Forum

Kommentarer til »Kan japansk mispel vokse i Danmark?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan japansk mispel vokse i Danmark? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sys Elkær, 2. februar 2011 kl. 16.17

Min mor har to japanske mispler i en gennemgang til sit redskabsskur. Hun har lavet planterne for mere end femten år siden af frø hjembragt fra Sydspanien. Planterne må have fået frost flere gange, for der er enkelte trævægge, et gennemsigtigt plasttag og intet gulv. De vokser i en trætønde og en krukke, hvor rødderne må være vokset ud gennem bunden og ned i jorden, for de får stort set aldrig vand. Misplerne trives glimrende, bliver klippet ned jævnligt, fordi de når op til taget og producerer med jævne mellemrum pænt med frugter.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helmer Dahl, 17. april 2012 kl. 6.07

For ca. 5 år siden tog vi frø med hjem fra Madeira. De spirede og vi fik lidt planter.
Af disse fik vi 2 store planter.
den ene plantede vi ud i haven, den overlevede ikke vinteren.

Den anden - i en krukke - overlevede fint i en ret stort drivhus, uden opvarmning. Vi plantede den ud i drivhuset før vinteren 2009-10.
Den har nu overlevet 3 vintre - bl.a. den meget lange og kolde 2010-2011 uden opvarmning med frost.
Vi er meget stolte af den . Den er nu en ca 1.5 m. høj busk med flotte store grønne blade og friske skud. Vi venter spændt på om den sætter frugt.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. april 2012 kl. 7.17

Sten Porse
Man kan godt købe den herhjemme, eller man har kunnet.
I 2001 var den på frugtfadet til en sammenkomst jeg holdt. Den var indkøbt hos den lokale arabiske gartner/grønthandler.

mvh Vibeke

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Nielsen, 4. juli 2012 kl. 10.30

Japansk mispel, Eriobotrya japonica gror flere steder i Københavske haver, bla. står der et træ, plantet i 2001 på hjørnet af Vibevej/rørsangervej København NV.

Frugterne sælges om foråret maj/juni hos mellemøstlige grønthandlere.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leise Lilja, 23. oktober 2013 kl. 17.06

Jeg har også to Japansk Mispel, sået af kernerne i to frugter jeg plukkede på Korfu for ca. 13 år siden.
Om vinteren har de stået i min "havestue" (muret bygning, med store vinduer, - og vinter-opvarmning til ca. 14 grader), ellers har de stået ude. (i krukker)
Den ene når nu næsten loftet, og for første gang har den sat blomsterklaser (9 stk.) som nu er begyndt at åbne sig til hvide blomster. (den anden er lavere, og kun med blade)
Nu er det jeg undrer om der kommer frugter af sig selv, af blomsterne, - eller om det kræver bestøvning, og i så fald:
Kan det nytte noget "at penslet lidt" fra blomst til blomst?
Begge min planter stammer fra frugter -
FRA SAMME TRÆ (på Korfu)..giver det så ikke mening, at håbe på frugter?
Sender gerne et foto senere, med fuld blomst.
mvh Leise Lilja, Jyllinge

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helmer Dahl, 23. oktober 2013 kl. 18.16

Jeg har selv en japansk mispel også fra hjemtagne frø men fra Madeira. Min er blevet meget stor (ca 2,5 m høj busk) Den er plantet direkte i jorden i mit ret store uopvarmede drivhus.Den er ca 6-7 år gammel, og har uden problemer klaret de sidste års kolde vintre, hvor der har været frostgrader i drivhuset(der har været ret tyk is på vandet i min regnvandsbrønd). Kun enkelte helt nye skud kan være visnet bort. Den blomstrer ikke endnu, men jeg vil spændt afvente, om der kommer frugt på ovenstående. Jeg har iøvrigt gennem en tidligere forespørgsel fået oplyst, at der skulle stå et større træ i Kbh.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leise Lilja, 23. oktober 2013 kl. 19.39

Det var da noget af en højde! på din plante. Dejligt at læse den kan tåle en del kulde....for når min når lofthøjde, begynder jeg at får et placeringsproblem i havestuen.
Da den står i krukke, får den måske behov for en omplantning (?) på et tidspunkt. (så må jeg tilkalde hjælp..)
Sjovt der er flere med denne plante, så kan vi jo udveksle erfaringer.
Jeg vender tilbage her, hvis mine blomster skulle blive til frugter, -men mangler jo nok noget bestøvning..(?).

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helmer Dahl, 25. oktober 2013 kl. 14.42

Tak for ovennævnte, jeg sender lige et billede af min japanske mispel fra drivhuset. Bemærk lige planterne foran også fra Madeira en papagøjeblomst stelizia, dem har jeg flere af - til venstre stikling fra Grand Canaria - Carissa Macrocarpa - meget sjælden i Danmark , jeg har også een, der har blommestore frugter - endnu umodne

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leise Lilja, 5. november 2013 kl. 11.50

Hej igen, Helmer Dahl...
jeg ville sende foto af min Mispel med blomst i, men af én eller anden grund lykkes det ikke.. i dag
(kravet sat ned til str.af foto, men selvom jeg formindsker det, lykkes det ikke)
mvh Leise Lilja

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leise Lilja, 2. maj 2014 kl. 18.20

Jeg har tidligere skrevet om min Japanske Mispel- (herover sendt et foto af den ene (har to).
Siden sidste, har den ældste (den første jeg havde "lavet" af frø fra Korfu, for 13 år siden), fået 28 frugter!
Hvilken glæde den har bragt mig, - og nu en masse nye frø, der er jo 4 stk. i hver frugt. Planten er ca. 19o cm.
(Sender måske et foto af det, men var lidt besværligt husker jeg...)

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leise Lilja, 8. august 2015 kl. 14.13

Af de tidligere nævnte frugter, (som jeg såede frøene fra) har jeg nu 8 pænt store planter.
Når - hvis - de også kommer til at nå lofthøjden herhjemme, så...
må jeg af med nogen af dem.
mvh Leise Lilja

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leise Lilja, 8. august 2015 kl. 14.16

Hej Helmer Dahl.
Hvordan går det med planterne i dit drivhus?
mvh Leise Lilja, Jyllinge.....med stor Japansk Mispel (der døde) men har nu 8 "unger af dens frø".
mvh Leise Lilja

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Walsøe, 6. september 2019 kl. 12.12

Er der nogen der har klippet toppen af japansk mispel, for at gøre den mere busket? Og taber jeres bladene om vinteren, min står i vinterhave laveste TP. 4 grader.

Nyt svar til emnet »Kan japansk mispel vokse i Danmark?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan japansk mispel vokse i Danmark?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider