Hvordan bliver man jordbier kvit?

På min terrasse og rundt om denne, er nogle hvepse/bier begyndt, at grave sig ned imellem fliserne og ned i jorden, hvorefter de skubber jorden op. Hvad er det for nogle hvepse/bier der lever i jorden, og hvordan bliver man dem kvit, da de formerer sig mere og mere for hvert år? Kan det være jordbier, hvis sådan nogle findes?

Med venlig hilsen
Erik Skaaning, september 2002

Svar

Der er masser af gravehvepse og bier, som bor i jorden. Ingen af dem gør skade på mennesker, og i hvert fald gravehvepsene er meget nyttige som bekæmpere af planteædende larver. Så hvorfor fjerne dem? Men i givet fald kunne du forsøge at gøre dem livet surt ved at holde sandet mellem fliserne vådt, så det er for koldt til deres behov.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvordan bliver man jordbier kvit?