Kan jeg fjerne visne blade på juleroser i efteråret?

Er det for sent at klippe de mørke visne blade af jule- og påskeroserne? Eller skal jeg lukke øjnene og vente for ikke at skade planterne, og hvis jeg skal vente, hvornår må jeg så fjerne de visne blade?

Med venlig hilsen
Ruth Rasmussen, november 2011

Svar

Det er fælles for de stedsegrønne stauder, som nyserod, julerose og påskeklokke tilhører, at de ofte får nogle visne blade hen på slutningen af efteråret. Det er fristende i den almindelige oprydnings navn at fjerne disse blade, men husk altid, at vores begreb om orden ikke nødvendigvis passer med naturens orden.

Det er simpelthen bedst for stauderne at beholde mest muligt af toppen gennem vinteren. Stængler og visne blade beskytter nemlig rødder, jordstængler og vækstpunkter mod udtørring og frost. Derfor bør man først fjerne dem hen på foråret, når man tør tro på, at der ikke længere er fare for alvorlig frost.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan jeg fjerne visne blade på juleroser i efteråret?