Kan lyng spises?

På DR så jeg et madprogram, hvor pottelyng kom ovenpå en kylling. Jeg vil gerne spørge, om det er alle slags lyng, der kan spises?

Med venlig hilsen
Mette Pedersen, september 2007

Svar

Når der er tale om lyng til helse og mad, så er der kun tale om Erica. Der findes nemlig også en plante der hedder rosmarinlyng, Andromeda, som er giftig. Så kig efter det botaniske navn Erica, hvis du skulle komme i tvivl. Alle arter af blomstrende Erica kan bruges som krydderi på bøf eller i te ved hoste.

De tørre lyngblomster er svære at tygge, – så derfor er det måske en god idé at forsøge sig i det små, eller si lyngen fra, hvis du bruger den i marinade.

Held og lykke med eksperimentet.

Med venlig hilsen
Anemette Olesen
Forfatter og foredragsholder, Skarresøhus

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Kan lyng spises?