Forum

Kommentarer til »Hvordan opbevarer jeg vores citrus- og appelsintræ om vinteren?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan opbevarer jeg vores citrus- og appelsintræ om vinteren? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lili Pedersen, 30. marts 2004 kl. 8.16

Hej citrusejer
jeg er selv den lykkelige ejer af et citrustræ. jeg fik det forærende – med frugter, som iøvrigt var meget fine. Første vinter blev det opbevaret på et (mørkt) pulterrum. det kunne træet ikke lide – men det overlevede da.

Sidste efterår fik jeg så den idé, at vi kunne "bygge" en udestue i vores uopvarmede (1-lag glas) udestue. Det bestod i al sin enkelthed af 4 stk lægter stillet skråt op ad muren ind til stuen, og placeret netop ud for en af udluftningsåbningerne i stuen. På lægterne ophængtes "bobleplast". Herinde i minidrivhuset placerede vi så vore frostfølsomme planter: Citron, Pepino, Appelsin, et par Fucia mv. og så blev ventilen åbnet, således at en ganske lille del af stuens varme strømmede ud i minidrivhuset. Det har fungeret meget fint i år. Citrustræerne står strunke og flotte med store blomsterknoppe, og ser ud til at trives storartet. Nu ved jeg godt, at spørgeren netop ikke ejer drivhus eller udestue, men måske ville en opbygning i lighed med denne være anvendelig, blot med ekstra isoleringsmateriale (F.eks 2 eller 3 lag bobleplast) Hermed er forslaget givet videre

mvh Lili Kjeldsen Pedersen

2 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Carlsen, 12. marts 2005 kl. 17.02

Hej
Jeg har købt et Calamondino Citrus Mitis træ, er frugterne spiselige?.

mvh Bente Carlsen

3 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lili Pedersen, 13. marts 2005 kl. 13.36

Til Bente Carlsen
Ja, frugterne er spiselige, men MEGET SURE, hvis de spises naturelle.

Til gengæld har jeg lavet den dejligste marmelade af tørrede abrikoser og appelsinerne fra mit træ (Citrus Mitis)
Fordelen ved disse frugter frem for købte appelsiner er for det første, at skrællen på disse citrusfrugter er meget tynd (ikke den tykke hvide hinde, som findes på købte appelsiner), samt at skrællen på egne appelsiner (sandsynligvis) ikke er sprøjtede.

Held og lykke med planten, og god appetit

Mvh Lili Kjeldsen Pedersen

4 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristina, 14. marts 2005 kl. 18.21

Hej Alle,

Jeg har netop købt et lille Citrus mitis træ. Da jeg ikke har have har jeg den stående i køkkenvinduet hvor den både får sol og skygge er det godt?, så vil jeg høre om hvor ofte den skal vandes og om den evt. skal ha' en form for gødning?.

Mange Venlige"citrus- hilsner" Kristina:-)

5 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonny Hansen, 15. april 2005 kl. 22.31

Jeg har et citrustræ, der har stået i et køligt rum her i vinter, det er nu uden blade, jeg ved at det skal beskæres, men hvor meget, skal det have nyt jord nu, hvordan vender jeg det til lyset igen?

6 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vera Holst, 5. maj 2005 kl. 15.00

Jeg har lige købt et Chinotto Citrus myrtifolia.

Er der noget bestemt jord og sand skal jeg plante den i, hvor meget vand skal den have, skal den have gødning og hvor tit.

Jeg har aldrig haft sådan et citrustræ
træet skal stå på min altan.

7 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Sørensen, 17. maj 2005 kl. 17.02

Hej

Jeg har lige købt en citrustræ, skal det have nogle form for specielt jord?.

Med venlig hilsen

8 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Holm, 30. august 2005 kl. 14.55

Jeg har fået et appelsintræ i gave med en meget lille appelsin på. Hvade gør jeg for at få flere på? Hvad gør jeg om vinteren, jeg har ingen udestue eller lign.?

Med venlig hilsen

9 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christen Bager, 3. september 2005 kl. 15.23

Det lyder spændende.

Jeg har blot et problem: Hvor skaffer man bobleplast?

Jeg har fundet mange links, men kun til mindre stykker, og jeg ønsker en passende rulle (fx. 25 m) og en passende bredde (1/1,5 m).

10 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lili Pedersen, 3. september 2005 kl. 17.26

Til Christian Bagger
Vedr. bobleplast:
Prøv at forhøre dig i et plantecenter. Det er selvfølgelig ikke i deres normale varesortiment, men de bruger det selv, ved jeg,(de får det hjem i ruller), og måske er de villige til at sælge et større stykke, måske endda en rulle, til dig
Mvh Lili

11 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Adnan, 26. oktober 2005 kl. 14.38

Jeg har en citrustræ som stå ud i min haven. den kan tåler 20 grad frost

12 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ib Danielsen, 1. februar 2006 kl. 21.04

Jeg har et appelsintræ, men her i vinter står træet et køligt sted ca. 5–10 C, men bladene bliver meget tørre, skal det have masser af vand?, taber et appelsintræ bladene om vinteren?

VH
Ib

13 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine, 29. marts 2006 kl. 14.00

Jeg har mit citron træ stående i min vindueskarm lige nu((sydvendt)og har beskåret det næsten helt ned. iløbet af 1uge er der kommet 7 nye blomster og 19 nye små grene, så det har det rigtigt godt.

jeg ved at man skal sætte det i en potte der ikke er større end du kan forestille dig rodnettet skal være mindre end kronen i diameter. hvis du skal potte om, må den nye potte kun være små 5cm større end den gamle, for ellers kan der gå flere år inden den igen sætter blomster. det vigtigste for træet er-MÅ ALDRIG UDTØRRE... held og lykke
vh tine

14 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Janning, 13. maj 2006 kl. 12.46

Appelsintræ
Jeg har lige fået en appelsintræ ca 80 cm med 5 store appelsiner på. Hvordan skal jeg passe det? Jeg en forventning om at kunne have det ude i haven i en krukke på en lun plads i solen. Men hvilken jord skal det have, hvilken gødning skal det have, skal det beskæres, hvordan kan jeg se om frugterne er modne og klar til at spise og hvad gør jeg om vinteren med træet?

15 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Thorsen, 12. november 2006 kl. 16.49

Jeg har et appelsintræ som jeg nu har haft i 3 år. Det første år var det ca 10 appelsiner på og det næste år det dobbelte. I år er der så mange appelsiner at det ikke kan tælles (næsten – der er 58 stk)
Mit træ står vintertid i et vestvendt stuevindue som går fra gulv til loft og får således lidt kulde. I sommertiden står det i et syvendt vindue som også går fra gulv til loft og får således meget sol. Sommertid vandes træet hveranden dag godt. Vintertid kun en gang om ugen.

Jeg har aldrig klippet det ned eller beskåret det.

Iår skal der laves appelsinmarmelade.

16 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian, 7. december 2006 kl. 17.24

Jeg er den heldige ejer af en Critus Mitis træ. Jeg købte det er i april månede 2006 en ordentlig klippert på 1,10 cm høj. Da jeg er studerende, bor jeg på et kollegium på 3 sal, men med et lyst værelse med to store vinduer. Træet har groet fantastisk, og fremstillet 11 frugter. Det er min første vinter sesson med planten, OG det er her jeg begynder at undre mig helt utroligt meget. For godt nok har jeg hørt at planten taber blade om vinteren! Men min taber vel omkring en 5 til 10 blade pr. dag. Er specielt startet, eftersom at der ikke kommer så meget lys her om vinteren. Jeg giver træet regl mæssigt citrus gødning + vand, ca en gang hver 8 til 10 dag i vinter perioden, da jorden holder sig fugtig indtil da. Har lige nu invisteret i kunst lys pære, som jeg har sat i nogle lamper omkring den og andre af mine planter. Foruden den specielle kunst lys pære, bruger jeg almindelige lys pære på omkring 100wat pr stk. For har hørt fra lys eksperter, at ganske almindeligt lys fra disse, egentligt er fint for planterne. MEN MEN er det normalt at den taber om dog, måske alle bladene? Kan den ikke tåle for meget lys om vinteren? og hvad med temperaturen på værelset, som er på omkring 20 grader? Træet står i øjeblikket ved siden af en rediator, som dog er på lav blus, er det skadeligt? Og sidst min ikke mindst, de af grenene som begynder at få en mørke brunlig, nærmest sortlig karakter. Bør de beskæres?

Undskyld for det lange brev, men vil bare gerne vide så meget som muligt om disse flotte træer...

Med Venlig Hilsen Kristian.

17 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Posborg, 27. maj 2007 kl. 18.54

Jeg er den heldige ejer af et Mandarin træ, jeg har arvet og det er ca. 10 år gammelt, var lige ved at gå ud da jeg fik det i 2004. Det er nu dobbelt så højt, og der er mandariner 6 stk, på, og iår er det vokset ca. 10–15 cm på alle grene, men-men der er ingen blomster, jeg vander med speciel gødning 1 gang i ugen, og eller alm. vanding hveranden dag. Alle bladene er kønne grønne men det ser ud som der er sprøjtet noget sukkervand el.lignende på bladene, hvad er det mon?

18 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lili Pedersen, 27. maj 2007 kl. 19.49

Til Kirsten Posborg

Jeg er ked af at sige det, men dit mandarintræ har sandsynligvis lus.

Jeg ved ikke, om det er ekskrementer eller andet, som lusene afgiver, men jeg har oplevet det nogle gange, og ved nærmere eftrsyn har det hver gang vist sig, at der var lus på planten.

Hvis myrerne kan komme til træet, vil der også ofte kravle myrer rundt på grenene. Myrerne opdager lusene før menneskene. Jeg har læst et sted, at myrerne ligefrem "malker" lusene, så de er klar så snart der er lus at "malke"

Beklager

19 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Posborg, 29. maj 2007 kl. 9.15

Tak for svar, som naturligvis er ked af at høre, jeg kiggede lige endnu engang, og mange af bladene er faktisk ligesom våde og fedtede, hvis det er lus, er der så nogen der ved, hvad behandlingen er, hvis der er nogen?

venlig hilsen Kirsten Posborg

20 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Posborg, 29. maj 2007 kl. 9.18

PS. Jeg glemte, m.h.t. mandarintræet, at der er ingen myrer at se.

21 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lili Pedersen, 29. maj 2007 kl. 13.39

Hej igen Kirsten

Selv om du ikke kan se lus i mandarintræet, kan der faktisk godt være lus alligevel. Der er nemlig forskellige typer lus. Prøv at læse om de forskellige typer af lus på følgende adresse:

http///www.boligguiden.dk, klik ind på "hverdag" i den blå linie, og søg på " Skjoldlus på stueplanter"

Det er ikke rar læsning, for når du ikke umiddelbart kan se nogle lus, ja, så tror jeg desværre nok, det kan være skjoldlus, som du har på mandarintræet
–

22 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonna Madsen, 12. september 2007 kl. 10.31

Kan jeg få et svar på det første enlæg hvordan man opbevare et citrustræ om vinteren mine hedder
citrus prusha
fortunella obowata
kan de tåle at stå ude om vinteren tåler den måske frost

23 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Olivia, 17. september 2007 kl. 14.27

Hej jeg har også et appelsin træ og jeg ville gerne vide om det får blomster og hvornår!

hh mig...(Flora)

24 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Den Fortvivlet Nanna, 28. september 2007 kl. 16.48

Hej jeg ska passe min kæreste's appesintræ imens han er væk. og det er hans et og alt.

så mit spørsmål er hvordan klare jeg den igennem hele vinteren? jeg eger ikke et drivhus bor i en lejlighed.

skal den have sollys?

eller skal der være mørkt?

og ska jeg tage de sidste appelsiner af?

og ska den have meget vand?

har nemlig ikke grønefinger tihi

25 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 29. september 2007 kl. 18.02

Hvis det er hans et og alt, må vi jo gøre noget for sagen, så han ikke vender tilbage med en overraskelse.

Du opbevarer træet så køligt og så lyst som muligt min 5 C).

Vand det når jorden føles tør ca. 1–2 gange om ugen måske sjældnere afhængig af temperaturen.

Forvent et vist løvfald.

Lad appelsinerne blive på (med mindre de viser tegn på mug).

Alternativt kan du opbevare træet udenfor til temperaturen når minimumsgrænsen-men det kræver beskyttelse for regn og vind.

Lilium

26 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Rasmussen, 29. januar 2008 kl. 6.59

Hey.

Jeg har fået et citron træ af min kæreste, jeg har plantet den om i en stor krukke, men bladene er begyndt at blive gule ude i spidserne. Jeg har også givet den noget citron gødning.

Jeg ved ikke helt hvad jeg gør galt!

Har det nogen betydning hvor fra citron træet bliver vandet?

Med Venlig Hilsen Alice Rasmussen
Jeg vander det fra oven.

27 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. januar 2008 kl. 8.33

Hej Alice

Gå til toppen af denne tråd og klik dig ind på artiklen om vinteropbevaring – du kan måske finde noget der, du kan bruge.

Hvis du har tid og lyst, kan du finde mange flere oplysninger ved at klikke på "Spørg eksperterne" på bjælken øverst på siden.

Skriv citrus i søgefeltet – så får du mange artikler om pasning af citrusplanter.

Med venlig hilsen
Lone

28 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Brunsted, 10. marts 2008 kl. 17.48

Mit citrontræ, som jeg har haft i flere år og høstet et væld af citroner fra, ser noget trist ud efter denne vinter. Det har mistet en del blade, og mange af dem, der er tilbage, visner i spidserne. Hvad kan jeg gøre for at redde det? Skal det beskæres?

Venlige hilsner
Birgit

29 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 11. marts 2008 kl. 15.29

Det lyder, som om træet trænger til gødning. Evt. ny jord.

Man kan vel altid beskære et træ, men hvorfor gøre det?

Man kan beskære for at bestemme hvordan træet skal se ud. Feks fordi grenene er i vejen
Man kan beskære fordi man graver roden op og flytter træet.

Man kan beskære fordi grenene har fået en svaghed/sygdom. Eller fordi det begynder at visne.

Helle-Sofie

30 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane Milton Olsen, 13. marts 2008 kl. 14.44

Jeg har købt et citrustræ (fortunella obowata) Jeg vil gerne spørge om frugterne er spiselige?

Hilsen Jane

31 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 13. marts 2008 kl. 17.50

Jævnfør sidste indlæg henviser jeg til et link
www.siciliaverde.it/mediterranean-plants/kumquat_obowata-58.htm

Den skulle være spiselig, men har en del store frø.

32 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julia, 18. marts 2008 kl. 17.16

Jeg har fået et nuttet lille appelsin-træ i gave i januar måned, og har sørget for at det får masser af lys (står ved vinduet) og rigeligt med vand (dog ikke for meget). Jeg har det stående i soveværelset, så det gør ikke så meget at der skal være køligt (radiatoren er slukket). En gang imellem åbner jeg lige vinduet så træet får lidt koldt luft, og mine små appelsiner vokser og vokser, og der er en masse nye blade på. Under disse forhold har mit appelsin-træ ikke mistet blade el. lign her til vinter :)

Hilsen Julia

33 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine, 19. marts 2008 kl. 13.49

Hej Julia. Hvilken retning vender dit vindue? for så vil jeg prøve at stille mit sådan. tak:-)

34 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 15. juni 2008 kl. 7.41

Det lyder rigtig godt med den gode idè med at kreere sin egen vinteropbevaringsplads, vi har nemlig en uopvarmet udestue.

Der er nogen der laver marmelade, kan jeg se, beholder man skrællen på ligesom kumquatter?

35 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Posborg, 15. juni 2008 kl. 17.46

Jeg skrev i sin tid hertil, om hvordan mit mandarintræ kan holde sig i en uopvarmet udestue vinteren igennem, Men ind mod husmuren og varme på hvis termometret når 2 grader, det er meget sjældent i den danske vinter, så det er ikke dyrt i el. Den har blomstret skønt og duftet så det har været en svir, og der små mandariner mange steder. – Men 1 problem løst og et andet kommer, hvor blomstrer mi store Bourgonvila el. tvillingeranke ikke i år, den er vokset kollosalt med masser af blade men 0 blomster, det er jeg ked af, kan nogen give mig et godt råd.

36 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 24. oktober 2008 kl. 20.44

Jeg har fået købt et appelsin træ, og da jeg bor i lejlighed med altan fik jeg at vide de skulle stå i omkring 5 grader i vinterhalvåret, men jeg tog chancen og stillede træet i vores soveværelse, og sætter en halvliters flaske med vand ned i jorden så træet selv suger efter behov, det er virkelig efektivt og det blomstre helt vildt samtidig med at der hænger 4 store grønne appelsiner. mit spørgsmål er så hvor lang tid går der ca. fra blomst til orange appelsin? hvor ofte skal det gødes? og hvor tit skal det plantes om og skal det være noget spicelt jord?

37 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Mayhew, 26. oktober 2008 kl. 3.31

Det tager ca et aar fra blomst til orange appelsin saa vidt jeg har laert fra adskellige internet sites.

Check: http///www.fourwindsgrowers.com
som er et sted i Californien hvor man kan koebe citrus planter. Paa internet sittet kan du finde svar til alle dine spoergsmaal.

Jeg koebte et par meget smaa Meyer Lemon traer i foraaert og et af dem blomstrer paa livet loest. Til foraaret vil jeg bestille adskellige citrus traet fra Four Winds Growers, citrus planter som er best til at komme indendoere i loebet af vinteren. Min mand og jeg bor i Spokane, WA, og vi har haft frost hver morgen i flere uger...vi
faar altid en lang og kold vinter. Citrus planter kommer ud pa terassen til foraaret.

38 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Jensen, 27. december 2008 kl. 12.40

Jeg har et klementintræ der står i en udestue mod syd den er lige købt den står i stuetempratur den er begyndt at hænge i bladene.hvordan vander og gøder den

39 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Mayhew, 28. december 2008 kl. 3.43

Check http///www.fourwindsgrowers.com
Citrusplanter kan ikke lide at ha'' vaade foedder. Jeg bruger en jord-fugtigheds maaler. Citrus kan bedst lide at ha'' jord paa den toerre ende af vaad. Naar jeg vander mine citronplanter saa soerger jeg altid for at de drypper godt af foer jeg kommer dem i deres skaaner.

Jeg mener ikke det er en god i dag at goede citrusplanter i loebet af vintermaanederne, bedst at goede i vaekstsaesonen som starter i foraaret.

Vedr lys. Citrus skal helst ha' mindst 6 timers sol, lys. det er derfor godt at stille planterne i vinduer som vender sydpaa.

Et af mine citronplnater som jeg beskrev var blomsterende i oktober har citroner paa, den stoerste knap 2cm lang og 1 cm i diameter. Det var haardt at goere det men jeg snippede de fleste citroner af, beholdte kun 4 paa planten da planten er meget ung.

Good fornoejelse med din/jeres citrusplanter!

40 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Josefina Larsen, 2. marts 2009 kl. 13.53

Hej!

Jeg har købt et citrus mitis. Vil ikke hvilken gødning skal jeg bruge – bladene er begyndt at falde af. Hvor man kan købe gødning?

41 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Mayhew, 2. marts 2009 kl. 15.59

Bladene paa mine citrus begyndte ogsaa at falde af. Vi har faaet meget lidt solskin her i Spokane, WA, USA.

For bare nogle faa dage siden, koebte jeg en gro-lampe og har sat mine to Meyer planter derunder, indtil det bliver varmt nok til at de kan komme ud paa terassen igen...som nok ikke bliver foer i maj maaned p.g.a. risiko for frost.

Saa vidt jeg har laest saa skal citrus ikke goedes i loebet af de moerke vintermaaneder.

Der kan faaes speciel citrusgoedning men jeg ved ikke hvor i Danmark...spoerg hvor du koebte planten.

Men eller kan man bruge goedning til "sure planter," saasom til blaabaer, azeleas, rhododendron (nok stavet forkert :-))

42 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizette Larsen, 20. september 2009 kl. 11.34

Ang. bobelplast, man kan købe ruller på posthuset, jeg kender ikke brede el. længde, men det er da værd at undersøge.

43 af 43 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Dalgaard, 6. november 2009 kl. 23.27

Jeg har købt bobleplast her:

emballagesalg.dk/03bb5b98e91027901/index.php

de har store bredder og ruller med 30 -50 meter.

Nyt svar til emnet »Hvordan opbevarer jeg vores citrus- og appelsintræ om vinteren?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan opbevarer jeg vores citrus- og appelsintræ om vinteren?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider