Kan man så flerårig ærteblomst?

Vi har en latyrus, som trofast kommer samme sted og har gjort det de sidste 25 år. Jeg har taget frø fra den mange gange, men jeg kan simpelthen ikke få den til at spire. Hvad gør jeg forkert.

Med venlig hilsen
Benny Rafn Jensen, januar 2008

Svar

Din trofaste latyrus er flerårig ærteblomst, Lathyrus latifolius, men populært kaldes den staudelatyrus. Staudelathyrus dufter ikke.

Nu skriver du ikke, hvilke metoder du har brugt. Du skriver heller ikke om, at de har sået sig selv i din have. De selvsår forbavsende lidt, kun en enkelt plante hist og her. Måske smager frøene rigtig godt, så fuglene æder dem med stor begærlighed.

Jeg har et par gange sået den ved bare at putte frø 1–2 cm ned i jorden, hvor jeg gerne ville have den til at spire – i store krukker som slyngplante på stativ.

Det er flere år siden, og jeg har glemt, om jeg gjorde det i efteråret, da frøene var modne, eller det var høstede frø, jeg såede i det tidlige forår. Jeg har i hvert fald haft en pose med hjemmehøstede staudelatyrus frø liggende. Men jeg kan huske, at jeg bare trykkede dem ned i jorden.

Hvis du har frø, så prøv at stikke nogle i jorden allerede nu, så igen i marts og se, om ikke du får held med det. Her i januar er jorden udenfor godt fugtig, så det er ikke nødvendigt at udbløde frøene i 24 timer, som man gør i foråret. Du kan også prøve at så i potter i drivhuset, men de ikke bryder sig om at blive blive forstyrret i rodsystemet. Man har sjældent held med at flytte en allerede etableret staudelatyrus. Lykkes det ikke med forårssåning, så prøv direkte såning ved høst af frø.

Det kan lade sig gøre at få den flerårige ærteblomst til at spire.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan man så flerårig ærteblomst?