Forum

Kommentarer til »Overvintrede pelargonier skal beskæres«

På denne side finder du kommentarer til teksten Overvintrede pelargonier skal beskæres. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 23. marts 2011 kl. 14.46

Jeg har med stort held overvintret mine pelargonier ved almindelig stuetemperatur. Det var dog ikke de store planter, men småplanter lavet af stiklinger i løbet af sommeren. Ca. 3 ud af 25 planter er gået til i løbet af vinteren, resten er nu i fuld gang med væksten- jeg har ompottet og lavet nye stiklinger af alt det afskårne.

Så det kan altså sagtens lade sig gøre at overvintre også sel om man ikke har rum med kølige temperaturer.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 23. marts 2011 kl. 20.11

Mine pelargonier (4 stk.) har overvintret i 3-5 grader i væksthus. Jeg er godt klar over, at det lige er på grænsen til at være for koldt, men de ser flotte ud nu og står med pænt mange blomsterknopper.
Tak Karna, for billedet af Vancouver centennial! Sådan en har jeg nemlig, men kendte ikke dens navn. Og da jeg har boet i Vancouver, er navnet mig særlig kært.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 24. marts 2011 kl. 10.58

Hej Knud

Jeg kunne ikke stå for de flotte blade, så den måtte fotograferes - og viderformidles. Det var så en af de spændende oplevelser på Skånsk Trädgårdsmessan, hvor der i år ikke var så mange nye og spændende ting som sidste gang, jeg var der.

Hilsen Karna

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 24. marts 2011 kl. 14.35

Jeg overvinter mine pelargonier ved 5-8 grader, det er en meget ideel temp. til dem.
Der er dog dem med de trefarvede blade og så disse Spanish Banks, Stan rawlings m.fl. de vil gerne have det lidt varmere og noget mere lys

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 25. marts 2011 kl. 15.33

Åh, jeg ville så gerne have det ideelle rum til at overvintre både pelargonier og alt muligt andet. Men det har jeg ikke og derfor forsøgte jeg med overvintring i alm. stuetemperatur. Det er lykkedes til fulde og den første plante er endda begyndt at blomstre. Har dog hørt fra flere at det ikke går hvis man har traditionel radiatorvarme. Vi har gulvvarme, så planterne har ikke stået i vindueskarme med varme loge nedenunder.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. marts 2011 kl. 8.23

Mine har heller ikke fået mere end 3-5 grader, og de har det også fint. Noget ranglede, men inden så længe bliver de klippet en del ned. Skal dog lige have nattemperaturen i drivhuset lidt op, før jeg går i gang - så kan jeg også nå at få lidt stiklinger, som er på vej i store mængder.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 27. marts 2011 kl. 23.44

Hej Anja

Artiklen mangler et eller flere gode billeder af de lidt ranlede overvintrede pelargonier med begyndende nye skud. Du har alligevel kameraet fremme ret tit. Kan du ikke tage et par billeder til artiklen og sende dem til mig.

Mange hilsener
Karna

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. marts 2011 kl. 10.56

Hej Karna -

jo - jeg smutter lige en tur i drivhuset!

Det kræver nu heller ikke den store overvindelse lige nu - der er herligt derude...

mvh
Anja

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. marts 2011 kl. 11.48

Jeg fik vist fyldt din mailboks op - sig til, når der er plads til de to sidste..

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eli Posselt, 18. maj 2011 kl. 18.44

Hej Knud Halskov.
Jeg leder efter et skud af Vancouver Centennial. Jeg ser du har den. Vil du bytte/sælge, jeg har en del forskellige sorter, jeg kan sende en liste, hvis du er interesseret.
Venlig hilsen
Eli Posselt

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Hansen, 1. august 2011 kl. 21.56

Jeg har med held, klippet dem helt ned og rystet så meget jord af som muligt, pakke ind i aviser og ned i en sort sæk og så ind i et frostfrit rum (i mit tilfælde naboens skur), men ellers et skunkrum f.eks

Om foråret skal de så bare forkæles lidt ekstra med gødning :)

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Sørensen, 4. april 2013 kl. 21.49

Jeg er meget forundret over at læse om pelargonier til overvintring/hviletid ved så lave grader :-) Min mor har altid haft vindueskarmene fyldt med pelargonier året rundt, og de blomstre smukt, og hun tager stiklinger og hun får endnu flere :D Hendes er også pæne og ret buskede på trods af at de er i vækst året rundt. Kunne man ikke blot tage sine pelargonier ind fra terrassen i ny jord og potte og så nyde dem inde i stuen om vinteren? :-)

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. april 2013 kl. 21.55

Jeg har ikke blomster i vindueskarmene - vil hellere kunne se ud :)

Og tager aldrig planter med blade ind pga. risikoen for bladlus... Jeg starter nemlig en masse chiliplanter inde i efteråret, og det er noget rigtig skidt, hvis der går dyr i dem.

Så mine ret få pelargonier må forsat nøjes med 3-5 grader!

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Sørensen, 4. april 2013 kl. 22.07

Hehe jeg ville heller ikke have plads i karmene i år..... PLADS KRISE :D
Det med lusene er selvfølgelig rigtig. Det problem har hun aldrig haft, da de jo bliver inde hos hende. :-)

Nyt svar til emnet »Overvintrede pelargonier skal beskæres«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Overvintrede pelargonier skal beskæres«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider