Forum

Kommentarer til »Kan løg fra et bundt tulipaner plantes?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan løg fra et bundt tulipaner plantes? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise-Lotte Truelsen, 9. marts 2004 kl. 18.21

Jeg har ofte benyttet mig af chancen til at genbruge tulipanløg og jeg får mange kønne tulipaner ud af det.

Løget får lov at ligge nogle uger og tørre med så meget stilk på som muligt, og helst et tørt sted. Derefter pakker jeg løgene ind i aviser eller lign. og lægger dem mørkt og ikke for varmt i kælderen. I begyndelsen af oktober bliver de taget frem og "skrællet". Jeg fjerner altså det yderste af løget, som af og til er angrebet af svamp. Løgene der er tilbage er små, men giver ofte en flot blomst alligevel. De får lidt gødning, når de kommer i jorden.

Når de er afblomstret næste år, for de en meget stor portion benmel og derefter løftet og tørret sommeren over. På den måde kan man hurtig formere sine løg.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 23. marts 2004 kl. 22.17

Jeg har lige konstateret, at jeg har et stort antal tulipanblade i et af mine bede. De stammer fra nogle tulipanløg fra et bundt tulipaner, som jeg købte til min datter sidste forår. Da hun dengang ingen have havde, klippede vi løgene af og jeg fik dem med hjem. Så vidt jeg husker var det midt i marts, og de blev lagt med det samme. Sidste år var marts dog ualmindelig varm og jorden rigtig fin. Hvis jorden er meget våd, er det bedre at tørre dem og sætte dem om efteråret.

Bladene ser meget fine ud, og jeg håber at jeg kan holde dem sygdomsfri ved at tage dem op efter nedvisning og give dem ny voksested, når jeg sætter dem igen i efteråret. De havde nemlig en helt ualmindelig flot mørk violet farve.

Karna Maj, redaktør

Nyt svar til emnet »Kan løg fra et bundt tulipaner plantes?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan løg fra et bundt tulipaner plantes?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider