Forum

Kommentarer til »Kan jeg reducere mængden af bananfluer i min lukkede kompostbeholder?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan jeg reducere mængden af bananfluer i min lukkede kompostbeholder? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aske Elgaard Christensen, 5. oktober 2003 kl. 11.51

Hvordan kommer man ad med bananfluer vi har dem over alt i huset vi har kikket om der har hværet bananskræller eller lindne de er mågireternge(undskyld stave fejl)hvad skal vi gøre? 0.0
_

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 6. oktober 2003 kl. 12.56

Alt organisk skal lukkes nede/inde osv. – incl vinflasker og øl sltter etc. Så går de til i løbet af 2–3–5 dage.

Men de kommer næste gang men kommer til at lade en banab eller andet frugt ligge for længe ;.) Så kender man jo kuren...

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 7. oktober 2003 kl. 0.32

Det er især i efteråret med masser af rådnende frugt udenfor, at der kommer bananfluer, eller eddikefluer, som de også kaldes, indefor i vores køkkener og andre steder, hvor der er organisk materiale i begyndende forrådnelse.

Snart er det så koldt, at de ikke længere overlever udenfor, og så bliver det lettere at slippe af med dem med ovennævnte metode. Så længe der stadig er mange udenfor, kommer der nye, så snart der er bare et lille æble med en rådplet i en skål – eller et æbleskrog på en tallerken.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Lykholt, 9. april 2004 kl. 9.37

Vi har dem i nogle af vores potteplanter. Hvad gør man ved det?

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanette Nielsen, 10. december 2005 kl. 9.58

Hejsa
, vi har også problemer med de skide fluer.

jeg har nu i 14 dage haft pakket alt frugt ind. vi har ingen tomme flasker stående med noget rest i. de er begyndt at gå i køkkenskabene ind til sirup og honning.

det er skide irreterende man skal pakke alt i pose man har. intet af det er ved at blive gammel så ved virkelig ikke hvad vi skal gøre.

er der ikke en plante eller noget de ikke kan lide lugten af?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 11. januar 2007 kl. 18.30

Vi har også haft masser af bananfluer. De er enormt hurtige, så de er svære at "smække", selvom de er små. Men vi plejer at tage støvsugeren frem, og hver gang vi ser et par stykker, tænder vi for støvsugeren og indfanger dem med den. Samtidig gør vi naturligvis det, der er nævnt i andre indlæg (fjerner dårlig frugt, skyller brugte vinglas og -flasker grundigt af osv.)
mvh

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: C. Andersen, 5. februar 2007 kl. 10.09

Har været på samtlige hjemmesider, og det eneste der er at gøre med potteplanter er... for det første at sprøjte sig ud af problemet og så er det en god idé at potte planterne om...

selv om det er frostvejr og koldt. lever de fint indedøre...

så frem med masken. og jorden

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne Møller Andersen, 29. juli 2008 kl. 22.22

Jeg har gode erfaringer med at drysse et par skovle jord i toppen af kopmpostbeholderen hvis der er fluer.

vh
Arne

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michele, 17. november 2008 kl. 10.44

Har hørt om en der med succes har brugt loppehalsbånd i potteplanter. klip dem i mindre stykker og læg dem i planterne. er værd at prøve og ganske uskadeligt.

vh. michele

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. november 2008 kl. 15.40

Hej michele

Det er nu nok en skidt idé, du bringer videre.

Det virker fredeligt er muligvi – men når pottejorden havner i komposten, som senere havner på jorden i for eksempel gulerodsbedet kan der MULIGVIS stadig være giftstoffer tilbage, som skader de organismer i mulden, der er nødvendige for at gulerødderne kan trives. MULIGVIS kan der være giftstoffer, som kan forbinde sig med gulerodens bestanddele – og så kan giftresterne havne i salatskålen :-(

I stedet for kan man anvende en jordblanding, som er mindre næringsrig, man kan gøde mindre og endelig kan delvis udtørring i korte perioder være med til at begrænse antallet af bananfluer i potteplanter.

Med venlig hilsen fra
Lone

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 17. november 2008 kl. 16.16

Med fare for at forvirre...jeg tror vi taler om to slags insekter her.

Dels er der bananfluerne. De holder til i frugt, saft, øl, vin, eddike – altså levnedsmidler hvor der er næring lettilgængelig. Bananfluerne er 3–5 mm og trinde med en gulbrun krop. De flyver hurtigt og ynder at sætte sig på ledninger og skabslåger, når de altså ikke lige mæsker sig i løgkurven eller frugtskålen. Jeg har aldrig set dem i potteplanterne. Bekæmpelse: støvsug, fjern rådnende frugt og slatter.

Og så er der dem i potteplanterne. Jeg vil gætte på, at det ikke er bananfluer, men sørgemyg. De er sorte med gennemsigtige vinger og faktisk lidt mindre end bananfluerne. De holder til i pottejorden og flyver op, hvis man kommer til at forstyrre dem. Et trick mod dem er at nedsænke hele potten med jord og det hele i varmt vand (over 40 grader) – det kan de ikke lide. Og så lade potten tørre helt ud (hvis planten kan tåle det!).

Held og lykke!

Tine

Nyt svar til emnet »Kan jeg reducere mængden af bananfluer i min lukkede kompostbeholder?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan jeg reducere mængden af bananfluer i min lukkede kompostbeholder?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider