Forum

Kommentarer til »Hvordan forynger vi vores syren?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan forynger vi vores syren? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 29. november 2003 kl. 17.10

Jeg har også en stor syrenbusk ligesom den, der er beskrevet ovenfor. Den blomstrer fint og de rodskud, der gennem årene er dannet udenom, klippes som hæk.

Hvert år efter blomstring saver jeg et par af de ældste af de yderste grene ned så langt ind, jeg kan nå, for de bliver tunge og hænger for dybt ned.

"Hækken" af vildskud omkring havde jeg besluttet at klippe kraftigt ind her i vinter, for den generer efterhånden passagen forbi. – Og idag ville jeg starte. Men der er allerede knopper på skuddene!

Hvad gør jeg? Hvis jeg venter til efter afblomstring, står jeg med en grim bar busk et stykke tid.

Faktisk mener jeg at kende syrenen så godt, at der ikke sker noget ved at klippe den ind nu, selvom der er knopper på kvistene. Men tager jeg fejl?

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 30. november 2003 kl. 6.48

Når det drejer sig om vildskud, som det gør, når vi taler om forædlede syrensorter, kan man klippe dem bort når som helst.

Vær opmærksom på, at stabbene har masser af sovende øjne, der bliver til nye vildskud næste år. Det drejer sig om at få mest muligt med og gerne helt ned til de rødder, hvor skuddene kommer fra.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 1. december 2003 kl. 20.08

Tak for hurtigt svar! Så kan jeg gå igang straks.

Det affødte også en ny ide', som jeg gerne vil spørge om. Hvis jeg klipper vildskuddene ned til rødderne (og evt. lægger sten over disse steder i vinter), vil busken så sætte nye vildskud igen længere inde eller længere ude?

Kan jeg på en eller anden måde tvinge busken til at sætte nye vildskud længere inde, tættere på stammen?

For jeg vil gerne fortsat have vildskud til dannelsen af en klippet hæk omkring busken, de gror bare for langt ude nu og generer passagen, busken fylder vel 12 m2 efterhånden.

Bunden er dækket af vinca og urskoven bag de klippede vildskud er et yndet sted for pindsvin og fugle, et fredet sted, hvor jeg ikke kan komme ind. Det skal bevares sådan, bare gerne reduceres lidt.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 2. december 2003 kl. 19.53

Svaret er så nærliggende, at du selv må have tænkt på det, – og jeg er lidt flov ved at komme med det, men alligevel: Hvis du vil tvinge busken til at sætte vildskud tæt på rodhalsen, skal du bare afkorte de rødder, som bærer vildskud.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 2. december 2003 kl. 21.50

Flov? Hvorfor dog?

For jeg tror jo, at busken sætter vildskud op fra store rødder, som er livsnerver for busken.

Derfor ville jeg ikke turde kappe disse store rødder uden at forhøre mig. – Hvis jeg nu har forstået det rigtigt, så kan jeg godt kappe evt. større rødder "indenfor" det sted, hvor nuværende vildskud gror op. Er det korrekt, behøver du ikke svare.

Jeg er meget glad for svaret, det giver en løsning, som jeg ikke havde turdet anvende uden dine svar. Tak!

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 3. december 2003 kl. 16.54

Har nu klippet syrenen ind, og det viste sig, at en del var lavthængende grene, der havde skudt ud og filtret sig godt fast i vinca. Kun få nye vildskud skal fjernes, det venter jeg med til foråret, for måske vil naboen have dem. Nu er der plads, det var dejligt at få det gjort.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Marie Wesselhoff, 8. maj 2004 kl. 19.10

Vedrørende beskæring af Syren:
Jeg har en syrenhæk der er blevet for høj.

Hvornår vil det være rigtigst, at beskære
den?

Sidst den blev klippet tog det tre år før den blomstrede igen.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars B Andersen, 17. september 2006 kl. 22.20

Er det muligt at dele en stor syrenbusk i roden med en spade også grave dem ned andet sted.

vil den dø eller bare leve vidre...har en stor en som fylder meget og har tænkt på at dele den og bruge den som hæk...

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 18. september 2006 kl. 19.25

Syrener er meget svære at grave op, sikke et rodsystem! Så det bliver svært at dele sådan en, og et hårdt arbejde.

Jeg har før beskåret nogle syrener helt ned til næsten jorden, de kom frisk og fint op igen med fornyet kraft.

Peter.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne, 30. juli 2007 kl. 12.47

Min syren har ikke en masse grene, der starter i jordhøjde, derimod to temmelig tykke korte stammer, hvorfra grenene gror ud. Den er vel 3–4 m høj, temmelig skæv og skygger for en del af forhaven, så jeg ville gerne klippe den ned til en mere overkommelig højde (og måske rette lidt op på skævheden). – Er der "regler" for, hvordan man gør det?

MVH Joan

Nyt svar til emnet »Hvordan forynger vi vores syren?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan forynger vi vores syren?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider