Forum

Kommentarer til »Flytning af store træer«

På denne side finder du kommentarer til teksten Flytning af store træer. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Junggreen Have, 4. februar 2004 kl. 21.19

Flytning af træer, løsning af rodklumpen: Brug evt. en kraftig stålwire der lægges rundt om bunden af rodklumpen. Wiren trækkes igennem jorden som en osteskærer. Bagefter lægges nogle meget brede bånd omkring rodklumpen, så den kan trækkes hen/op på en plade til videre flytning...

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 9. maj 2006 kl. 15.02

Hej havefolk

Jeg vil gerne flytte et sjældent æbletræ fra nordsjælland til Møn. Træet er 4–5 år gammelt og oprindelig et skud fra et gammelt træ. Det måler 2,5 meter i højden og det samme i bredden. stmmen er nu ca. 6 cm i diameter. Er det vigtigt om jordbundsforholdene er de samme der hvor det kommer hen? hvor tæt på træet skal jeg grave renden og hvor dybt? når nu det er blevet maj og jeg senest kan flytte det i august er det så ligegyldigt med renden og det med at det skal forberede sig til flytning?

mange tak for hjælpen :>)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 9. maj 2006 kl. 17.52

Du kan godt sikke rundt om træet nu, og håbe på at træet når at danne gode nye rødder inden august. Du må forsøge at finde ud af hvor træet har sine rødder, så du får så meget rod med i klumpen som muligt. Men jeg tror det bliver vanskeligt at få det til at klare sig. En forudsætning er, at du holder klumpen let fugtig underflytningen, og at du vander godt og grundigt en lang periode efter flytningen. Jeg vil i stedet forslå, at du laver en podning af træet, så får du et træ som svarer til det du flytter. Du kan lave det ved okulation.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 9. maj 2006 kl. 22.43

Ih, tak Jens...jeg vil se på hvor den har sine rødder (selvom jeg absolut ikke ved hvordan jeg ser det). Måske det ikke bliver så stor en klump...hmmm...og så vil jeg binde klumpen ind i pressenning og vende den godt...pewh det bliver vist tungt

Tak for hjælpen

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 9. maj 2006 kl. 22.44

Ja der skulle stå vande den godt *s*

Nyt svar til emnet »Flytning af store træer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Flytning af store træer«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider