Forum

Kommentarer til »Kan jeg fjerne visne blade på juleroser i efteråret?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan jeg fjerne visne blade på juleroser i efteråret? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise-Lotte Truelsen, 23. november 2011 kl. 11.27

Hej!
Jeg undrer mig meget over svaret, da jeg altid har lært at netop juleroser skal klippes ned om efteråret eller tidlig vinter for at undgå spredning af virus fra bladene og for at give mere kraft til planten, så den blomstrer bedre.

Med venlig hilsen
Lise-Lotte Truelsen

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 23. november 2011 kl. 20.05

Ja, det er meget forståeligt, at du undres, Lise-Lotte, og det er altid godt at tvivle på autoriteterne. Det gælder selvfølgelig også om os, de selvudnævnte "eksperter".
På den anden side kan jeg føje et par argumenter til min rådgivning:
1. Den "virus", du nævner, må være svampesygdommen Julerosesortplet. Det har tidligere været god latin at forsøge en forebyggelse ved at fjerne smittet materiale, men nu ved man, at den enste kur mod sygdommen er at bruge formeringsmateriale, som er modstandsdygtigt.
2. Derfor bør man indkøbe sine Helleborus (= juleroser, påskeklokker eller nyserodplanter) sent om efteråret, hvor det kan ses, hvilke der er modtagelige, og hvilke ikke.
3. Tilbageskæring bør vente til foråret, fordi det beskytter plantens overvintrende dele, og fordi det altså ikke har nogen betydning hverken fra eller til for sygdomsmodtageligheden.
4. Ingen plante vinder i vækstkraft ved at blive berøvet levende dele, det være sig grene, kviste eller blade. Derfor giver færre blade også mindre blomstring - alt andet lige.
Med venlig hilsen
Sten Porse

Nyt svar til emnet »Kan jeg fjerne visne blade på juleroser i efteråret?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan jeg fjerne visne blade på juleroser i efteråret?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider