Forum

Kommentarer til »Kan man så flerårig ærteblomst?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan man så flerårig ærteblomst? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Aastrup, 22. januar 2012 kl. 10.12

Min genbo har en flot staudelathyrus ud til gaden, og flere gange har jeg forsøgt at så frø fra den. Som Benny fuldstændig uden held. Men nu har jeg netop prøvet noget nyt. Med en lille neglefil har jeg forsigtigt slebet hver enkelt frø, herefter er frøene lagt i vand, og udblødt ca. 24 timer. Faktisk havde jeg da ikke tid til at så, så vandet blev hældt fra, og lidt fugtig vat lagt over et par dage.
Nu har jeg så fået sået (i vindueskarmen, det er januar), og her en lille uge senere er de første 10 spirer på vej op. Jeg ved ikke hvor mange frø der var, men jeg forventer en meget høj spireprocent ud fra frøenes udsende - opsvulmede og med grønne markeringer.
Frøene er fra sensommeren 2011.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Hansen, 24. juli 2017 kl. 21.48

Jeg samlede frø i 2015 og 2016 fra forskellige flerårige lathyrus rundt omkring i omegnen af hvor jeg bor. Jeg nåede ikke at så dem i 2016, men har sået alle i dette forår. De blev lagt i blød, og var måske 10 dage om at spire - men stort set alle frø spirede.
Der var forskellige varianter, og en af dem - en smålblomstret type med smallere blade og færre blomster var længere tid om at spire.
Nu er de alle plantet ud, som ca. 10 cm høje planter - og jeg synes det ser lovende ud.
Det spændende er også at jeg har forsøgt at tage forskellige farve-varianter, håber er at de også viser sig når de næste år begynder at blomstre.

Nyt svar til emnet »Kan man så flerårig ærteblomst?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan man så flerårig ærteblomst?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider