Forum

Kommentarer til »Stiklingeformering af lavendel«

På denne side finder du kommentarer til teksten Stiklingeformering af lavendel. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 23. februar 2004 kl. 16.33

Sidste år klippede jeg min række af lavendler med hæksaks og lavede så mange stiklinge, som jeg orkede af det.

En tid efter mødte jeg en, der netop havde købt en del lavendler i en planteskole for 500 kr. Det er mange penge, synes jeg.

Så jeg foreslår, at de af os, der alligevel skal beskære vore lavendler, tilbyder enten bare afklippet eller at lave stiklinge.

Sidste år satte jeg nogle i en flamingokasse under hvid plast og resten ude uden dække. Dem ude blev bedst, og jeg fik til kant i mit nye bed.

Vigtigst er, at de hives af med hæl, at de nederste blade ribbes af, og at de sættes med kun lidt af toppen over jorden. Gerne i halvskygge og let fugtig jord, så kan de glemmes til de er klar til udplantning først i august. Sæt 1/3 del mere end der er behov for.

Jeg skal beskære de gamle i år igen, og tilbyder afklip for 15 kr. + porto. Tlf. 86 13 76 13.

2 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 11. april 2005 kl. 18.58

Da min svigermor klippede sine lavendel ned sidste forår, april måned, fik jeg alt afklippet forærende. Dem satte jeg ned i jorden, klippede toppen af dem og vandede når resten af bedet trængte. Over halvdelen af hendes afklip blev til små nye planter, selv om der ikke blev ''nusset'' omkring dem. jeg blev forbavset over at der alligevel blev så godt et resultat, selv om jeg faktisk ikke behandlede planterne særlig godt.

3 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mimmi Ludvigsen, 21. maj 2005 kl. 18.14

Vi har en del lavendelplanter som ikke trives særlig godt, de går faktisk ud, stille og roligt en efter en. Vi beskærer dem i foråret eller efteråret, uden særligt godt resultat. Kan det være jorden der ikke er egnet, vi har lerjord.

4 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 21. maj 2005 kl. 19.55

Vinteren har været hård ved lavendel og salvie i år. Både min gamle, store salvie og min lavendelhæk tog stor skade. Men der var spirer i bunden af lavendelhækken, så jeg skar den helt ned, næsten til grunden. Også mange af de yngre må erstattes at de nye stiklinge, jeg satte sidste år, de har klaret sig forbavsende godt. – Jeg har iøvrigt læst og hørt, at hvis man sætter dem ret dybt i jorden, altså med knudepunktet under jorden, så klarer de bedre frosten – det samme for rosmarin.

5 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 22. maj 2005 kl. 15.38

Prøvede en gang at grave mine lavendler længere ned i april måned, fordi de var blevet for tynde i toppen. Det var der ingen problemer ved, men det varede længere før de begyndte at skyde.

Hilsen Helle-Sofie

6 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Krogh, 18. august 2006 kl. 10.36

Hvis jeg laver lavendel-stiklinger nu i august måned, hvornår skal de så plantes om og hvordan skal de opbevares i vinter?

7 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 18. august 2006 kl. 20.50

Helt ærligt – jeg ville ikke gide at lave lavendelstiklinge på det her tidspunkt af året. For da kan de ikke "stikkes" ude, men må drives i potter med priklejord med plast over, enten inde eller til nød i drivhus. Der er jo ikke så lang tid til vinter, og fuldt hårdføre er lavendel ikke, så nogle vil sikkert gå til eller aldrig nå at lave rødder, hvis du stikker dem ude nu.

Det er så langt lettere at gøre det sidst i april, hvor de alligevel skal beskæres. Find dig da en plet jord, evt. i udkanten af skyggen fra et træ, som holder sig fugtig længere end jord i fuld sol. Stik dem der, så kan de plantes ud i august. Sådan har jeg gjort i årevis.

8 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 18. august 2006 kl. 20.53

Tak for det Clara.

Det er endnu ikke lykkedes for mig, at stikke lavendel på dette tidspunkt.

Mvh Helle-Sofie

9 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Krogh, 20. august 2006 kl. 15.33

Jeg siger tak for rådet og venter til april.

Hilsen
Per krogh

10 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 21. august 2006 kl. 13.39

Det undrer mig altså meget, at du beskærer lavendler i april, Clara. Jeg lader mine lavendler blomstre, og når de er færdige med det (som regel midt i juli), beskærer jeg dem. Hvis jeg beskar dem i april, ville jeg jo skære alle blomsteranlæggene væk.

Jeg stikker også først lavendler efter blomstringen, og det foregår som beskrevet af Clara helt simpelt ved bare st stikke dem i jorden. Det er ikke dem alle sammen, der bliver til noget, så jeg plejer at sætte 2–3 stykker for at være på den sikre side.

11 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Krogh, 21. august 2006 kl. 18.42

Man kan vist konkludere, at det er med lavendelstiklinger som med kartoffeldyrkning: alle har deres egen måde. Så jeg forsøger, hvad der er bedst i min have/jord og prøver med stiklinger både nu og til april.

Hilsen

Per Krogh

12 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 21. august 2006 kl. 22.23

Hej Merete

Hvert forår ca. 20. april beskærer jeg mine lavendel, nogle gange med hæksaksen, og det er af det afskårne, jeg tager stiklinge. De skyder igen og blomstrer flot, dog nok lidt senere end dine.

Sidste år var de alligevel blevet for voldsomme og frosten havde været hård ved dem, så de blev omhyggeligt skåret helt ned til hvor nye skud tittede frem på stammen tæt over roden. Alligevel blev de store og blomstrede.

13 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 15. maj 2007 kl. 21.46

Hej med jer,
Det lyder til at der er mere end bare et par havekyndige der kan hjælpe mig med et par spørgsmål omkring stiklingeformering af lavendel.

Jeg har en stor lavendel stående i sommerhuset og vil gerne have mange lavendler i et langt bed.

En af jer har skrevet at man skal huske at få ''hælen'' med når man tager stiklinge. Men hvad er ''hælen''?

Andre siger at man bare skal stikke – betyder det at jeg kan klippe 5 cm toppe af de unge lavendelskud her i maj, dyppe dem i vand og stikke dem i jorden omkring den eksisterende lavendel? (Givet at der er lidt skyggefuldt noget af dagen på stedet så de ikke udtørrer).

Håber I vi hjælpe mig.

14 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 4. juni 2007 kl. 23.08

Hej Anne.

Et lidt forsinket forsinket svar, men jeg håber det går alligevel.

Hælen. Når du river stiklingen/grenen af, følger der noget af barken fra moder-planten med. Med lidt fantasi kan du se at det ligner en fod (barken er foden og der hvor den har siddet fast på moren er altså hælen)

Du skal slet ikke spekulere så meget over det med lavendel-stiklinger. De er altså ret taknemmelige at få til at spire og gro, lige meget hvordan du gør.

Jeg plejer at klippe mine lavendler ned om foråret så der kun er lidt grønt tilbage. Alt hvad der er klippet af er stiklinger. Jeg rydder de nederste 4–5 cm for blade, napper toppen af og så stikker jeg dem rigtig godt ned i jorden og giver dem lidt vand. Og så venter jeg og ser hvor mange der kommer. Det er langt over halvdelen. Og den store plante vil have godt at at blive klippet, den skal nok blomstre fint samme år.

Jeg vil nok vente til efteråret med at tage stiklinge hvis jeg var dig, men så har du også god chance for at dine stiklinge lykkes, da jorden stadig er varm og der kommer vand fra himlen, så du ikke behøver tænke så meget over det. Der sker jo heller ikke noget ved at prøve at tage et par stiklinge nu og se hvad der sker ved det, det vil bare være synd at pelse den store lavendel helt, nu hvor den skal til at blomstre.

Det er svært at gøre noget forkert når det gælder stiklinge fra lavendel. Der skal nok være nogle der overlever og bliver fine.

Held og lykke

15 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 5. juni 2007 kl. 10.38

Hej Winnie,

Tusinde tak for et godt og grundigt svar. Nu er jeg ikke i tvivl om hvordan jeg skal gøre med de stiklinger og vil gå i kast med det med det samme.

Håber det lykkes :)

16 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Svejstrup, 12. november 2007 kl. 10.51

Hejsa.

Jeg har i timevis siddet her på nettet og ledt efter råd om lavendler... Jeg har eksperimenteret med dem her i sommer og er blevet den stolte ejer/dyrker af ca 20 lavendler nu og blev meget overrasket over at jeg overhovedet kunne :-) (Jeg er desværre bedre til at få blomster til at gå ud end at få dem til at gro) Men ét spørgsmål har jeg endnu ikke kunnet finde svar på... Kan de holde til at stå i krukker hele året rundt? altså også om vinteren, udenfor?

Mange havehilsner fra Marianne

17 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 12. november 2007 kl. 15.42

Ja, jeg har da nogen der nu har stået i krukker 5–6 år, i al slags vejr, dog sætter jeg gerne lidt gran i her om efteråret, men det er nu mest for pynt og en lille roses skyld. Så jeg kan ikke se hvorfor du ikke skulle kunne få det til at fungere.

18 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 14. november 2007 kl. 10.34

Til Marianne:

Lavendel kan overvintre i krukker såfremt at de ikke får meget væde og at du bor et sted i DK hvor du ikke er udsat for streng frost om vinteren.

19 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla F., 13. september 2008 kl. 15.32

Hej jeg har ikke blot almindelige lavendel, men også hvid og lyserøde. Jeg har lige købt dem, og ved derfor ikke om de bliver til noget endnu. men jeg er bare interesseret i at høre om man ligeså nemt kan tage stiklinge fra disse andre buske?

20 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. september 2008 kl. 16.00

Hej Camilla

Det kan du sagtens, men du skal gør det til foråret. Juni måned er bedst.

21 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Schmidt, 27. september 2008 kl. 6.11

Hej.

kan man flytte en lavendel fra bed til krukke nu eller skal man vente til foråret? hilsen kitha

22 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 27. september 2008 kl. 7.57

Det bør du vente med til foråret. Husk at klippe lavendelen tilbage inden vinteren ca. 1. november så tyk, tung sne ikke brækker grene i vinterens løb.

23 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. september 2008 kl. 10.42

Henrik, er det ikke normalt at man først klipper Lavendel ned til foråret, så alt det over jorden beskytter rodsystemet mod frosten. Hellere nogle brækkede grene end frost i rødderne.

24 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne BG, 4. oktober 2008 kl. 18.00

Hej – jeg har et stort problem: Jeg vil gerne etablere hedelyng på min grund som har været i skov i mange år. Nu har jeg fået fældet og skrabet muld af osv: Men hvor får jeg hedelyng fra hvis den ikke kommer tilbage af sig selv (det er et gammelt lyngområde jeg har sommerhus). Hvordan med stiklinger og lyng? Skal stikkejord være anderledes til lyng?

25 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robert, 9. november 2008 kl. 23.15

Det er meget vigtigt at man beskærer om foråret og ikke om efteråret da en efterårsbeskæring kan udsætte planterne for svampeangreb.

Nærmere vejledning i beskæring af lavendel, se: "Politikens store beskæringsbog"

26 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne, 14. november 2008 kl. 22.44

Bare jeg havde vidst det med lavendel stiklinger før. Det er november nu og formentligt for sent til at gøre noget, men jeg vil alligevel tage nogle stiklinger og sætte dem i potter måske i badeværelsesvindue, som er stort. Hvis jeg er heldig, lykkes det. – Jeg har et andet spørgsmål. Mine lavendler er meget vranglede forneden og jeg er meget i tvivl om, hvor langt man skal (må) klippe dem ned. Når jeg siger "vranglet", så mener jeg at der ligger op til 50cm næsten uden blade inden resten af lavendlen viser sig. Man kan ikke se dette fra foroven, undtaget hvis man løfter i grenene. Skal lavendel se sådan ud? Jeg ville være glad for kommentare.

27 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 15. november 2008 kl. 0.50

Hej Marianne
Lavendel bliver bare for neden hvis ikke de skæres tilbage hvert år. Der er meget information at finde om lavendler her på havenyt.

Man må kun skære tilbage så der stadig er levende skud tilbage.

Det kunne lyde som om det er for sent for dine.

En anden kur er at grave hele planten op og plante den igen i et noget dybere hul, så alle de bare grene kommer under jorden. Så vil der med tiden dannes nye planter der skyder fra stænglerne, indtil det sker vil planten stadig kunne trække energi fra den gamle rod.

Hilsen
Randi

28 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Yvonne Nielsen, 16. april 2009 kl. 1.00

Hej til jer alle.

det er dejligt med alle di gode fif,og man må sige at lavendelen er helt fantastisk til at forme sig,fik for 15 år siden
en lille lavendel af mine forældre,den har givet så megen afkast fra sig at børn og venner naboer med flere har fået store lavendel buske ud af det,der har heller aldrig været sygedom i dem.

mange kærlige hilsner til jer alle,og nyd di dejlige lavendeler.

nielsen

29 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Yvonne Nielsen, 16. april 2009 kl. 1.00

Hej til jer alle.

det er dejligt med alle di gode fif,og man må sige at lavendelen er helt fantastisk til at forme sig,fik for 15 år siden
en lille lavendel af mine forældre,den har givet så megen afkast fra sig at børn og venner naboer med flere har fået store lavendel buske ud af det,der har heller aldrig været sygedom i dem.

mange kærlige hilsner til jer alle,og nyd di dejlige lavendeler.

nielsen

30 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Yvonne Nielsen, 16. april 2009 kl. 1.00

Hej til jer alle.

det er dejligt med alle di gode fif,og man må sige at lavendelen er helt fantastisk til at forme sig,fik for 15 år siden
en lille lavendel af mine forældre,den har givet så megen afkast fra sig at børn og venner naboer med flere har fået store lavendel buske ud af det,der har heller aldrig været sygedom i dem.

mange kærlige hilsner til jer alle,og nyd di dejlige lavendeler.

nielsen

31 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Yvonne Nielsen, 16. april 2009 kl. 1.01

Hej til jer alle.

det er dejligt med alle di gode fif,og man må sige at lavendelen er helt fantastisk til at forme sig,fik for 15 år siden
en lille lavendel af mine forældre,den har givet så megen afkast fra sig at børn og venner naboer med flere har fået store lavendel buske ud af det,der har heller aldrig været sygedom i dem.

mange kærlige hilsner til jer alle,og nyd di dejlige lavendeler.

nielsen

32 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Yvonne Nielsen, 16. april 2009 kl. 1.01

Hej til jer alle.

det er dejligt med alle di gode fif,og man må sige at lavendelen er helt fantastisk til at forme sig,fik for 15 år siden
en lille lavendel af mine forældre,den har givet så megen afkast fra sig at børn og venner naboer med flere har fået store lavendel buske ud af det,der har heller aldrig været sygedom i dem.

mange kærlige hilsner til jer alle,og nyd di dejlige lavendeler.

nielsen

33 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne, 10. juni 2009 kl. 10.29

Jeg må straks prøve at lave afstikker... ;)

Jeg vil klippe nu også sætte dem i fugtig jord!

Sanne :)

34 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rita Raun Nielsen, 19. juli 2009 kl. 21.53

Er det plantesække man bruger til at prikle i

35 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rita Raun Nielsen, 19. juli 2009 kl. 21.56

Hvordan formerer man Erika lyng,er det samme fremgangsmåde,som lavendeler.

36 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Kristine, 28. marts 2011 kl. 15.09

Goddag...

Tak for endnu et godt forum.

Jeg ved, at min lavendel er en hybrid
Kender ikke navnet
Kan jeg da så stadig stikle den?

Bedste hilsener Marie Kristine

Nyt svar til emnet »Stiklingeformering af lavendel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Stiklingeformering af lavendel«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider