Kan jeg reducere mængden af bananfluer i min lukkede kompostbeholder?

Kan jeg reducere mængden af bananfluer i/omkring min lukkede kompostbeholder? Der flyver i hundredevis op af beholderen når låget løftes. Det er en Humus-beholder med fluenet ved udluftnings-hullerne. Er det pga. meget nedfaldsfrugt? Vil det hjælpe at tilsætte kalk, så komposten bliver knap så sur?

Med venlig hilsen
Anne Lund, oktober 2002

Svar

Eftersommeren er tid for de små fluer, som nyder både navnet eddikefluer og bananfluer. Og de trives vældig godt i komposten, hvor der er masser af det, som de har brug for: rådnende frugt og grønsager. De kan i øvrigt trives indefor året rundt.

En kompostbeholder helt uden fluer i sommerperioden er urealistisk – også selv om der er fluenet monteret – der smutter uværgerligt nogle ned, mens du har låget af, og de formerer sig meget hurtigt. Eddikefluen er fuldt udviklet på kun 4–5 dage og begynder efter kun 24 timer at lægge op til 25 æg om dagen, og den kan nå at lægge op til 2000 æg i løbet af sin levetid. Så der er ikke noget at sige til, at der kan være en periode i eftersommeren med megen frugt, hvor der kan blive mange.

Du kan prøve at lægge et lag dækkemateriale på, når du har lagt frisk køkkenaffald i kompostbeholderen – f.eks. et lag savsmuld, høvlspåner eller blade. Hvis det ikke virker, kan jeg trøste dig med, at efterårets lave temperaturer sætter en stopper for fluelivet i komposten.

Kalk skal man kun tilsætte kompostmateriale i begrænset mængde, da pH-værdien ellers let bliver så høj, at mange af dine planter ikke vil kunne trives i komposten. Men der sker ikke noget ved at prøve at drysse overfladen med et lag kalk og se om det har en begrænsende virkning på flueplagen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Kan jeg reducere mængden af bananfluer i min lukkede kompostbeholder?