Forum

Kommentarer til »Kan lyng spises?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan lyng spises? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Vester, 13. august 2011 kl. 23.26

Hejsa. Jeg skal til at deltage i årets kokkeelev "børsen" og skal lave en ret med lyng. Du siger at erica er spiseligt. (jeg skal tørre det og bruge det til et dehydreret pulver) Jeg ville så gerne vide hvordan man finder ud af at det er Erica sorten?

Til slut; Er der andre spiselige ting omkring fjorden, udover det som findes i den ?

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anemette Olesen, 20. august 2011 kl. 9.34

Erica calluna er det botaniske navn for den lyng vi bruger i te og som kokke nu leger med som krydderpulver til retter.
Mig bekendt er der ikke andre lyngarter der er brugt til indvortes brug ,men der findes jo et hav af sorter under denne art. Lyngblomster er lidt seje så det er en god ide at knuse dem med salt eller sukker eller pulverisere dem . Tidligere drak man lyng når hoste skulle afhjælpes.
DU spørger til flere urter omkring fjorden - HVilket sted tænker du på
Der er jo stadig vejbred,cikorie,enggedeskæg,gederams,potentil mm.
Venlig hilsen Anemette Olesen

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 20. august 2011 kl. 19.57

Er det Forårslyng (Erica) eller efterårslyng (Calluna) I snakker om??
Anne Marie

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anemette Olesen, 21. august 2011 kl. 9.18

Hej Anne Marie.
Undskyld jeg var lige lovlig hurtig med at svare - Det er Calluna vulgaris altså hedelyng der først og fremmest har en spisehistorie i DK ,men grålyng Erica kan også bruges - altså blomsterne .
Der kan kun advares mod Rosmarinlyn (Andromedea)

Jeg håber det er passende svar .
Hilsen Anemette

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Vester, 21. august 2011 kl. 9.54

Okay og det kan altsammen findes ved fjorden ?

Nyt svar til emnet »Kan lyng spises?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan lyng spises?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider