Hvordan opbevarer jeg vores citrus- og appelsintræ om vinteren?

Hvordan opbevarer jeg vores citrus- og appelsintræ om vinteren, når man ikke ejer et drivhus eller lignende? Muligheden er i en muret garage i et stort vestvendt vindue – vil dette være for koldt/mørkt? Vi er bange for, at de vil få det for varmt, hvis vi tager dem ind i huset.

Med venlig hilsen
Birgitte Gimle, september 2002

Svar

Citrus-arter er varmekrævende planter, der ikke tåler lavere temperaturer end 5 grader. Kolde nætter vil resultere i varige skader – i kuldestress – der i værste fald kan medføre, at planten går ud. Overdækning mod direkte nattefrost vil altså ikke helt være nok, planterne skal ind, når nattemperaturerne nærmer sig dette kritiske punkt.

Bedst i vinterhalvåret er for citrons vedkommende ca. 8–10 grader. De trives ikke ved almindelig stuetemperatur vinteren over. For appelsin gælder samme vilkår. Bliver temperaturerne for høje (over 15 grader), opnår planterne ikke deres naturlige vækststandsning, hvilket kan resultere i, at de tærer for meget på deres ressourcer ved at producere skud og blade. Vær opmærksom på, at planterne ikke må tørre ud.

Afhængig af temperaturen kan garagen muligvis benyttes, men det bedste er et uopvarmet rum i selve huset. Planterne bør under alle omstændigheder stå lyst året rundt, helst på en solrig plads. Spørgsmålet er, om lysmængden er tilstrækkelig i jeres garage.

Lotte Möller har skrevet en rigtig god bog om citron. Dens opstilling i folkebibliotekerne er 63.555. Heri findes en lang række informationer og erfaringer.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan opbevarer jeg vores citrus- og appelsintræ om vinteren?