Forum

Kommentarer til »Hvordan bliver man jordbier kvit?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan bliver man jordbier kvit? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kamran, 11. december 2003 kl. 9.19

Jeg vil gerne spørger dig om at hvordan bliver man skade, og hvad for nogle øvelser skal man lave. Kan du godt fortælle mig at hvorfor man bliver skade, og hvordan man bliver skade.

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 12. december 2003 kl. 6.25

Udtrykket "gør skade på" er et så udmærket og godt dansk udtryk, at ovenstående spørgsmål burde være overflødigt.

I princippet mener jeg, at der ikke kan stilles dumme spørgsmål, men kun gives tåbelige svar.

Derfor undlader jeg at svare.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Andersen, 29. april 2004 kl. 13.31

Hej
Vedr. jordbier
Nu har vi igennem snart 6 år, været plaget af jordbier, på vores terresse, og om sommeren er det jordbierne, der fuldt ud stryer hvem der skal være på terassen, dvs vi må flygte, pga deres nærgåendehed, ikke fordi de stikker men de er godt nok irriterende af være i nærheden af...

Samtidig underminerer de vores flotte terasse, som er lavet af brosten i store cirkler. HJÆLP hvordan kommer vi dem til livs, noget effektivt eftersøges, da vi har prøvet meget forskelling fra planteskolen.

Med venlig hilsen Annette

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 30. april 2004 kl. 0.51

Prøv at se på adressen: www.hvepse.dk/hvepseboguide/jordbier

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin Pedersen, 4. maj 2005 kl. 13.54

Vihar i de sidste dage haft en masse små bier inde i vores stue og køkken.De kravler,og virker ret sløve, vi kan nemt fange dem, men undrer os over, hvor de kommer fra? er det jordbier?

venlig hilsen Elin Pedersen,Nørup

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Krogh Jensen, 6. juli 2008 kl. 9.42

Min mand blev stukket af en bi/hvep/jordbi, der kom som en rakat op af et dybt hul, som han var ved at undersøge. Det virkede som et hvepsestik – meget smertefuldt. Jeg har læst ALT på internettet om jordbier og deres snyltere. Jeg tror, at det var en snylter, der stak min mand, så selvom jordbier i sig selv ikke er farlige, så vil vi da gerne af med dem, men det er der endnu ikke kommet svar på. Kunne godt tænke mig det! MVH Bente K

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 6. juli 2008 kl. 19.25

Angående spørgsmål 6.

I må identificere " kræet " -det har formentlig været en hveps-som også kan bo under jorden! Det samme gør humlebier, men dem skal man nu tirre meget kraftigt før de stikker.

Hvorfor tror du at det var en snylter?

En snylter er en der lever på bier og hvepse som f.eks. Varroamiden-og de stikker bestemt ikke.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Krogh Jensen, 6. juli 2008 kl. 22.14

Til Lilium – jeg har fået forkert fat i det med snylteren. Jeg troede, at det var andre bier eller hvepse, der var snyltere. Vi vil gerne af med jordbierne eller hvepsene, der måske bruger jordbiernes gange til egen yngel. Min mand er i hvert fald blevet stukket, og det gjorde iflg. ham: Forbandet ondt. Desværre et hullet meget dybt, så vi ved ikke, hvordan vi skal bære os ad med at hælde myregift i et så dybt hul. Min mand snakker om at bruge petroleum. Hører gerne mere fra dig, hvis du kan give os et råd. Med venlig hilsen og tak for hurtigt svar, Bente K.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. juli 2008 kl. 11.53

Hej Bente

Jeg antager, at der er tale om et hvepsebo i et hul gravet af enten mus, mulvarp eller mosegris.

Hvis boet er et sted, som kan markeres og lades i fred, så kan I jo vælge at lade naturen gå sin gang.

Hvis det ikke er en mulighed, må I i aktivitet.

Kan I få anbragt en støvsugerslange, så indsugningen ligger lige ved hullets kant 1–2 cm over jordoverfladen – og så lade støvsugeren køre nogle timer, mens solen er fremme?

Hvis det kan lade sig gøre, får i samlet alle insekter, der enten søger ned i eller op fra hullet.

Når støvsugeren er slukket, så tag avisen og en kop te med ud i en stol nogle meter fra hullet – observer i ½ time om der er mere flyvende aktivitet.

Hvis der er det, må støvsugeren startes igen – evt den følgende dag.

Når alle voksne, flyvedygtige hvepse er fjernet går yngelplejen stå – larver og pupper får vanskeligt ved at udvikle sig og dronningen lider også under føde- og væskemangel. Den reducerede hvepsefamilie går til grunde ret hurtigt.

Jeg håber, at I finder en løsning, så ingen af Jer skal risikere at blive stukket.

Venlig hilsen
Lone

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Krogh Jensen, 7. juli 2008 kl. 12.49

Kære Lone –
Tak for dit gode råd. Jeg har ikke skrevet, at hullet er lige over mit tørrestativ, så det er til gene på alle måder. Det er iøvrigt stort nok til, at jeg kan træde ned i det. Min store frygt er, at det måske kunne være et rottehul, som de stikkende væsener har taget i brug. Men foreløbig vil vi afprøve den spændende metode – så tak for den. Med venlig hilsen Bente K

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Thorsen, 15. juli 2008 kl. 10.49

På vores sommerhus grund har vi en række huller, hvor i der karvler bi ligende dyr ned. Det ser ud som om der bliver lavet en tue hvor sandet skubbes op. Er det jordbier og hvordan kommer vi i givt fald af med dem? Nogle af de flyvende væsner har en kraftig orange farve på vingerne.

mvh

Erik

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Krogh Jensen, 15. juli 2008 kl. 12.06

I er blevet vores jordbier kvit, idet vi sendte noget insektdræber ned i hullet. Derefter satte vi en spand over hullet et par dage. Siden har vi ikke set noget til jordbierne. De er måske fredelige, men hvis de tiltrækker andre stikkende hvepse, så er jeg helst helt fri. Tak for rådet, med venlig hilsen, Bente K

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Thorsen, 15. juli 2008 kl. 15.34

Vores problem er, at her er mange huller (mindst 50) og så er det svært med spande :)
mvh

Erik

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Krogh Jensen, 15. juli 2008 kl. 15.41

Kære Erik Thorsen – ja, det kan jeg godt se. Men prøv da bare i første omgang med insektdræber i hullerne.

Det kan være andre har nogle bedre forslag. MVH, Bente K

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christel Pedersen, 17. juli 2008 kl. 22.13

Jeg er blevet stukket af jordbier og det gør forbandet ondt ér det farligt

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. juli 2008 kl. 12.18

Hej Christel Pedersen

Håber, at du har det bedre nu!

I de fleste tilfælde er det ikke farligt at blive stukket af hvepse – bare ubehageligt.

Men det kan give problemer.

Det afhænger af stikstedet / stikstederne og af hvordan dit immunforsvar reagerer på den mængde giftstof, du har fået i dig.

Hvis du er stukket i munden / svælget og stikstedet hæver bør du tage på skadestuen / til læge.

Hvis du efter minutter eller timer oplever utilpashed i form af svimmelhed /omtågethed / besværet vejrtrækning (hvæsende som ved astma) skal du kontakte lægen/ skadestuen.

Hvis du ser blærer eller udslet tæt på stikstedet bør du kontakte lægen.

Venlig hilsen
Lone

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Riishøj, 24. juli 2009 kl. 20.46

Pas på jordbier. De kan være ekstremt aggressive. Jeg har lige være indlagt på hospitalet i 24 timer med anafylaktisk shock efter at være stukket af 5–6 jordbier. Jeg gravede i noget bunddække i haven og pludselig var de der.

Jeg har læst andre steder på nettet, at jordbier sjældent stikker mennersker. Det kan jeg så afkræfte. Jeg er sikker på, at det ikke var hvepse, da brodden blev siddende i stikket.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Xxx, 11. september 2009 kl. 14.33

Altså du skal bruge 1 l van med 5 te ske sukker og 2 pakker gær når de spiser dem hæver de og BOOM!§

Nyt svar til emnet »Hvordan bliver man jordbier kvit?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan bliver man jordbier kvit?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider