per, 15. marts 2007 kl. 16.48

Hej er der en der har forstand på om gæs skal have redekasse? eller de bare lægger deres æg i en rede de selv vælger.

22 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arend Doornbos, 16. marts 2007 kl. 8.35

De vælge selv en plads hvor de vil lægge æg, helst i en plads hvor de kan se omkring sig og hvor de føle sig tryg

23 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 16. marts 2007 kl. 10.42

Vi er rimelig nye gåse-ejere – og lavede derfor redekasser indenfor i målene: bund 60 x 90 cm og 100 cm. høj – lige efter "opskriften" fra en bog.

Nå, men det synes gåsene altså ikke om, de har istedet for valgt at lave deres egen rede ved en bunke grene udenfor...

24 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias, 19. april 2007 kl. 13.15

Jeg jeg har lige et par spørgsmål angående toulouser gæs; jeg vil gerne vide om toulouser gæsen selv lægger en redefuld og ruger dem ud og om den gamle toulouser gase kan holde ræven bort
mvh mathias

25 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arend, 19. april 2007 kl. 13.53

Desvær kan gæs ikke holde ræven væk, det måtte jeg også sande, de 4 benet ven har hentet en del gæs her efter hånden både stor og små. men sæt noget lys op det kan den ikke lide

26 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni Nielsen, 30. maj 2007 kl. 11.38

Jeg har en del ænder der kommer op i min have for at blive fodret med brød, de kommer fra en å der løber ud i kattegat igennem min have, så det er jo vældigt hyggeligt.Det er bl.a. 2 hanner og en hun som kommer hver dag og lægger sig på min græsplæne, men først nu at hun har lagt sig et sted, men hun kommer og spiser hver dag, selvom det jo går hurtigt, så vi er flere der ikke rigtig er klar over hvor længe hun ligger på æg.Jeg kan se der er flere andre der har fået et kuld unger, men vores faste ven er altid sent ude, selvom hun bliver fulgt af to hanner hele tiden.Men kan du hjælpe mig med at besvare vores spørgsmål, hvor længe ligger de på æg.

med venlig hilsen Anni

27 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne H. Nielsen, 30. maj 2007 kl. 18.42

28–30 dage

Mvh. Arne

28 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias, 22. juli 2007 kl. 20.07

Hej.

jeg har anskaffet mig 5 gæs, af racen danske landgæs. nu vil jeg gerne vide hvor meget de kommer op at veje, både gås og gase. og skal der mindst være 100 m2 pr gås. og om de har et godt kødsæt.

29 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Heide Swensson, 17. august 2007 kl. 23.43

Hej

Vi modtog en lille grågæsling midt i maj, fra nogle mennesker der havde fundet den ved deres hus. Den boede i vores køkken og gik frit rundt i huset og ude på græsplænen hvor den har badebassin, (hønsene ville ikke have en ny logerede) Den er nu blevet for stor til at være inde, den vil helst ikke være her inde mere og sover nu i et hus ved siden af hønsene. Det er jo vores kælegås, den er meget tam, så jeg syntes at det er synd for den at den er alene, så her kommer mine spørgsmål.

1. Kan vi købe en tamgås og sætte de to sammen?

2. Hvordan ser jeg om vores grågås er en han eller en hun?

3. Vil vores grågås på et eller andet tidspunkt flyve væk og finde nogle af dens egen artsfæller og vil den kunne klare sig både mad- mæssigt og socialt, vil de andre grågæs tage imod den?

Mange venlige hilsner fra Helle

30 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias, 22. august 2007 kl. 13.12

Hej helle.

i kan godt købe en tamgås og sætte dem sammen, hvis de hviser sig det er en han og en hun danner de jo et par

du kan se forskæl ved at vende dyret om, og forsigtigt masere kloarken, hvis det er en gase vil der komme en penis på 2–3 cm frem.

jeg tror ikke den lyver væk, hvis i kæber en gæs af modsatte køn, og bliver ved med at fodre den, men hvis den endag skulle flyve bort, vil den nemt klare sig selv, og andre gæs vil også tage imod den.

31 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Izhava Og Zhavhianna, 11. december 2007 kl. 8.49

Hej hva så der alle friske mennesker. vi ville høre om der er nogen der har styr på gæs. vi er to twins, som er bekymrede for vores far. han har købt gæs og ved ik noget om dem. så giv os lidt info så er i nogle søde nogle... ps. tak på forhånd!

32 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Izhava Og Zhavhianna, 11. december 2007 kl. 8.59

Hej alle sammen (igen) jeg syntes at gæsene skal gå ude i vores hønsehus. men lullu syntes at de skal gå inden for, eller flyve rundt oppe på taget. grunden til at hun syntes de skal være inden for er så de ikke kommer til at fryse. og grunden til hun syntes de skal være oppe på taget er så de kan opleve noget af verdenen, og det kan der være noget om. please svar hurtigt vi har brug for jeres hjælp. det er jeres svar der tæller. giv os det før det er for sendt. taak på forhånd...

33 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Izhava Og Zhavhianna, 11. december 2007 kl. 9.00

Hej alle sammen (igen) jeg syntes at gæsene skal gå ude i vores hønsehus. men lullu syntes at de skal gå inden for, eller flyve rundt oppe på taget. grunden til at hun syntes de skal være inden for er så de ikke kommer til at fryse. og grunden til hun syntes de skal være oppe på taget er så de kan opleve noget af verdenen, og det kan der være noget om. please svar hurtigt vi har brug for jeres hjælp. det er jeres svar der tæller. giv os det før det er for sendt. taak på forhånd...

34 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Izhava Og Zhavhianna, 11. december 2007 kl. 9.00

Hej alle sammen (igen) jeg syntes at gæsene skal gå ude i vores hønsehus. men lullu syntes at de skal gå inden for, eller flyve rundt oppe på taget. grunden til at hun syntes de skal være inden for er så de ikke kommer til at fryse. og grunden til hun syntes de skal være oppe på taget er så de kan opleve noget af verdenen, og det kan der være noget om. please svar hurtigt vi har brug for jeres hjælp. det er jeres svar der tæller. giv os det før det er for sendt. taak på forhånd...

35 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Izhava Og Zhavhianna, 11. december 2007 kl. 9.06

Hej alle sammen (igen) jeg syntes at gæsene skal gå ude i vores hønsehus. men lullu syntes at de skal gå inden for, eller flyve rundt oppe på taget. grunden til at hun syntes de skal være inden for er så de ikke kommer til at fryse. og grunden til hun syntes de skal være oppe på taget er så de kan opleve noget af verdenen, og det kan der være noget om. please svar hurtigt vi har brug for jeres hjælp. det er jeres svar der tæller. giv os det før det er for sendt. taak på forhånd...

36 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. december 2007 kl. 11.00

Hej lullu og tulle!

I skal ikke være bekymrede for jeres far – han finder nok ud af at iagttage gæssene og hen ad vejen giver han dem også de livsbetingelser, de har brug for. Gæssene er nysgerrige dyr, som ikke bruger tid på at sidde på taget – selv om de godt kan flyve. Men de vil gerne være ude i det fri!

Hvis i hurtigt vil have indflydelse på, hvordan familiens gæs har det, kan i finde mange gode råd og forslag i en bog, som folkebiblioteket let kan skaffe hjem til jer:

Schiøtte, Flemming
"Gæs og ænder til husbehov"
Forlag SKARV 1990

God fornøjelse!

Med venlig hilsen
Lone

37 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Izhava Og Zhavhianna, 14. december 2007 kl. 11.38

Tusind tak. vi er meget gladen for at du skrev det var sødt gjordt. knuzz lullu & tulle

38 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Izhava Og Zhavhianna, 14. december 2007 kl. 11.38

Tusind tak lone. vi er meget gladen for at du skrev det var sødt gjordt. knuzz lullu & tulle

39 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Izhava Og Zhavhianna, 5. januar 2008 kl. 13.40

Hej alle gåseejere. jeg forstår ikke lige meningen med dette her gåsereservat eller hvad katten/gåsen det er for noget denne her hjemmeside. men er det noget med folk der har nogle vanskeligheder omkring gæs for så har jeg altså brug for hjælp men jeg vil ikke så gerne arsløre mit problem når jeg ikke ved hvd denne side handler om... er der en eller anden meget betænksom person der gider at være sød at svare på dette indlæg idag meget gerne.

mange desperate hilsner susanne.

40 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arend Doornbos, 6. januar 2008 kl. 13.04

Du må da gerne spørge direkte, doornbos_arend@hotmail.com

41 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofie, 28. januar 2008 kl. 15.46

Hej
Jeg er kommende gåse-ejer og har et par spørgsmål jeg ikke helt ser besvaret i ovenstående.

1.Hvis jeg skal anskaffe gæs, hvad er så mest hensigtsmæssigt at få et avlspar eller gæslinger? Og hvornår er en god tid at anskaffe dem?

2 Hvad kan gæs bedst lide? Vi har en åben grund på ca 1 tnd land, skal gæssene gå i egen "fold" eller kan de spadsere frit rundt?

3. Hvad med indendørs forhold? skal vi bygge et gåsehus og hvor stort skal det være? (Antal m2 pr gås)?

Håber nogne kan være mig behjælpelig.

Mange tak
Sofie

42 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. januar 2008 kl. 8.38

Hej Sofie

Det lyder rigtig spændende!

Få dit lokale bibliotek til at skaffe Flemming Schiøttes lille bog "Gæs og ænder til husbehov"
fra forlaget Skarv (1990 tror jeg nok – eller tæt derpå). Det en lille perle af gennemprøvede tips og tricks – og den er skrevet af en mand med god forstand på økologi.

Venlig hilsen
Lone

43 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofie, 29. januar 2008 kl. 10.26

Hej Lone

Mange tak. Fandt bogen antikvarisk og glæder mig til at få den med posten. Og ja, det er spændende!

Måske er der dog nogen der kan svare mig på, hvilke gæs der er "bedst" (Ved nok at der sikkert er mange meninger om dette.)

Bedste smag?

Bedst til det lille husbehov?

Hvilke arter spiser også snegle (To fluer med et smæk)?

Jeg har set nogle gæs i England: Steinbacher, findes disse i Danmark?

Mange spørgsmål og mange hilsner
Sofie

44 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 29. januar 2008 kl. 10.33

Hej Sofie

Vi har primært moskusænder (berberiænder) som er formidable sneglespisere og dertil 1 gås (helt hvid), som går sammen med ænderne. Gåsen er overtaget efter nabo.

Vores gås spiser lidt orm – men er dog primært grønt-spiser – både gæs og ænder skal gerne have en pjaske-sø eller lignende hvor de kan bade og ordne deres fjerdragt. Gåsen elsker at stå i vandet – og bruger mere tid på pasning af fjerdragen end ænderne. Smag på gæs kan jeg ikke hjælpe mig, da hun er vores hyggegås...de går frit rundt...

45 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 14. februar 2008 kl. 12.41

Hej

Jeg har to gæs, og den ene er nu begyndt at lægge æg. Men hun vil ikke ligge på reden. Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor hun ikke ruger på dem?

46 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 14. februar 2008 kl. 13.16

Hej Lone.

Jeg tror, du skal væbne dig med lidt tålmodighed. Hvor mange æg har hun? Og så ved hun nok bedst, hvornår hun er klar.

Mvh. Hans

47 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 14. februar 2008 kl. 13.17

Hej Hans

Hun har lagt 3 ude og 3 inde. Det er de første hun har lagt. Så det er jo lidt spændende.

48 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 14. februar 2008 kl. 13.37

Hej Lone.

Har hun en god "hule", at lave rede i? De vil gerne have et sted, hvor de kan føle sig trygge for ydre påvirkninger. Hulen kan godt være indendørs f. eks. lavet af 2–3 små halmballer. Jeg ville tage æggene fra hende. Mange fugle smider de første æg rundt omkring for at være sikre på, at de æg, de ruger på, er befrugtede. Hvis du vil opbevare dem, skal de stå på den spidse ende.

Mvh. Hans

49 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 22. februar 2008 kl. 14.04

Hej

Nu er mine gæs begyndt af ruge, men vores and ligger også på æggene nogle gange.

Kan det være fordi de er lidt forvirrede? Eller kan både gås og and have lagt æg samme sted? Der er 9 æg i alt. Vi har fjernet 3 ud over dem der ligger der nu.

50 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 22. februar 2008 kl. 16.28

Hej Lone
Har du mulighed for at skille anden fra? Jeg tror, det ender i kaos, hvis anden vil ruge sammen med gåsen, så du ikke får noget ud af det. Du burde kunne se om der er andeæg imellem. Se især på størrelsen om der er forskel, eller måske farven, men det er mindre sikkert. Ægantallet er meget passende. Vildgæs i naturen har 6–8 æg i reden. Har gåsen plukket dun af sig til at fore reden med?

Mvh. Hans

51 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 24. februar 2008 kl. 12.58

Hej

Nej der er ikke dun i reden. Og vi er nu oppe på 16 æg i alt. Både gåsen og anden ligger på reden, på samme tid. Det er ret underligt. Det kan godt være vi skal prøve at skille dem ad et stykke tid. Vi vil jo gerne have der skal komme noget ud af æggene.

Lone

52 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Bo Andersen, 26. februar 2008 kl. 9.13

Hej,
Jeg bor på lille gård, og vil gerne have et pr. dansk landgås.

Jeg vil helst ha dem som store gæslinger, men kan ikke finde nogen forhandler. Kan i hjælpe?

Bliver gæs "tamme" såfremt de vokser op hos os?

Hilsen John

53 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 26. februar 2008 kl. 16.59

Ænder og gæs.

Jeg har flere gange oplevet, at (vild-)ænder har lavet rede på redningsveste der ligger i det åbne ruf på min havjagtbåd. Selvfølgeligt dur det ikke til udrugningsted, for mig. Jeg kan ikke huske om jeg lod et enkelt æg ligge, som min mor gjorde dengang med hønsene hjemme, hvor de så bare ville lægge – og ruge videre. Men jeg spiste gratis æg et stykke tid, vel nok 2 x 10 stk. den ene gang, men jeg er sund og rask. Andeæg smager rigeligt godt. Skallen er kraftigere end fra høns, og ikke mindst hinden.

Skilsmisser er jo ret almindeligt. Skil kræet og reden ad og lav en rede mere. Nok ikke desideret med redningsveste. Uoverkommeligt er det alligevel ikke.

Det er en sjov oplevelse du udgav Lone

54 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ladi Tidsvilde, 16. maj 2008 kl. 16.14

Hej, håber jeg kan få lidt hjælp herfra...

Jeg har en gæsling boende på nu i 10 dage. Den er utrolig sød og tam, efter den blev fundet af nogle mennesker, som reddede den fra en måge.

Problemet er, at jeg bor i en lejlighed i byen, med to hunde og en kat. Den lille gæsling bor i en kasse, hvor han både larmer og grisser meget. Den kommer ud på græs hver dag og en tur til mølledammen. Men det jo duer ikke i længden... Jeg har ringet til rigtig mange kloge hoveder og forsøgt at finde et hjem med gæslinger, men uden resultat. Kender i nogen, som har gælinger og vil kunne ha'den og passe på den, vil jeg blive rigtig glad. Den skal IKKE bruges til julemad.

Med mange hilsner Ladi
ladi_tidsvilde@yahoo.dk

55 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Izhava Og Zhavhianna, 3. juni 2008 kl. 8.30

Hej alle sammen er der nogle der kan hjælpe mig og min søs?

vi bor på en gård og vores far er vild med gæs.

men hvor kan man anskaffe sig en eller to...?

husk: det er jeres svar der gælder. vi har brug for jeres hjælp.

kærlig hilsen izhava og zhavhianna.

56 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sebastian, 29. juni 2008 kl. 16.19

Hej.

Nogle der ved hvornår gæs begynder at lægge æg, altså alder?

Mvh. Sebastian

57 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mvh. Morten, 9. januar 2009 kl. 14.13

Kan nogen hjælpe mig med henvisning eller adresse/telefonnummer til et fjerkræslagteri, som slagter gæs og ænder? det drejer sig om ca. 200 på een gang.

58 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 9. januar 2009 kl. 14.44

Hej Morten

Prøv at kigge ind i det forum her – der mødes fjerkrævenner og
der er også en "slagterliste"...

danskfjerkraeforum.dk

Hilsen

59 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 7. april 2009 kl. 21.51

Jeg har en gås der er begyndt at bygge rede ude i mit blomsterbed. Vores gæs har et hus med halm, hvor hun burde føle sig sikker. Men det vælger hun fra. Hvad skal jeg gøre hvis hun ligger sine æg i blomsterbedet? Er der nogle der har et godt forslag til hvordan man kan bygge en bolig til gæssene de vil elske, så i programmet bonderøven nogle trekantede træ huse.

Pia

60 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Astrid Rosell, 19. april 2009 kl. 8.58

Er denne side mon stadig aktiv? Jeg prøver:
Vi har 3 gæs og en gase på en græsmark med gåsegang ind til stald. I stalden har vi lavet 3 "redekasser" ved at sætte to halmballer op og lægge en plade over. De to gæs er ivrige æglæggere. Der er ingen tegn på rugning, så vi har taget 12 æg fra til rugemaskinen (første forsøg, spændende!). Gæssene lægger stadigt ivrigt æg. Der er nok 15 stk i den ene rede og 10 stk i den anden.

Æggene i rugemaskinen tegner godt og burde klække om en uges tid. Vi vil starte gæslingerne ud i bryggerset i et gammelt (stort) fuglebur med kyllingemoder i den ene ende og (efter 48 timer) vand og foder og en græstørv i den anden ende. Som foder regner vi med at bruge andevokse opblødt i vand. Det fungerede fint til sidste års ællinger.

Men meget hurtigt skulle de gerne ud af bryggerset og ned i stalden. Vi planlægger et trådbur med halm omkring lige ved siden af gæssenes bås og med en trådlåge imellem gæs og gæslinger. Stadig med kyllingemoder og græstørv og vand og foder.

Gæslingerne skal så have lov til at komme ud i lunt og tørt vejr efter 14 dage, men er først fuldfjerede efter 8 uger. Her kommer så problemet:

Vi vil meget gerne have gæssene til at adoptere gæslingerne, så alle kan bo i samme stald om natten og gå på samme fold om dagen. Hvordan klarer vi bedst det?

Jeg håber at denne side stadig er aktiv og at nogen vil give os et godt råd og takker på forhånd derfor.

61 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 19. april 2009 kl. 10.52

Hej Astrid Rosell

Måske kan i have forstyrret jeres gæs lidt ved at tage første hold æg fra dem – så er de jo nødt til at fortsætte æglægnigen indtil reden er fuld og de lægger sig for at ruge...

Nå lad dem finde ud af om de vil ruge på de æg, de ligger på nu.

Jeres plan om at lade de nyklækkede gæslinger gå for sig selv og først efter et par døgn introducere dem til de voksne i håb om vellykket adoption går imod det forskere som Konrad Lorenz har iagttaget og beskrevet.

Så hvis I har mulighed for før klækningen at etablere et bur lige ved siden af gåsestien med "kyllingemor", godt læ, vand og græstørv og den trådlåge I har tænkt at sætte mellem gåsesti og gæslinger, kan i få lejlighed til at flytte gæslingerne fra rugemaskine til "vuggestuen" for at de kan tørre under varmen fra "kyllingemoderen".

Nu kommer the point of no return – iagttag gæssenes reaktion på gæslingernes lyde og synet af dem.

Hold ikke gaserne væk – de er vidunderlige fædre – hvis det lykkes at vække deres forældrekompetence vil de reagere med at mase sig frem mod trådlågen og kalde på gæslingerne.

HVIS det sker, kan i forsigtigt forsøge at præsentere børn og forældre for hinanden (og her vil Jeres hjerter bæve!) – og i heldigste fald vil I opleve at de lokker gæslingerne med sig til reden og putter gæslingerne ind under sig på reden.

Så trækker I jer stille og rolig væk medførende æggene fra reden (og prøver at udruge dem i maskinen) og lader gæssene om at føre de små ud i verden.

Går det ikke sådan – så må i holde de gamle gæs og børnene hver for sig uden illusion om, at "det kommer efterhånden". De kan lære at acceptere hinanden og lære at gå sammen, men gæs er ikke helt lette at få til at optage "gæslingelømler" i flokken – hakkeordenen skal etableres!

Spændende forår hos Jer :-)

Med venlig hilsen fra Lone

62 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Astrid Rosell, 21. april 2009 kl. 21.03

Kære Lone

Tusind tak for dit lange og omhyggelige svar på mine frustrationer. Endnu er vi kun så langt at se at æggene hopper lystigt rundt, når de kommer i det varme vand en gang om dagen.

Vi vil gerne følge dit råd at flytte vuggestue ned ved siden af gåsestien, men såvidt vi har forstået klækkes gæslingerne over 2–3 døgn. Det var derfor jeg ville vente til alle er ude af ægget og tørre. Er vi ikke nødt til at præsentere alle gæslinger for de voksne gæs på en gang?

Vi har hørt om Lorenz. Var det ikke ham med en fodbold, som gæssene(?) anså for at være mor?

Sidste år opdagede vi den første ælling ved at den var sluppet ud under døren til andegården og ind til 3 unge gæs, som den pilede efter, men som skræppede voldsomt op og forsøgte at slippe væk fra ællingen. Et syn for guder og os!

Vi fik fanget ællingen ind og sat den ind til andemor, og de unge gæs slappede af.

At vi skal tage æggene fra gåserederne, kan jeg godt se. Nu skulle gæssene jo gerne adoptere rigeligt med børn. Men at fortsætte med æggene i rugemaskinen – vi bliver jo i "heldigste" fald til en regulær gåsefarm. Så meget ved jeg ikke om vi har mod på. 4 voksne og op til 12 gæslinger, så er vi vidst dækket ind. Er nogen mon interesseret i gåseæg?

Desuden var ideen jo at slippe for dette med at have to flokke. Dels ville det være det skønneste om de voksne kunne adoptere, så gæslingerne kan få en naturlig opvækst, men dels ville det altså også være skønt for os at slippe for at have to flokke, som ikke kan gå sammen.

Et sidste spørgsmål: hvad skal gæslinger med en græstørv? De spiser vel næppe ad den og den der historie med "noget med bakterier" lyder lidt langt ude. Ved du om græstørven er ammestuesnak eller den har noget på sig?

Endnu engang tak for dit fyldige svar. Jeg håber at høre fra dig igen og vil meget gerne fortælle hvordan vores gåsehistorie forløber.

Skulle du (eller andre) have lyst til at kommunikere direkte med os: skovsprydgaard@gmail.com.

Mange hilsener
Astrid
PS: så snart rugemaskinen er ledig efter gæslinger, starter vi ud med kyllinger. Hvor er livet dog spændende! Hvem ved, måske den moppede (og nu fratagne) tykke gule høne kunne være alle tiders mor?

63 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Roms Dyrhauge, 25. april 2009 kl. 19.28

Hej. Jeg er snart nybagt gåsemor til ti stks hvide gæslinger (14 dage gamle) (ukendt race) og er lidt i tvivl om kost tilskud/fodring. Ud over adgang til frisk vand og frisk græsning hver dag regner jeg med et supplement af korn/ byg/ eller hvede – opblødt i vand. Derudover er der masser af friske urter m.m. i de områder de skal gå. Er dette et holdbart fodrings "menu" – eller har de godt af / behov for andet ud over. Jeg har prøvet den sidste tid at få fat i div. bøge rpå bibleoteket angående gæs m.m. men pt forgæves da det lader til at være andre også har fået den gode ide.

på forhånd tak
Roma

64 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. april 2009 kl. 0.39

Hej Astrid Rosell

Gæslingerne klækkes måske nok med flere døgns mellemrum, men prægningen af dem (til at følge et større individ) sker indenfor få timer. Den erfaring skal de altså have så tidligt som muligt – og hvis de klækkes med timers / døgns mellemrum så må præsentationen for de voksne gæs ske så hurtig som muligt efter klækningen af hver enkelt gæsling.

Gæslingerne har en medfødt "græsningsadfærd" – så de har brug for græstørven som deres første "træningslejr", hvor de får øvet bevægelsen med at lægge hovedet lidt på skrå og "klippe" græsset med næbbet.

Hvis i vil have Jeres gæs til selv at klare udrugningen, så er der også brug for græstørv. Og her til at medvirke til at opretholde en tilpas luftfugtighed i reden, som altså skal have bunden dækket med en god tyk græstørv.

Men der er jo ingen garanti for at de lægger sig til at ruge...

Hvis I ikke allerede har denne på boglisten til biblioteket, så efterspørg Flemming Schiøtte's lille bog om gåsehold – den udkom på forlaget Skarv for omkring 20 år siden.

I vil deri kunne finde svar på en hel masse omkring gåsehold og få en stribe af gode råd...!

Det blir da spændende at høre, hvordan flokkene udvikler sig – og om de voksne er med på at adoptere... :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

65 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Astrid Rosell, 29. april 2009 kl. 10.39

Nyt om vores gæs

Så er udrugningen klaret og den gav 8 gæslinger (af 12 æg). Det var jo dejligt. Efterhånden som gæslingerne kom ud af ægget og var blevet tørre, fragtede vi dem ned i vuggestuen ved siden af gåsestien. Den sidste gæsling kom ned i vuggestuen om morgenen den 27.4.

Gæssene kan se og høre gæslingerne, men ikke komme ind til dem. Gæslingerne kan til gengæld komme ud i gåsestien. Gæssene har afgjort ændret adfærd. De er meget nysgerrige og holder sig meget i nærheden af eller inde i gåsestien.

Nu gæslingerne er 2–3 dage gamle, virker de struttende. De pipper højere og vover sig længere ud fra kyllingemoderen. Desværre måtte vi aflive en enkelt gæsling, som havde dårlige hofter, så benene strittede ud til siden. Den kunne bevæge sig, men det ville jo ikke blive noget godt liv.

Da vi i dag kom ned for at aflive den, fandt vi alle gæslinger ude i gåsestien lige ved lemmen ud til det fri i en rystende bunke, hvor de prøvede at kravle ind i hinanden for at finde varme. Mellem dem og vuggestuen stod de forskræmte forældre ganske stille og turde ikke gå forbi gæslingerne og ud på folden. Vi fik under meget postyr fisket gæslingerne tilbage til varmelampen. To gæslinger nåede at pile ind til de voksne gæs, som gik helt i panik. To gæs flygtede ind i en redekasse (ovenpå en gæsling, som dog kom ud igen) og gasen fik trådt en gæsling over foden.

Men det lykkedes at få indfanget alle 7 gæslinger og få dem tilbage i varmen (plade for hullet, så de ikke igen kan løbe ind i gåsestien) og vi fik aflivet den sidste gæsling med de dårlige hofter.

Gæslingerne faldt øjeblikkeligt til ro under varmelampen og gæssene faldt til ro efter et par minutter og vandrede ud på folden – hvorfra de dog hurtigt kom tilbage for at se på gæslingerne.

Hvordan løser vi det problem? Gæslingerne kan jo ikke tåle kulden og gæssene bliver jo åbenbart blot forskrækkede over de små?

Vi kan ikke læse os til løsning på dette problem, heller ikke i Flemming Schiøttes bog, som ellers har givet os mange gode råd.

Venlig hilsen
Astrid Rosell

66 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. april 2009 kl. 15.10

Hej Astrid Rosell

I har gjort det, I kunne for at få en adoption til at lykkes!

Drop alle videre øvelser i den retning i denne omgang og koncentrér jer om at skaffe gæslingerne adgang til græsning i det fri for sig selv + fortsat varme under kyllingemoderen + tilskudsfoder og adgang til friskt vand.

I vil fra Flemming Schiøttes bog vide, at gæslinger absolut ikke tåler at blive våde – så det bliver en intens vuggestueperiode.

med mange opmærksomme timer.

I må øve jer i at være gåsehyrder: Driv gæslingerne med en bambuspind fra rugemor til græsning og tilbage igen. Vælg en pind på 2–3 meter og "vis gæslingerne vej" ved at skifte mellem at holde pinden på højre og ventre side af flokken. De er langt roligere, mere skånsomt og lettere at få flokken til at flytte sig selv end at indfange og flytte dem i en kasse. Er der forhindringer i form af dørtræ eller lignende mellem "vuggestuen" og græsningsmuligheden må i udligne højdeforskellene med bræddestumper el. lignende.

På græsningsarealet kan i blive nødt til at klippe en gang med plæneklipperen eller slå tæt ved jorden med en le. Strålængden skal være 2–5 cm for at gæslingerne kan bruge græsset til føde.

Forvent ikke, at de selv finder ind i varmen, når de har behov for det. Ud over regn / koldt vejr med fugtighed og blæst er i nødt til at holde øje med rovfugle – de har også brug for mad i denne tid.

Det vil være hensigtmæssigt at lade gæslingerne græsse på et areal, som de voksne gæs kan se og høre – på et aller andet tidspunkt vænner de to flokke sig til hinanden – fortsæt med at iagttage deres reaktioner, så vil I vide, hvornår I kan gøre næste integrationsforsøg.

Held og lykke – og tak fordi vi andre må blive indviet i fortællingen om jeres gåseeventyr :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

67 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 29. april 2009 kl. 16.17

Da jeg var en ung mand holdt vi skam også gæs. Javel ja. Der er nu ikke noget som "hjemmelavet" gåsesteg til jul!

Mvh Eivin (^_^)

68 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Lausen, 13. juni 2009 kl. 1.04

Kære Lone Brems og Astrid Rossel. Tak for en særdeles fin beskrivelse af gåseproblemer og ikke mindst løsninger. Jeg tænker selv på at holde gæs, men har ikke rigtig fundet noget info herom, før jeg faldt over denne blog. Fedt og spændende at få del i jeres erfaringer. Tak mvh Jakob Lausen, Hillerød.

69 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Astrid Rosell, 16. juni 2009 kl. 10.02

Nyt om familiesammenføring

– kan jeg ikke rigtigt endnu. Gæslingerne er nu 7 uger gamle. De er vokset enormt. De er endnu ikke helt fuldfjerede, men det ser ud til at de 8 uger kommer til at passe. De har fået det gamle andehus med indhegnet gård, men dagen tilbringer de ude på fold, hvor de æder og æder græs og skal have 2 x 10 l vand om dagen. Når vejret er godt, er de der hele dagen, men i regnvejr må de ind i huset, også selvom det kun er en regnbyge.

De to dages regn vi havde i sidste uge fik os til at beslutte at gæslingerne ikke behøver vand og foder om natten. Det giver et svineri, som var ved at være synd for dem selv. Men heldigvis regner det da ikke uafbrudt, så nu kommer de ud på fold om morgenen og først ind i huset om aftenen. Det går fint.

Vi har 4 folde og flyttede gæslingerne over til folden ved siden af de voksnes fold. Det gav en del plapren op, men så faldt der ro over folden igen. Om de voksne er der dog også det at fortælle at gæssene er begyndt selv at ruge. Det var kun gasen og den ene gås, som mødte gæslingerne "over hækken". Den ene gås ligger stabilt og har gjort det i godt 3 uger nu, den anden ligger men mindre stabilt og den tredje lægger sig en gang i mellem på skrømt.

Vi tør ikke prøve egentlig familiesammenføring før den stabilt rugende enten kommer ud med sine gæslinger eller står af reden. Mon hun kan være lige så "dum" som anden sidste år, som blev liggende på rådne æg? Den tid den sorg.

Hilsen
Astrid Rosell

70 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine, 9. juli 2009 kl. 20.03

Hej Alle.

jeg agter at starte et mindre gåse hold til næste forår.

Jeg er blevet lovet et gåse par på ca. 4 år. Problemet er bare at de er for fede og først nu har lagt sig til at ruge på 8 æg. Kan de nå at blive store inden vinter?

Nå, men hvordan sender man gæs på kur? Regner med at være klar til at modtage parret i jan/ Feb 2010. Kan jeg sende dem på græs, selv om det er vinter el. hvad skal jeg foder med hvis de skal slankes lidt?

Og kan jeg købe et par hun gæs mere og sætte dam sammen med? el går det ikke.

Ellers tak for de mange indlæg, de giver svar på mange spørgsmål.

Mvh
Stine

71 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Astrid Rosell, 12. juli 2009 kl. 8.34

Kære Stine

Jeg er nok for meget novice til at give andre gode råd. Måske Lone vil svare dig, hun er nok mere kompetent.

Men fra de erfaringer, vi har høstet over det sidste år: Jeg ville prøve at få gæssene tidligere, i løbet af det tidlige efterår, så de kan vænne sig til de nye forhold og til dig inden æglægningen gerne skulle starte. De ekstra gæs ville jeg helst komme med samtidigt, så alle flytter ind samtidigt.

Overvægtsproblemet har vi selv haft. Vores tre gæs blev så fede at bugen nærmede sig jorden, før vi opdagede det. Nu har de ligget på rede så længe, at bugen er en slunken pose. Jeg ved i hvert fald at gæs skal på græs også om vinteren, men efterhånden som græsset bliver ringere, mener jeg at de har behov til tilskudsfoder. Vi bruger "andevokse". Jeg håber Lone vil skrive om dette problem.

Vi bor på Møn. Skulle du have lyst er du (og andre gåseinteresserede) meget velkommen til at komme forbi og se.

Mange hilsener
Astrid Rosell (skovsprydgaard@gmail.com)

72 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Astrid Rosell, 12. juli 2009 kl. 8.44

Gæssene på Skovsprydgård

Det gik ikke med gæssenes egen rugning. Den ene gås var ellers meget stabil, men efter godt 40 dage tvang vi damerne af rederne og fjernede æggene. De var så rådne at nogle nåede at eksplodere på vej til skraldespanden!

Damerne gik først søgende rundt, men de affandt sig hurtigt med friheden til at gå ud på folden med gasen og spise sig lidt huld til. Deres hængevomme er blevet ganske tynde og brystet er alt for tyndt. Gasen var tydeligt glad for at få sine damer igen.

Et par dage senere åbnede vi lågen mellem unggæssenes fold og de gamles fold. Nu havde de set på hinanden igennem hegnet, nu skulle det så være.

Det blev til at de gamle er lidt forskrækkede over de 7 pubertetsgæs, som ikke havde nogen kvababbelser ved at løbe ind på de gamles fold og også spadsere hele vejen ind ad gåsegangen til gåseverandaen. Endnu har de ikke været helt inde i gåsehuset, men det kan kun være et spørgsmål om tid.

De gamle holder sig respektfuldt på afstand. Kun en enkelt gang har vi set gasen give en ung gås nogle nap i nakken. Den unge havde sikkert været fræk?

Endnu går de hver til sit om aftenen og vi vil ikke tvinge dem sammen. Veranda + gåsehus giver ikke plads nok til at en flok kan spæne væk fra en anden, og når de gamle ser strengt på de unge, bener de unge væk.

Vi håber at de efterhånden finder ud af det, for vi ville meget gerne kunne bruge unggæssenes hus og gård til de høns, som egentlig skulle bo der. Men vi får se.

73 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine, 12. juli 2009 kl. 9.02

Hej Astrid
tak for dit svar.

Vi skal desværre først flytte ind i vores nye hus til dec. så vi kan ikke nå at få gåse huset klar før jan. Men Hvis de ikke kan finde ud af det der med at lægge æg og ruge det første år går det nok også.

Vi vil helt sikkert sørge for at få de andre gæs på samme tid.

Vi tager dig måske på ordet og kommer forbi en dag i vores ferie.

Håber i er hjemme, men skriver lige en mail inden.

God søndag

VH
Stine

74 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 20. juli 2009 kl. 12.57

Vedr. foder til gæs – lidt fra det sønderjyske...vi har p.t. 4 moskusænder, 1 hvid gås og lige købt en grå gås som selskab til den hvide vi har.

Jeg ved ikke om det gåsefoder er optimalt, men her bruger jeg en blanding: andevokse max. 1/5 – resten en blanding af hvede/byg (hele korn). I starten gav jeg gåsen ren færdigfoder fra møllen – og hun hostede og lød som om hun havde "ondt i halsen". Jeg troede at hun var syg – så hun fik i flere perioder kamillite i vandfadet inde i stalden. Hmmm, det viste sig så at være foderet der var skyld i det – med ovenstående blanding med hele korn, så er hun i fin fin form og ingen hosteri mere...

75 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Astrid Rosell, 7. august 2009 kl. 8.54

Og de lever lykkeligt

Dette må være det sidste indlæg om familiesammenføring af gæs og gæslinger fra rugemaskine, for nu er den fulbragt. Efter at have gået sammen på foldene (først med hegn imellem, så på samme fold) fulgte de gamle om aftenen efter de unge ind til deres hus og gård. De fik vidst ikke lov at komme indenfor, men overnattede så i gæslingegården. Næste dag var det omvendt, så fulgte de unge efter de gamle ind på deres område, hvor de hurtigt fandt frem til de gamles tørkost. Der blev en vældig skræppen op, men det gik fint. Siden har alle gæs gået på samme fold og om aftenen følges de ivrigt løbende ind gennem gåseverandaen til gåsestien og kaster sig over deres andevokse, som vi supplerer med squash og kogte kartofler skåret i tern.

Græsset er ikke optimalt på denne tid, men arealet er stort, så de har vel egentlig ikke behov for supplementet, men de elsker det, vi har mange kartofler og squash, og det er en let måde at få dem ind om aftenen på. Vi giver dem 1 dl andevokse pr. fugl og en stor margretheskål kartofler/squash. Senere må squashen blive til æbler.

Jeg vil gerne takke Henrik Bang Jensen for en fin artikel og Lone Brems for hendes venlige og kyndige bistand.

Mange hilsener fra Møn
Astrid Rosell (skovsprydgaard@gmail.com)

76 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik, 16. august 2009 kl. 19.13

Hej jeg vil gerne have gæs, men ved ikke hvor meget de koster, hvad skal man give for en gås o er der garanti for at de lægger æg hvert år. hvor stort skal et hus være for 2 gæs der ruger. med venlig hilsen henrik. tak for svar på forhånd

77 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. august 2009 kl. 20.18

Hej Henrik

Det kan være en god idé at komme i forbindelse med nogen, der har erfaring i gåsehold.

Èn mulighed er at klikke sig frem via www.racefjerkrae.dk – Der dukker et link op til Danmarks gåse-, ande og kalkunavlerforening.

Brug linket og der dukker en avlerliste frem.

Det må helt sikkert være en eller flere der har lyst til at dele sin viden med dig, så du kommer godt igang både med indkøb af dyrene og med at skaffe dem gode hus- og udenomsmuligheder!

Men garanti for, at en gås lægger æg hvert år skal du næppe forvente dig ;-) – men du kan selv gøre rigtig meget for at dyrene kommer til at trives, og så vil de nok også gå igang med at yngle...

Med venlig hilsen fra
Lone

78 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine, 16. august 2009 kl. 22.28

Hej
Jeg vil også starte et mindre gåse holde op.

har fået et par af min mors moster og bestil 2 hun gæs hos en avler jeg fandt gennem Danmarks gåse og andeavlerforening.

Jeg skal give 500 kr pr stk. for dem og de er gæslinger fra i år, så må vi se om de vil lægge sig på æg de kommende forår el. vi kommer til at vente.

Jeg har haft lånt en bog på biblioteket om Ande og gåse hold til husbehov fra forlagt Skarv. Den kan desværre ikke købes længere da den er skrevet engang i 70'erne men der står meget nyttig viden.

Mine gæs får et fint hus i træ og en stor indhegning med masser af græs. Jeg vi gerne have dem til at gå frit på vores 4 Ha men jeg ved ikke helt hvor mange ræve der er i området og er bange for de bliver taget af den.

Håber du finder ud af noget.

Jeg glæder mig til at komme i gang.

Mvh
Stine

79 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine, 16. august 2009 kl. 22.28

Hej
Jeg vil også starte et mindre gåse holde op.

har fået et par af min mors moster og bestil 2 hun gæs hos en avler jeg fandt gennem Danmarks gåse og andeavlerforening.

Jeg skal give 500 kr pr stk. for dem og de er gæslinger fra i år, så må vi se om de vil lægge sig på æg de kommende forår el. vi kommer til at vente.

Jeg har haft lånt en bog på biblioteket om Ande og gåse hold til husbehov fra forlagt Skarv. Den kan desværre ikke købes længere da den er skrevet engang i 70'erne men der står meget nyttig viden.

Mine gæs får et fint hus i træ og en stor indhegning med masser af græs. Jeg vi gerne have dem til at gå frit på vores 4 Ha men jeg ved ikke helt hvor mange ræve der er i området og er bange for de bliver taget af den.

Håber du finder ud af noget.

Jeg glæder mig til at komme i gang.

Mvh
Stine

80 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Yngvild, 4. november 2009 kl. 17.11

Kjempefint å lese om div erfaringer om gåsehold, noen som kan fortelle meg hva der er ordentlig guf/snacks til gæs?

Mvh
Yngvild

81 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Roms Dyrhauge, 4. november 2009 kl. 17.19

Hej Yngvild

Mine gæs er helt vilde med nedfaldsæbler samt hvedekerner og dem får de ikke knuste eller valsede. (hvilket dog godt kan resultere i lidt fede gæs – men fedtet kan snildt tages med ud sammen med indvolde når slagtetiden kommer og fungere rigtig godt smeltet sammen med fuglefrø til fuglene til vinter. Ellers kan du prøve med masser af godt hø.

Mvh
Roma

82 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Astrid Rosell, 17. maj 2010 kl. 17.51

Gæslinger med bar ryg.
I rugemaskine har vi i år fået 10 gæslinger. De er nu 20 dage gamle. De trives fint, æder og møger sig og har det dejligt. Men de er ved at tabe alle dun på ryggen. Jeg kan ikke huske sligt fra sidste år, som var vores første forsøg. Er det normalt eller har de pådraget sig en eller anden hudsygdom?
Gåsemor har også fået børn i år. De er 3 dage yngre end "vores" og viser ingen tegn på duntab.

83 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 18. maj 2010 kl. 9.54

Astrid, det er kedeligt at høre med dine gæs. Herfra et håb om bedring!

Mvh Eivin (^_^)

84 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Astrid Rosell, 22. maj 2010 kl. 11.19

Skovsprydgårdgæslingerne: Jeg kan nu berette at det går godt igen. Jeg tror at gæslingerne kedede sig. De var begyndt at nappe hinanden og dermed plukke hinanden. Nu får de lov at komme ud på et væsentligt større område (20m2) og det har hjulpet. Vi har lavet et arrangement af hegn overdækket med hønsenet, som holdes oppe af 4 murbukke. Besværligt, men kragerne kredser om gården, og vi er usikre på om de kan finde på at hakke ned på gæslingerne.
Det ville være dejligt hvis vi kunne sætte vores gæslinger sammen med de voksne gæs og deres gæslinger, men vores gæslinger ser os som gåsemor og reagerer slet ikke på gæssenes nysgerrighed. Men måske senere, når de er blevet store nok til at gå alene på folden. Når de ikke længere kan smutte igennem foldhegnets masker og ikke længere har behov for kragesikring? Vi får se.

85 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Astrid Rosell, 2. juli 2013 kl. 9.49

Hvor farlige er krager for en gæsling?
Takket være rugemaskine har vi 8 gæslinger, som nu er en måned gamle, og 3 som nu er 14 dage gamle.
Når vejret er godt, lader vi gæslingerne komme ud på græs i hver deres indhegning. Indtil de er fuldhjertede, er det græsplænen som må holde for.
Gæslingerne æder og møger sig så meget, at indhegningerne må flyttes efter hvert besøg. Det er meget arbejde, men det værste er overdækning. Efterhånden som gæslingerne vokser, skal indhegningen gøres større, så vi kan ikke lave noget permanent.
Her er mange krager, og de kommer også på græsplænen. Vi ved at de kan tage ællinger. Vi har hørt at de også kan slå lam ihjel. Vi tør derfor ikke undlade overdækning over gæslingerne, men er alligevel usikre.
Er der nogen af Jer, som ved svar?

86 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steintor Debes, 27. april 2014 kl. 19.03

Lyder mærkeligt. Måske hugorm, hvis i bor tæt på nogen af dem. Tænker at gæssene måske har trådt i deres gemmested. Leddegigt dør de ikke så hurtigt af. Da halter de først i en tid, for til sidst at lægge ned. De dør først efter flere uger.

87 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Astrid Rosell, 3. maj 2014 kl. 17.27

Mit spørgsmål er om krager kan tage gæslinger, altså om vi behøver at overdække rugemaskingæslinger?
Vi har gjort det hidtil, men det er et pokkers arbejde.

88 af 96 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. maj 2014 kl. 17.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

89 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Astrid Rosell, 4. maj 2014 kl. 9.38

Hej Frank
Det ser spændende ud med de arrige balloner. Må jeg købe den, som du har liggende?
Hilsen Astrid Rosell
Råbylille Strandvej 50
4780 Stege
Tlf 55813386

90 af 96 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. maj 2014 kl. 9.54

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

91 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Astrid Rosell, 4. maj 2014 kl. 10.32

Hej Frank
Tusind tak. Hvordan bærer jeg mig ad? Jeg bor på Møn og aner ikke hvor du bor. Vil du i givet fald sende den til mig?
Hilsen Astrid

92 af 96 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. maj 2014 kl. 11.32

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

93 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Astrid Rosell, 5. maj 2014 kl. 12.06

Hej Frank.
Tusind tak, jeg glæder mig til at se hvepsen.
Mange hilsener
Astrid

94 af 96 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. maj 2014 kl. 21.44

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

95 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Astrid Rosell, 8. maj 2014 kl. 0.38

Hej Frank
Så er hvepsen ankommet. Hvor er det dejligt at komme i kontakt med mennesker som du! Tusind tak.
Jeg skal nok bruge vulkaniseringslim.
I år ser det slet ikke ud til at blive til gæslinger. Vi har en gase og to gæs. Den ene gås har lagt ti æg, hvoraf vi efter vandprøve har kasseret de tre. Vi venter lige et par dage (udover de 33 dage hun har ligget). Er der så stadig ingen gæslinger, må vi hellere befri hende end vente til æggene eksploderer.
Men hvepsen vil blive hængt op (efter lapning) til andemor, som så gerne vil ud i haven med sine gæslinger.
Måske er gæssene for unge? De er nu to år gamle. Den ene gås har altså lagt de ti æg (ingenting i forhold til hvad det burde være). Den anden går og hygger omkring gasen.
Mon ikke vi skal satse på næste år?
Men, som skrevet, du kan tro at andemor bliver lykkelig for at få lov til at komme i haven - takket være hvepsen!
Mange hilsener
Astrid

96 af 96 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. maj 2014 kl. 11.35

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Gæs på friland«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Gæs på friland«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider