Forum

Kommentarer til »Oka«

På denne side finder du kommentarer til teksten Oka. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Rafn, 4. februar 2011 kl. 22.07

Jeg bestilte to sorter af oka fra England i foråret, en gul og en rød sort. Begge blev sat samtidig med kartoflerne, groede voldsomt og frodigt. Jeg lod dem stå i jorden i køkkenhaven her til vinter grundet efterårstravlhed og jeg havde egentlig afskrevet dem grundet den hårde vinter vi har haft. Stor var min overraskelse da jeg ved opgravning af de sidste overvintrede pastinakker lettede lidt på jorden i rækken ved siden af - der hvor okaerne havde stået - og fandt fine lyserøde knolde. En del af de øverlige knolde var dog frostsvedne og smattede, men blot 5-6 cm. nede i mulden så knoldene uskadte ud. Her skal det siges at jeg ikke har hyppet dem en eneste gang og at det eneste vinterdække har været de sammenklaskede toppe. Jeg tog en håndfuld intakte knolde ind og lagde dem i køleskabet for at se hvordan de ville opføre sig når de blev tøet op. Trods enkelte hvide frostsvidninger ser knoldene i øvrigt fine, faste og uskadte ud. Jeg er nu spændt på om de også er spiredygtige og klar til endnu en sæson i haven.

Englænderen jeg købte dem af sagde at han overvintrede knoldene i køkkenhaven, som eks. jordskok, pastinak etc., men jeg var tvivlende omkring deres frosthårdførhed i Danmark - især med sådan en vinter som den vi har haft i år. Umiddelbart kunne det dog se ud som om at der er hårdføre sorter med knolde som i det mindste kan overvintres/lagres under jorden i køkkkenhaven på friland året rundt. Om de er i stand til at skyde igen her til foråret må tiden vise - jeg venter spændt ;-)

Mvh
Søren Rafn

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tone Fryd Pedersen, 16. marts 2011 kl. 17.30

Hej Søren,

Kan du oplyse hvilken planteskole i England du bestilte Oka hos?
Jeg har forgæves googlet efter Oka knolde men endnu ikke fundet et sted.

De venligste hilsner

Isabella Sofia

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 16. marts 2011 kl. 18.49

Oca skal opbevares frostfrit.

Man graver dem op om efteråret og opbevarer dem i tør sphagnum ved 1-5 C. Køleskab kan bruges-ellers kan man nedkule dem med plasticdække, så de ikke får væde om vinteren.
Man kan med fordel pottekultivere dem i det tidlige forår og siden plante dem ud når faren for frost er forbi.
Hvis man skal have noget udbytte af betydning er det vigtigt at forlænge vækstsæsonen ved at dække dem med Bionet i september -oktober-så de ikke får nattefrost.
De begynder først at sætte knolde når nat overskygger dag d.v.s. mindre end 12 timers lys ( det samme gælder iøvrigt også kartofler fra sydamerika hvor knoldene stammer fra -jeg havde mine Oca fra Peru , men fik i tilgift en violet kartoffel).
Iøvrigt eksisterer der rigtig mange sorter. Gældende for dem alle er at Oxalsyreindholdet kan nedsættes ved, at man efter høst udsætter dem for sollys.
Iøvrigt er de meget eftertragtede af snegle.
Lidt mere information om Sydamerikas glemte grøntsager og frugter kan du læse om her :
www.nap.edu/openbook.php?record_id=1398&page=82

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 16. marts 2011 kl. 18.58

Nu har jeg tjekket på nettet, hvad oka er, men smager de godt?

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 16. marts 2011 kl. 19.04

De smager lidt som en meget ny kartoffel eller som artiskokbund.
De skal koges i få min og serveres med kryddersmør.

Jeg har vedhæftet et bilede af min høst.
Det er en grøntsag man dyrker for sagens skyld og ikke for at mætte den sultende befolkning.
Link her :
www.flickr.com/photos/16734351@N00/59039205/

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Rafn, 16. marts 2011 kl. 21.13

Mine oca har som sagt overvintret i køkkenhaven denne lange hårde og meget kolde vinter. Den håndfuld jeg tog op efter den første tøperiode er begyndt at spire i den boks jeg har dem liggende i - i køleskabet. Til gengæld strøg resten af knoldene i bedet med den lange periode med barfrost vi har haft - så sneen har fungeret som fin isolerende vinterdække. Jeg er dog stadig imponeret over at de overlevede i haven så længe.

Jeg fandt mine knolde over internettet (ebay) og mine kriterier var at de skulle have været dyrket succesfuldt på vores breddegrader (i det her tilfælde england) da det er kortdagsplanter, hvilket kan betyde at knoldene ikke når at formes inden frosten svider toppen på meget sent udviklende sorter.

Mvh
Søren

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Kruse, 19. marts 2011 kl. 17.20

Jeg har nogle til salg på qxl - gule og røde -

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Kruse, 19. marts 2011 kl. 17.20

Jeg har nogle til salg på qxl - gule og røde -

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 3. december 2013 kl. 8.06

Hej
Her til jul kunne jeg godt tænke mig at give - oka - i julegave. Er der nogen, der ved hvor man kan købe - og hvordan de opbevares til foråret.
VH Benedicte

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. december 2013 kl. 0.07

Ikke sådan lige - har du prøvet at google dem for at finde en forhandler?

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. december 2013 kl. 12.12

Har lige google dem og kan derfor oplyse at Holstebro urtehave har dem i deres sortiment for 2013/2014. De koster kr 30 for 5 store og kr 30 for 10 små. Priserne er eks. porto .

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 6. december 2013 kl. 13.36

Tusind tak.
Nu har jeg også lært om denne urtehave.
Go jul.
VH Benedicte

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. december 2013 kl. 14.59

Du og andre må også have en god jul.......

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Scion Stem, 19. februar 2014 kl. 20.00

Hej Søren Duun

Tusind tak for info. Jeg var ved at købe fra amazon.co.uk. Jeg har købt Oka knolde fra urtehave. De er en af ​​de bedste sælgere i Danmark. For 5 stykker proto er kun kr 20, meget enkelt at købe, bare send en mail med det emne jeg gerne så inden for et par dage, det ankom ikke behov for forudgående betaling, Anders Bach er en fantastisk sælger.

Med venlig hilsen
S.Stem

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. februar 2014 kl. 13.14

Det glæder mig at høre, jeg skal nok varm anbefale dem til andre..
De har mange sjove og spændende ting og ved at støtte dem kan vi holder liv i de gamle og sjældne planter .

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Scion Stem, 2. marts 2014 kl. 14.34

Hej

Mine Oca knolde fik podekviste jeg plantet 19 Februar 2014 og i dag 2 marts fandt jeg 2 podekviste ud af 5. Samme dag jeg plantet peberrod også fandt jeg også podekviste i dag. Tak for dette forum.

S.Stem

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Scion Stem, 2. marts 2014 kl. 14.35

Peberrod

Mvh
S.Scion

Nyt svar til emnet »Oka«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Oka«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider