Forum

Kommentarer til »Giv fuglene en kasse, der dur«

På denne side finder du kommentarer til teksten Giv fuglene en kasse, der dur. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 12. januar 2004 kl. 14.16

Husk at ophænge kassen mod nord eller øst, da der bliver meget varmt i kassen når solen står på.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Richard Lund, 12. januar 2005 kl. 10.02

Fuglekasser.

Jeg har en åben fuglekasse,hvor jeg giver
småfuglene mad,der kommer ca 30,fugle 2 gange om dagen og for mad.

Hvis man køber en fuglekasse hvor de kan bo når det bliver koldt,hvilken mindste højde
er,når den skal op i højden.

Jeg har både et skur og en mur hvor jeg kan hænge fuglekassen op på som er ca,2,meter,er det nok med den højde.

Svar udbedes,tak

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ernst Karlskov, 25. oktober 2005 kl. 1.55

Jeg har bygget gammelt stråtags bondehus til 2o fugle med forskelige hul størelse så jeg forhåbentligkan se en helt masse fugle unger til foråret jeg har en masse fuglr nu i haven men mest gråsenoliker, som min far altid kaldte dem. Men jeg har også nogle skovduger som kommer og sider på min have låge og det medføre et være svineri i og omkring lågen hvordan forhindrer jeg disse duger i at sætte sig på havelågen, jeg har lavet en ståltråd som jeg har sat op øverst på bræderne til lågen men det vil de jo som sagt gerne skide på. vi vil gerne fodre dem men de er sviner meget til hjælp

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan L., 27. juni 2007 kl. 9.59

Hej Richard,

2 meters højde er nok og meget laver end det skal du heller ikke gå.

Mvh.

Jan
www.vivara.dk

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 6. marts 2009 kl. 23.14

For nogle år siden byggede jeg et fuglefodringshus med lejlighed på toppen. Allerede foråret efter flyttede musvitten
ind. Da jeg p.gr. af et ringduepar, der fik forkærlighed for at sidde på rygningen, satte jeg plantenet om hele huset – sådan, at det ragede ud over kanterne på siderne.Musvitten
flyttede ind, og havde efterfølgende travlt med at fjerne al
plantemateriale, der stak op. Da ungerne kom frem, sad min
nabokone på den anden side af hækken og passede på, at der ingen kat kom forbi. Jeg havde håbet, at fuglene kunne reducere
bladlusemængden, men det synes ikke tilfældet.

Hvis haven er for indelukket, eller der er meget læ, kan det
mon forklare den enorme bladlusehob, jeg har i min lille
æblerose?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 7. marts 2009 kl. 8.55

Musvitterne har helt sikkert været med til at reducere bladlusantallet, men da lusenes vækstrate er meget høj, kan bestanden vokse selv under tryk af fjender. Du har således set nettoresultatet, og problemet kunne let have været værre endnu.

Årsagen til de mange bladlus, generelt set, skal typisk findes i plantens placering, gødskningen og sæsonens variable klimaforhold.

Din rose står forhåbenligt solrigt, med MIN. 6 timers sol. Med afstand til hæk og andre større vækster.

JORDEN Med placering følger ud over lys og skygge jordbundsforholdene. Planterødder i rodzonen fra konkurrerende planter, sten, muldlag, fugtighed og gennemtrængelighed for rødderne spiller en væsentlig rolle. Hvis jorden er for tør eller hård at gennemtrænge, favoriseres lusekolonier særligt i varme, tørre perioder. Planter med tørkestress har desuden et større indhold af aminosyrer i saften, hvilket er fordelagtigt for lusenes eksplosive vækst.

GØDSKNING Overskud af kvælstofgødning øger ligeledes aminosyreindholdet o i saften, hvilket kan favorisere lus. Fugtig jord og gødning
KLIMA I varme tørre perioder har lusene en kortere generationstid, hvor de kan "løbe fra" naturlige fjender. Sådanne vejrforhold giver store variationer fra år til år. Hvis problemet er regelmæssigt tilbagevendende år efter år på samme planter, er der antagelig problemer med dræn eller for tør jordbund under jordoverfladen.

METODE En af de nemmeste og mest effektive metoder er at knipse lus af og nuldre knopper og stængler med fingrene, så lusene knuses. Uvingede lus, der havner på jorden er ilde stedte. Vejen tilbage er overordenlig farefuld og besværlig, da mangfoldige fjender og strabadser lurer.

Løs jorden med greb forår, og sørg for et godt dække af organisk materiale under planten. Dette kan evt dækkes med kønnere underbeplantning. Jorddække mindsker udtørring markant.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Samuelsen, 5. marts 2010 kl. 22.26

Hvordan skal en gåse rede kasse se ud,med mål og div

mvh Evald

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 12. marts 2014 kl. 22.26

Stærene renser selv deres kasser. Ja, men det kan være umuligt for dem og for alle de andre fugle. Vi har renset redekasser og fundet 2 døde mursejlere og 6 døde unger (blåmejse og musvit) i gamle kasser. I en hvinandekasse have stor gedehams haft bo

Det er altså en god idë at kigge kasserne efter og rense det gamle redemateriale ud. Hvis der er fuglelopper skoldes kassen.

Hvinænder + andre fugle skal muligvis have strøelse, se i en fuglebog.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J H Madsen, 20. februar 2016 kl. 18.35

Link til fuglekasse-bygning:

www.fuglevaernsfonden.dk/naturvejledning/byg-fuglekasser?task=view&id=193

Venlig hilsen, J H Madsen

Nyt svar til emnet »Giv fuglene en kasse, der dur«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Giv fuglene en kasse, der dur«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider