Kan japansk mispel vokse i Danmark?

Vi har for tre år siden hjembragt fra Spanien (Andalusien) mispelfrugter, og det lykkedes at få fem planter ud af det.

I 2010 udplantede vi tre, hvoraf de to er bukket under (blev plantet bag stenen på kirkegården). Det tredje, som står på en varm plet i haven ser ikke for godt ud. Er det umuligt at få japansk mispel til at gro i Danmark?

Med venlig hilsen
Bennie Bakmann, januar 2011

Svar

Desværre er japansk mispel så meget af en subtropisk plante, at den ikke klarer sig på friland i Danmark. Hvis man har en frostfri vinterhave, kan den fint overvintre dér, men ellers må man sætte sin lid til den globale opvarmning…

I øvrigt er det ærgerligt, at man ikke kan købe frugterne her. De smager virkeligt godt!

Læs mere om japansk mispel på EMU, Danmarks undervisningsportal under Eksotiske frugter.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan japansk mispel vokse i Danmark?