Forum

Kommentarer til »Kan jeg dyrke et kejsertræ frem fra frø?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan jeg dyrke et kejsertræ frem fra frø? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Winther, 19. juli 2011 kl. 22.33

Hej Iben

Du kan måske få glæde af mine erfaringer med såning af kejsertræ (Paulownia tomentosa). I foråret såede jeg nogle frø. Det gik godt, og 15 planter står i et bed i min køkkenhave. Som du kan se på billedet, er planterne nu over ½ m høje, og de største blade er større end A4-ark - utrolig vækstkraft!

Frøene stammer fra et par træer, som vokser uden for Naturstyrelsens kontor i Dyrehaven nær Øresund. Ifølge skovrideren, som har plantet træerne, stammer de fra frø, som han selv har hjembragt fra en rejse til Beijing (Kina), hvor kejsertræ åbenbart er et almindeligt vejtræ. Kejsertræerne i Dyrehaven er tydeligvis vinterhårdføre, det ene er 8 m højt og lige så bredt, og i 2010 blomstrede de flot med en masse klokkeformede blå blomster, men i 2011 udeblev blomstringen. Blomsterknopperne er udviklet i efteråret, og de frøs væk i den usædvanligt lange og kolde vinter.

Frøerne er ganske små og florlette. De kerne-lignede dimser i frøkapslerne er ikke frø.

Jeg såede frøene i marts i en bakke med almindelig prikle- og såmuld. De blev drysset oven på mulden og dækket af et tyndt drys sand, og bakken blev dækket med klar plast. Frøene spirede talrigt efter ca. 10 dage, og i april stillede jeg bakken ud i drivhuset. I maj blev de største planter priklet ud i køkkenhaven, da deres blade var omtrent på størrelse med 2-kroner. De blev sat på med en indbydes afstand på ca. 30 cm - alt for tæt har det vist sig!

Et af træerne vil jeg plante i min have i Birkerød. Så får vi se, om den kan klare sig på en lokalitet, som er lidt mere udsat end Dyrehaven.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben Schartau, 25. juni 2012 kl. 12.37

Hej Ulrik Winther

Jeg fik aldrig læst din fine kommentar - og nu er der næsten gået et år! Jeg fik plantet omtalte kerner - og ikke de små florlette som du beskriver faktisk er frøene. Jamen, det blev heller ikke til noget. Okay - jeg har netop i dag bestilt frø fra Albinus-frø. Og kiggede i min porcelænskande, for flere kerner - og de små florlette lå stadig på bunden, og dem dryssede jeg ned til en tomatplante - bare sådan en slags intuition - og så læser jeg efterfølgende din kommentar om at det ER de små fine, lidt sjove florlette - der er frø! :) Så vil jeg forsøge mig igen (det er frø af nedfald fra Kejsertræet i Botanisk Have i KBH efter en storm sidste tidlig forår) både med mine nuværende frø og også dem jeg får tilsendt. Et forsinket tusind tak for svaret og det fine billede.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Solvejg Heebøll, 6. april 2016 kl. 14.28

For en del år siden fandt jeg under nogle store stammer i Holland tidligt om foråret nogle store frøkapsler, som jeg ved hjemkomsten såede i potter. Jeg vidste ikke hvad det var, men det blev til et stort flot træ. Først da træet, der voksede utrolig hurtigt, for 2 år siden begyndte at blomstre, blev jeg klar over, at det var et kejsertræ. I dette forår lykkedes det mig at finde frøkapsler fra det, og efter at jeg her på siden læste, hvordan frøene ser ud, har jeg sået dem. Nu er de spiret til de fineste bittesmå lysegrønne planter, og jeg glæder mig meget til at have en hel masse små kejsertræer.

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Jørgensen, 12. september 2016 kl. 15.26

Jeg har sået nogen Kejsertræer med små frø jeg købte og de er nu 10 cm høje..Men nu er spørgsmålet så ...skal jeg blive ved med at have dem inde i vores stue hvor de blev sået ? vi har også en udestue hvor der om vinteren er 8 c og vi har et drivhus.

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. september 2016 kl. 22.31

Det er selvfølgelig meget sjovt at så sine egne frø og så få et kejsertræ , men det tager for lang tid før man har et flot træ der blomster, det er meget nemmere at bruge 150kr og få et træ på 2m højde med blade på 32X 28cm , og hvis man vil have flere træer så kan man stiklinge formere , så får man hurtigt store flotte træer.
@Susanne Jørgensen, jeg ville sætte de små træer i henholdvis udestuen og i drivhuset vinteren over og så sætte en eller flere på blive stedet(friland)til foråret , hvis de står inde i en stue vinteren over, ville de få misvækst og sandsynligvis gå ud.

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Jørgensen, 13. september 2016 kl. 11.43

Hej Svend mange tak for dit svar..jeg sætter dem så bare i udestuen hvor der plejer at være omkring 8 c hele vinteren ..kunne evt sætte en ud i drivhuset for at se hvad der sker, men skal de også vandes jævnligt vinteren over ? mvh Susanne

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. september 2016 kl. 14.46

Planterne er jo løvfældende og er gået i vinterhi og skal derfor ikke vandes ret meget , men jorden skal holdes let fugtig men ikke våd....

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Jørgensen, 13. september 2016 kl. 18.19

Okay..var faktisk ikke klar over at de skal tabe bladene..gad vide om man skal give dem en pind så de har noget at støtte sig op ad..nu hvor de bliver lidt høje..eller er det en dårlig ide ? skal de have gødning ?

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. september 2016 kl. 22.02

Et så stort og prægtigt træ som Paulownia tomentosa kejsertræ hører ikke hjemme i en stue hvor det nok er blevet noget ranglet på grund af for megen varme og for lidt lys , men skal plantes på et lunt sted på friland hvor det kan sende sit store rodnet ud .
Gødning giver man kun når træet er i vækst om sommeren og et så kraftigt voksende træ som kejsertræet behøver ikke pinde eller opbinding.

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Fabricius, 8. august 2017 kl. 16.40

Jeg har netop modtaget frø fra Blå Kejsertræ, og læst kommentarerne om frøene og deres udseende. Hvad betyder florette? De frø som jeg har fået tilsendt er ganske små brune aflange, indkapslet i en lille tynd gennemsigtig hvid flage. Er det frøene? Træet hedder: Empress Tee ( Poulina tomentosa )
Jeg har læst et andet sted, at frøene fra det Blå Kejsertræ ligner havregryn lidt, set fotos af frøene samt de små planter. Jeg har også fået en anden så vejledning fra sælger som lyder: Så frøene ovenpå jorden i såmuld i fugtig jord, tryk på frøene et par gange med køkkenrulle for at fæstne frøene, og hold dem konstant fugtige. Spirer i løbet af 3 uger i lun lys vindueskarm/ ikke direkte sollys, kræver ikke kuldeperiode, at man kan så dem helt hen i oktober, og kan nå en højde på 20 - 30 cm inden vinter, hvilket jeg ikke helt kan forstå! Har spurgt ind til temperatur og lystimer på nuværende tidspunkt og fremad rettet, så jeg er forvirret??? Mener da bestemt at have læst, de skal have en kuldeperiode......

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 8. august 2017 kl. 16.55

Tror du har læst forkert - der skal stå "flor-lette" - hvilket altså er små, fine og lette frø. En "florette" er så vidt jeg ved en tynd type fægtesværd. ;)

Men desværre kender jeg ikke ret meget til træer, så kan ikke hjælpe dig med resten af dine spørgsmål omkring kejsertræer. Men måske er der forskel på forskellige sorter af kejsertræer, om de skal have en kuldeperiode (stratificering)?

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 8. august 2017 kl. 21.46

Frøene er de florlette havregynsagtige. Du kan se gode billeder af frøkapsel, frø og småplanter i linket her. Der er også en god så-anvisning.

www.mettemaud.dk/styled/blog-5/files/2a3c75696a5a28466196be3f86197637-114.html

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. august 2017 kl. 23.02

Ayoe, den der art kårde hedder en fleuret. :-)
Mvh Tine
Florlet betyder derimod let som et (blomster-) flor. Blomster.

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 9. august 2017 kl. 9.00

@Tine

Du har ret, stavemåden på den kårde var helt forkert. ;)

@Ayoe :)

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Fabricius, 9. august 2017 kl. 14.08

Tak for svarene. Anne-Grethe Hansen Mettemaud.dk, den side du linker til, har jeg været inde at læse. Der ser frøene lidt havregryns agtige ud samt nogle der nærmest ligner en lille sommerfugl / frø med vinger. Og som sagt de frø jeg har modtaget, er bitte små aflange lysebrune frø, omkranset af en hvidlig flage. Ikke ret store incl. flagen, og flad som en pandekage. Måske skyldes udseende måden sælger har håndteret frøene på, når vedkommende har pillet dem ud af kapslen. Men de kan godt ligne små havregryn, de er bare flade med et lille frø i midten. Når jeg rører et frø med pegefingeren, kan jeg mærke frøet. Jeg prøver, at så frøene, så må jeg se, om der dukker Blå Kejsertræ op, jeg længe har været på udkig efter.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Hagen, 8. april 2024 kl. 17.12

Hej Ulrik !
Mon de kejsertræer står der endnu ?
Jeg har ikke kunnet finde dem og Naturstyrelsen kender dem heller ikke. De har åbenbart fået ny skovrider. Kan du beskrive nærmere, hvor jeg kan finde dem ? Eller er de mon døde ?
Jeg købte nogle frø sidste år, men de blev aldrig til noget.
På forhånd tak.
Vh Lisbeth

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2024 kl. 22.24

Hej Lisbet.

Jeg tror at det er svært at finde spirer dygtige frø af kejsertræ, men jeg fandt en forening,der dyrker kejsertræ og som benytter sig af stiklinger i stedet for. Jeg så deres udstilling da jeg var på Roskilde Dyrskue sidste år og træet vokser meget hurtigt så den kræver en masse plads i haven.

Du kan læse mere om foreningens paulownia.dk/plantevejledning-guide/

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. april 2024 kl. 10.25

Kejsertræet har den , syntes nogen , ulempe at de store træer sender mange rodskud op , som man kan grave op og bruge som nye træer , ellers kan man godt stikling formere , det er ikke let men kan godt lade sig gøre .

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. april 2024 kl. 10.30

Hov jeg glemte helt frøene , google kejsertræ frø , og du får mange købsmulighede fra ca 30 Kr og op ad .

Nyt svar til emnet »Kan jeg dyrke et kejsertræ frem fra frø?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan jeg dyrke et kejsertræ frem fra frø?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider