Kan jeg dyrke et kejsertræ frem fra frø?

Jeg har nogle frø/kerner fra et kejsertræ. De var i en skal, næsten som en kastanje, og omgivet af små florlette (ja, jeg ved ikke hvordan jeg skal beskrive dem). De store kerner, regner jeg med, er frøet til et kommende træ? Eller er det de små florlette? Jeg kunne godt tænke mig at plante det til træer, men hvad vokser de bedst i (jordens sammensætning), og skal man have dem indendørs/drivhus de første år, fordi de kan være følsomme overfor vinter og frost?

Med venlig hilsen
Iben, juli 2011

Svar

Det bliver et vanskeligt projekt, for kejsertræet er – selv i den mere hårdføre voksne fase – meget kuldefølsomt i Danmark. Men det er jo altid spændende at forsøge sig med noget nyt, så her følger en opskrift, jeg selv ville følge, hvis jeg stod med frøene.

Først skal de store kerner, frøene, befries for alt uvedkommede. Dernæst skal de lægges i vand i ét døgn, sådan at de optager vand til fuld dækning af behovet. Imens kan man nå at lave en såjord, som kan bestå af lige dele harpet kompost og filtersand. Når frøene er vandmættede efter et døgn, fylder man såjorden ud i en kasse, krukke eller bakke, hvor der er plads til et lag på ca. 10 cm tykkelse. Så lægger man frøene oven på såjorden og trykker dem i fast kontakt med jorden. Til sidst dækker man frøene med et lag filtersand, som skal have en tykkelse på 2 × frøenes diameter (dvs. ca. 5 cm).

Det hele sættes i drivhus og holdes fugtigt, men ikke vådt, indtil spirerne forhåbentlig ses over sandet.

Når de første blivende blade er dannet, skal de små frøplanter prikles ud i hver deres potte. Her bruges samme jordblanding, og man skiller frøplanterne ved at holde i deres kimblade (aldrig i stængel eller blivende blade), planter dem forsigtigt, så rodhalsen er lige netop i jordoverfladen. Til sidst trykker man jorden blidt, men fast ind omkring rødderne.

Her skal planterne fortsætte deres vækst inde i drivhuset. Husk at beskytte dem mod mus ved f.eks. at skærme dem med kyllingetråd eller volière-net. Næste forår kan de små planter sættes ud på deres blivende sted, men husk at vinterdække dem de næste 8–10 år.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan jeg dyrke et kejsertræ frem fra frø?